» اجتماعی » حذف جایزه از دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران/ مجیدی: رویکرد دوسالانه کاملا معاصر است
اجتماعی

حذف جایزه از دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران/ مجیدی: رویکرد دوسالانه کاملا معاصر است

۹ مهر ۹۸ 0۰15

[ad_1]

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از ستاد خبری هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران، پیش از ظهر امروز ۹ مهرماه  نخستین نشست خبری هشتمین ‏دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران با حضور عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، محمود بخشی ‏دبیر این دوسالانه، محمود محرمی دبیر اجرایی دوسالانه و اردشیر میرمنگره معاون هنری اداره کل تجسمی وزارت فرهنگ و ‏ارشاد اسلامی در ساختمان شماره دو خانه هنرمندان ایران برگزار شد.‏

در این نشست عباس مجیدی گفت: ما برای رسیدن به هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران، مسیری طولانی را طی ‏کردیم تا به این مرحله که انتشار فراخوان است، رسیدیم. تلاش ما ایجاد بستری برای درک بهتر هنر مجسمه‌سازی بود و برای این هدف لازم بود نظرات مختلف هنرمندان ‏را درباره این رویداد بشنویم. در ابتدا به بررسی دوسالانه‌های گذشته پرداختیم و جلسات متعدد گفتگو با هنرمندان را برگزار کردیم. ابتدا باید به چند پرسش کلیدی پاسخ می‌دادیم؛پرسش‌هایی از این دست که دوسالانه باید ‏به صورت کیوریتوری برگزار شود یا با فراخوان عمومی؛ در نهایت تصمیم بر این شد که تلفیقی از فراخوان و کیوریتوری را ‏داشته باشیم تا به تعامل بیشتر با هنرمندان برسیم.

“در این دوره شاهد تعامل خلاق هنرمند،کیوریتور و مخاطب هستیم؛ حذف ‏جایزه نیز از دیگر تغییرات این دوسالانه است. همچنین در این دوره ما موضوع مشخصی برای هنرمندان اعلام نمی‌کنیم.” ‏

مجیدی با بیان مطلب فوق،گفت: جلسات متعددی با مسئولان وزارت ارشاد داشتیم و به حمایت آنها خوشبین هستیم؛ علاوه براین مسئولان منطقه ‏عباس‌آباد و باغ کتاب، سازمان زیباسازی و سایر نهادهایی که در مسیر ارتقای مجسمه‌سازی تلاش می‌کنند نیز همکاری خوبی با ما ‏داشتند. 

“بلند بودن سقف و باز بودن فضای سالن برای نمایش آثار بزرگ مزیت هایی بود که در بازدید از باغ کتاب ‏به آن برخورد کردیم. این مکان محل خوبی است تا آثاری با رویکردهای امروزی که مدنظر این دوسالانه است، آنجا چیدمان ‏شود. “

مجیدی با با اظهار مطلب فوق، گفت: برای برگزاری دوسالانه‌ها آیین‌نامه‌ داریم اما فراموش ‏نکنیم این آیین‌نامه‌ها بر اساس تفکرات مدرن شکل‌گرفته و وقتی ما بر رویکرد معاصر تاکید می‌کنیم، باید تغییراتی در آیین‌نامه ‏ایجاد شود؛ تاکید بر پژوهشی بودن دوسالانه مجسمه‌سازی برای این است که بتوانیم نظرات کارشناسان و هنرمندان را بدانیم و بر ‏اساس آن کار کنیم؛ حال آنکه آیین‌نامه در برخی مواقع دست ما را می‌بندد. در این دوره تفکر فرایند محور توسط شورای ‏سیاست‌گذاری مطرح شد و رویکرد دوسالانه کاملا معاصر است.‏

“انجمن‌ها اگرچه زیر نظر وزارت ارشاد هستند اما از نظر تفکر و نوع نگاه کاملا مستقل هستند و تصمیم ‏گیرنده نهایی هنرمندان هستند؛ ارتباط انجمن‌ها با وزارت ارشاد صرفاً در موضوعات صنفی است، نه تفکرات انجمن؛ ما ‏حمایت‌های جدی از سوی وزارت ارشاد دریافت می‌کنیم اما آنها دخالتی در کارمان ندارند.‏”

مجیدی با بیان مطلب فوق، گفت: بسیاری از آثار این دوسالانه پس از نمایش جمع‌آوری می‌شوند و آنچه اهمیت دارد ماندگاری ایده هنرمندان ‏است؛ در نتیجه هنرمندان باید با این دید به خلق اثر بپردازند نه با آن دید که اثرشان قرار است فروخته شود.‏ انجمن در فرایند انتخاب آثار هیچ دخالتی نمی‌کند و هیئت انتخاب می‌تواند تصمیم ‏بگیرد که چه آثاری را نمایش دهد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، محمود بخشی با اشاره به تغییرات اساسی این دوره از دوسالانه با ادوار پیشین، گفت: تلاش ما این است که ‏در این دوره به جای نمایش محصول کار، فرایند کارها دیده شود؛ در نتیجه این دوسالانه با نمایشگاه‌ها، سمپوزیوم‌ها و جشنواره‌های ‏سالانه‌ای که در این زمینه برگزار می‌شود متفاوت خواهد بود؛ ما می‌خواهیم شکلی آوانگاردتر داشته باشیم و گامی رو به جلو ‏برداریم.‏

“ارائه و نمایش روند هنری به مردم و حتی خود هنرمندان مهم‌ترین موضوع ما در این دوسالانه است؛ ‏همانطور که گفته شد ما مضمون و موضوع مشخصی نداریم؛ چراکه مشخص کردن موضوع به آثار حالت فرمایشی و سفارشی می‌دهد ‏که این با کار اصلی هنرمند که خود باید مساله بسازد و آن را حل کند، در تعارض است؛ سعی ما براین است که در دوسالانه ‏هشتم جای خالی‌ای را پر کنیم که تا به حال در آن حوزه کاری انجام نشده است؛ بنابراین تغییراتی در فراخوان و کل مسیر برگزاری ‏دوسالانه ایجاد شده است.” ‏

بخشی با بیان مطلب فوق، افزود: فضای بزرگی در اختیار داریم اما ‏نمی‌دانیم چه تعداد اثر در آنجا می‌گیرد. اما مساله مهمتر ما محدودیت زمان برای تولید آثار است. درعین‌حال مجسمه‌سازی و کار ‏چیدمانی گران است در نتیجه دیگر محدودیت ما برای پذیرش کارها مربوط به بودجه‌ای است که در اخیتار خواهیم داشت. سعی ‏می‌کنیم با توجه به مشکلات اقتصادی، از مشارکت‌ها نیز حداکثر بهره را ببریم. با این حال شاهد حضور حدود ۸۰ اثر از ‏مجسمه‌سازان خواهیم بود.

“بحث کیوریتوری در عرصه هنر مبحث تازه‌ای است و می‌خواهیم در ‏این دوسالانه بیشتر به آن بپردازیم. کیوریتور، همفکر و مشاور هنرمند است. امیدواریم از این همکاری بهترین استفاده را بکنیم. اما ‏چیزی که بیش از همه خواهان آنیم، این است که پیشرفت کار و چالش‌هایی که هنرمند در روند خلق اثر با آن مواجه می‌شود را در ‏استودیوی خودش ببینیم و گزارش‌هایی از این روند داشته باشیم؛ برای این کار کارگروه‌هایی زیرنظر تعدادی کیوریتور شکل می‌گیرد ‏تا مراحل کار هنرمندان را در شهرهای مختلف رصد کنند.‏”

بخشی با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: هنر تجربی و اثر هنری شکست‌خورده، در سال‌های اخیر در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است؛ من هم علاقه دارم ‏پروژه‌های شکست‌خورده را در دوسالانه نمایش دهیم و ببینیم هنرمند چه تلاشی کرده است؛ معمولا در هنر تلاش و پس زمینه ‏کار هنرمند در اثر نهایی دیده نمی‌شود اما تلاش ما براین است که این فرایند را ببینیم و در این راستا فرایند تجربی و ‏تلاش‌هایی که در نهایت به شکست هنرمند منجر می‌شود را بررسی کنیم. 

در قسمت دیگری از این نشست، محمود محرمی گفت: کلیدواژه اصلی فراخوان دوسالانه هشتم مجسمه‌سازی کلمه “روند” است؛ این ‏کلمه هم گذشته و هم آینده را درون خود دارد؛ ما به این فکر کردیم که هنرمندان پروژه‌های فکری خود را ارائه دهند و پس از آن طی فرصتی چندماهه تا آغاز نمایشگاه، کارگروه‌های مختلفی به بازدید از استودیوی هنرمندان پرداخته و روند کار آنها را رصد ‏کنند.‏

“به جای کار به اتمام رسیده، ترجیح می‌دهیم ایده، اتود و ماکت ‏کار را ببینیم و سپس به هنرمند چهار ماه زمان بدهیم تا روی ایده‌ها کار کنند؛ در جلسات استودیو ویزیت، روند کار هنرمندان ‏مستندنگاری می‌شود و در ادامه سعی می‌کنیم فرایندی که در کارگاه هنرمندان می‌گذرد را به مخاطب نشان دهیم تا شاهد روند ‏شکل‌گیری و پیشرفت کار باشد.” ‏

محرمی با بیان مطلب فوق، یادآور شد: فکر کردیم وقت آن است که نمایش هنر از فضای بسته موزه‌ای خارج ‏شود و در فضایی مردمی‌تر با بدنه اجتماع تماس بیشتری داشته باشد؛ مایلیم پس از برگزاری ‏دوسالانه در صورت امکان آثاری که می‌توانند در فضای باغ کتاب قرار گیرند توسط نهادها خریداری شده و در آنجا باقی بمانند.‏

اردشیر میرمنگره نیز در سخنانی گفت: برگزاری تخصصی دوسالانه‌ها رویکرد مورد تاکید اداره کل هنرهای تجسمی ‏است؛ نگاه ما این است که برگزاری این دوسالانه ها به نهادهای متخصص یعنی انجمن‌ها واگذار شود که همین اتفاق نیز رخ داده ‏است؛ برای دوسالانه هشتم مجسمه نیز از ابتدا تابه‌حال همه امور به انجمن مجسمه‌سازان واگذار شده و تنها تاکید مرکز این بود که ‏این رویداد مختص عموم جامعه مجسمه‌سازی و به شکلی فراگیر برگزار شود.‏

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید