» اجتماعی » شادروان: مدیران ارشاد اهواز بهره سیاسی از «یوسف هور» را بردند/ «ریگلام» فیلمی اجتماعی با رگه‌های سیاسی و پلیسی است
اجتماعی

شادروان: مدیران ارشاد اهواز بهره سیاسی از «یوسف هور» را بردند/ «ریگلام» فیلمی اجتماعی با رگه‌های سیاسی و پلیسی است

۱۰ مهر ۹۸ 0۰26

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درست در ۶ سال قبل فیلمی از کارگردان فیلم تاریخی و مهم «تیرباران» یعنی «علی‌اصغر شادروان» ساخته شد که مشتاقان سینمای دفاع مقدس منتظر تماشای آن بودند. فیلمی درباره یکی از بسیجیان و رزمندگان غیور دفاع مقدس که درست در میانه حوادث سال ۸۸ بدن مطهر او پیدا شد و به آغوش مردم خونگرم و مهربان خوزستان بازگشت؛ شیهد «سید علی هاشمی».

«شادروان» نام فیلم را «یوسف هور» گذاشت. تمثیلی زییا و جذاب از شخصیت یوسف که منتظران او چشم‌انتظارش هستند. زیرا مردم و خانواده این شهید عزیز سال‌ها منتظر او بودند تا اینکه نوید آمدنش داده شد.

شادروان خصوصا چون خود اهل خوزستان است تصمیم گرفت این فیلم را با سرمایه‌گذاری اداره کل ارشاد استان خوزستان بسازد. فیلم ساخته شد و در همان ایام مورد استقبال مدیران و علاقه‌مندان این شهید قرار گرفت.

اما بعد از آن هرچه مخاطبین جدی سینما منتظر بودند تا این فیلم به پرده‌ نمایش در سالن‌های سینما برسد خبری نشد. اخبار ضد و نقیضی درباره اکران این فیلم منتشر شد ولی نهایتا هیچ اتفاقی نیافتاد تا اینکه در هفته‌ جاری خبر ساخته شدن فیلم جدید این کارگردان قدیمی سینمای کشور به گوش رسید.

فیلم «ریگلام» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی «علی‌اصغر شادوران».

این خبر بهانه‌ای شد تا ضمن آنکه از ساخت فیلم جدید این کارگردان سینمای کشور باخبر شویم از سرنوشت فیلم قبلی این کارگردان نیز سوال کنیم.

آقای شادروان لطفا بفرمایید که برای فیلم قبلی شما چه اتفاقی افتاد؛ از زمان ساخته شدن فیلم مدت زمان زیادی می‌گذرد ولی به اکران نرسید. آیا این امر علت خاصی دارد؟

واقعیت این است که در حال حاضر فیلم هم پروانه نمایش دارد ولی برخی از کارهای فنی آن مانند اصلاح رنگ و… انجام نشده است که علت آن هم مشکلات مالی است. همانطور که می‌دانید سرمایه‌گذار و مجری طرح فیلم مدیر کل ارشاد استان خوزستان بود. متأسفانه زمان ساخته شدن فیلم بهره‌های سیاسی را از آن بردند و اسم خود را به عنوان مدیران دلسوز برای فیلم قرار دادند اما بعد از آن دیگر هیچ خبری از آنان نشد. خواستند بگویند که فیلمی بر اساس زندگی یک شهید ساخته‌اند. متأسفانه هرچه برای فیلم هزینه و زمان و انرژی شده بود همه از بین رفت. ولی در هر حال فیلم می‌تواند با گذارندن مراحل فنی به نمایش درآید.

مدیریت ارشاد دولت فعلی در این باره چه می‌گوید؟ آیا حاضر هستند کمکی در این زمینه بکنند؟

 اداره ارشاد فعلی اهواز هم می‌گوید که پول هزینه‌های فیلم مانند تبلیغات و تبدیل نگاتیو به پوزیتیو را ندارد.

حتی من گفتم که این فیلم را بدهید خود من تا کارهای فنی آن را انجام دهم و هزینه‌هایش را خودم پرداخت کنم اما این پیشنهاد را هم قبول نکردند. فیلم از نظر مالی واقعا در زمان خودش با کمترین هزینه ممکن ساخته شده است. آن سال فیلم با کمک ارشاد و دولت و با کمک مختصری که فارابی کرد با هزینه ۶۵۰ میلیون تومانی ساخته شد. فیلم «بیگ پروداکشن» جنگی در خوزستان و با لوکیشن‌های مختلف و در شرایطی که می‌دانیم ساخته شده است و می‌توانست هزینه‌های بسیار بالایی را داشته باشد اما توانست با این مقدار کار تولید بشود.

 الان برخی از فیلم‌ها را با هزینه‌هایی معادل ۷ میلیارد تولید می‌کنند؛ من نمی‌خواهم از فیلم خودم تعریف کنم ولی این فیلم به شهادت بسیاری از هنرمندان و فعالان این حوزه از بسیاری از این فیلم‌ها یک سروگردن بالاتر است.

آقای مهندس «جعفری جلوه» که مدیریت سازمان سینمایی وقت بودند بعد از تماشای فیلم گفتند که واقعا این فیلم باتوجه به هزینه و مشکلات خاصی که ساخت این سبک آثار دارد واقعا جذاب و قابل توجه ساخته شده است. یا آقای «زندباف» که تدوین کار را به عهده داشتند و خودشان از فیلمسازان قدیمی و کاربلد سینمای ما هستند گفتند که بعد از نمایش این اثر قضاوت‌های بسیار زیادی در حوزه تاریخ تغییر خواهد کرد.

بعد از ساخت این اثر بیشتر دنبال ساخت چه فیلمی و با چه حال و هوایی بودید؟

من بعد از ساخت فیلم‌ «تیرباران» و دیگرکارهایی که ساختم به سمت تولید فیلم‌های کمدی و لوده‌ای که این روزها در سینما می‌بینیم نرفتم. به نظر من سینما قدرت ویژه‌ای دارد. من در آن وادی‌ها و حال و هوای سبک کمدی و بفروش از این راه نیستم. من هنوز هم معتقدم که سینما مانند سینمای دهه ۶۰ مخاطبین خاص و جدی خود را دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که ساخت فیلم سینمایی در آن سبک و مدیوم دیگر جوابگو نیست، درحالی که در فیلم‌های خوب اجتماعی که در این شش ماه اول سال دیده شد معلوم شد که پیروی از قواعد ساخت کلاسیک فیلم سینمایی و اصیل هنوز جوابگو است و می‌تواند فروش بسیار خوبی هم داشته باشد.

فیلم جدید من با عنوان «ریگلام» طبق همان قواعد ساخت سینمایی است. مانند «تیرباران» و دیگر کارهای من. البته مضمون آن اجتماعی است ولی رگه‌های سیاسی خودش را دارد.

فیلم درباره نسل جوان و مشکلات حال حاضر است؛ مسائلی مانند شغل که به‌خاطر زدوبندهای سیاسی و رانت‌های موجود شایسته‌سالاری را زیر سوال می‌برد. برای همین فیلم اگرچه اجتماعی است، ریتم و ضرباهنگ مانند «تیرباران» «بحران» «پاتک» را دارد تا بتواند هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص خودش را داشته باشد.

آثار قبلی شما در گونه جنایی و پلیسی و آخری هم دفاع مقدس بود. آیا این فیلم طعم اکشن و پلیسی را دارد؟

بله اگرچه که فیلم اجتماعی است ولی صحنه‌ها و لحظات زد و خورد و اکشن را دارد که به فضای پلیسی نزدیک می‌شود. بنابراین فاکتورهای عام را دارد که اگر هزینه‌هایی هم برای فیلم شده است با جذب مخاطب بتواند سرمایه را برگرداند.

سرمایه‌گذاری فیلم توسط چه کسی انجام شده است؟

به دلیل آنکه کسی حاضر نشد روی فیلمم سرمایه‌گذاری کند خودم سرمایه‌گذاری آن را به عهده گرفتم.

آیا به فارابی هم برای سرمایه‌گذاری فیلم رجوع کردید؟

رغبتی برای رجوع به آنجا نداشتم. علت این است که برای کار قبلی که قصد ساخت آن را داشتم و اتفاقا در گونه کودک بود به آنجا رفتم. آنها گفتند که باید پروانه نمایش را داشته باشد. بعد از آنکه پروانه نمایش را با این دست و آن دست کردن آقایان گرفتم به فارابی رجوع کردم ولی آن‌ها گفتند که حمایت مالی از آن کار نمی‌کنند. جالب بود که فارابی در حوزه ساخت آثار کودک و نوجوان حمایت‌های زیادی می‌کند ولی از این کار در هر حال حمایتی نکرد. به ایشان گفتم که اگر قصد حمایت نداشتید پس چرا برای اخذ پروانه من را به ارشاد فرستادید؟

برای این کار هم به آنجا دیگر نرفتم چون احساس کردم که بیشتر به دوستان و علاقه‌مندان خودشان بیشتر بها می‌دهند. از طرف دیگر بین ساخت فیلم‌های من فاصله افتاده است، من هم نمی‌توانم بگذارم  برای ساخت این اثر زمان تلف شود. برای همین کارهای مالی فیلم را عهده دار شدم و قرار شد که برای ساخت اثر خودم یکتنه اقدام کنم.

نکته دیگر این است که در سال ۱۳۴۳ یکی از فیلمسازان آن سال‌ها مرحوم آقای «درویش‌صفت» که اهل خوزستان بود، دوست داشت که یک فیلم مستقل بسازد اما به دلیل مشکلات مالی کار نیمه تمام ماند. چیزی که مطلوب من است این است که بتوانم فیلمی کاملا مستقل در استان خوزستان بسازم تا آرزوی آن فیلمساز محقق شود. یعنی لوکیشن‌ها، بازیگران و عوامل تا جایی که ممکن است از خود اهواز باشند.

به دلیل فیلمبرداری در این شهر و هوای گرمی که دارد، باید کمی برای خنک شدن هوا صبر کنیم تا فیلمبرداری آن کمی راحت‌تر بشود.

آیا بازیگران فیلم جدید مشخص شده‌اند؟

فعلا  دارم روی انتخاب آن‌ها فکر و مشورت می‌کنم اما به زودی اخبار بازیگران و برنامه‌های دیگر را خواهم گفت.

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید