» اجتماعی » حاج قاسم؛ فراتر از مرزبندی‌های سیاسی
اجتماعی - سیاسی - صفحه اصلی

حاج قاسم؛ فراتر از مرزبندی‌های سیاسی

۱۵ دی ۹۸ 1۰36

«خدایا، حاصل شهادت سردار سلیمانی و اثر خون پاکش را وحدت و همدلی مردم ایران و همراهی‌شان در یک جبهه و یک صف در مقابل توطئه‌های دشمن و برطرف شدن همه اختلافات داخلی قرار بده.» این دعای محمدرضا زائری خلاصه‌ترین وصفی بود که پس از شهادت سردار سلیمانی از وضع کشور ارائه شد.

به نقل از ایسنا، صبح جمعه ۱۳ دی ۹۸ با خبری تلخ و باورنکردی برای ایرانیان و حتی جهانیان آغاز شد. سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و فرمانده نیروهای مقاومت منطقه که از یمن تا لبنان و از عراق تا افغانستان نیروهای جبهه مقاومت که در مقابل مرتجعین خاورمیانه و مستکبرین جهانی ایستادگی می‌کردند چشم امید به اقدامات او داشتند، در حمله پهپادی نیروهایی آمریکایی و به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده در اقدامی تروریستی به شهادت رسیده بود.

با قطعی شدن خبر سیل تسلیت‌ها و ابراز همدردی از سوی مردم ایران آغاز شد. از مردم کوچه و خیابان گرفته تا چهره‌های مشهور هنری و ورزشی با ارسال پیام و به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از سردار مقاومت، ناراحتی خود را از این اقدام تروریستی دولت آمریکا و شهادت فرمانده محبوبشان اعلام کردند. در این میان سیاسیون و فعالان سیاسی و اجتماعی هم از قافله عقب نمانده و هر کدام به نوعی با انتشار بیانیه‌هایی شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفتند و از این اقدام تروریستی دولت آمریکا ابراز انزجار کردند.

این شاید اولین باری بود که یک نام، تمام مردم ایران را با هر گرایش سیاسی و نوع تفکری، کنار یکدیگر جمع می‌کرد. روسای قوا، مراجع تقلید، وزرای کابینه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، فرماندهان ارتش و سپاه، روسای سازمان‌ها و نهادها، ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران و شهرداران و … با هر نوع گرایش سیاسی شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفتند. از سید محمد خاتمی تا محمود احمدی‌نژاد، از نهضت آزادی تا جبهه پایداری، از انجمن قلم تا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، از محمود دولت‌آبادی تا عطاءالله مهاجرانی! نام حاج قاسم، گویی همه اختلافات ریز و درشت سیاسی را کنار زده و به دردی مشترک برای اقشار مختلف ایران بدل شده بود.

البته در این میان حساب دشمنان مردم ایران که از طرفی آمریکا را به تحریم و جنگ علیه ایران تشویق می‌کنند و از سویی مزورانه سنگ حمایت از ایران را به سینه می‌زنند از مردمی که با تمام وجود فشارهای همه‌جانبه به کشور را تحمل کرده و در سوگ سردار محبوبشان نشسته‌اند جداست، چرا که مردم سوگوار ایران، امثال رضا پهلوی، مریم رجوی، مسیح علی‌نژاد و … و رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی‌ فارسی، صدای آمریکا، منوتو و ایران اینترنشنال و کارکنان و وابستگانشان را که در شهادت سردار مقاومت به هلهله و شادی پرداخته‌اند، با وجود تکلم به زبان فارسی اساسا ایرانی نمی‌دانند.

شهید سلیمانی در طول زندگی خود نشان داد می‌توان دایره‌ای به وسعت ایران و جبهه مقاومت ترسیم کرد و مرزهای خودی و غیرخودی را از میان برد و بدون نگاه به دین و نوع تفکر آدمیان، تنها برای نجات انسان‌ها از اقدامات وحشیانه تروریست‌هایی چون داعش، جبهه النصره، القاعده و … و حامیان غربی-عبری-عربی آنها برای رسیدن به صلح و آرامش جنگید. شهادت حاج قاسم هم مرزی میان حق و باطل کشید و دست کسانی را که به اسم وطن‌دوستی با قاتلان او همداستان شده‌اند، رو کرد.

اتحادی که بعد از ترور حاج قاسم در میان همه گروه‌ها و احزاب ایرانی از چپ چپ تا راست راست شکل گرفته، می‌تواند به نقطه عطفی برای آشتی ملی بدل شود. در سیاست همیشه اختلاف نظر در زمینه‌های مختلف وجود داشته و دارد، اما شهادت سردار سلیمانی نشان داد که می‌توان در بزنگاه‌هایی خاص با کنار گذاشتن همه اختلافات، تنها و تنها به یک نام یعنی ایران فکر و توطئه‌هایی را که دشمنان تلاش می‌کنند با حربه‌های مختلف علیه ایران و این مقاومت مقدس انجام دهند، خنثی کرد. شهادت سردار سلیمانی نشان داد که نام و راه حاج قاسم، فراتر از مرزبندی‌های سیاسی و به وسعت مرزهای ایران و آزادگان جهان است.

*جدول زیر گرایش سیاسی تعدادی از احزاب و شخصیت‌هایی که شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفته و از این اقدام تروریستی آمریکا ابراز انزجار کرده‌اند، نشان می‌دهد:

حزب یا شخصیتگرایش سیاسی
سید حسن خمینیاعتدال
سید محمد خاتمیاصلاح‌طلب
محمود احمدی‌نژاداصولگرا
مهدی کروبیاصلاح‌طلب منتقد
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهیاعتدال
محمدباقر قالیبافاصولگرا
مجید انصاریاصلاح‌طلب
علی‌اکبر ولایتیاصولگرا
سعید جلیلیاصولگرای
علی مطهریاصولگرای اعتدالی
محمدرضا عارفاصلاح‌طلب
مجتبی ذوالنوراصولگرا
غلامحسین کرباسچیاصلاح‌طلب
عزت‌الله ضرغامیاصولگرا
محمود صادقیاصلاح‌طلب
عطاءالله مهاجرانیمنتقد
فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌اصلاح‌طلب
فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامیاصولگرا
نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامیمستقل
فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامیاعتدال
شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلباناصلاح‌طلب
شورای ائتلاف نیروهای انقلاباصولگرا
حزب موتلفه اسلامیاصولگرا
حزب کارگزاران سازندگیاصلاح‌طلب اعتدالی
جبهه پایداری انقلاب اسلامیاصولگرا
جامعه مدرسین حوزه علمیه قماصولگرا
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قماصلاح‌طلب
مجمع روحانیون مبارزاصلاح‌طلب
جامعه روحانیت مبارزاصولگرا
حزب جمعیت جوانان ایران اسلامیاصلاح‌طلب
جمعیت جوانان انقلاب اسلامیاصولگرا
حزب اسلامی کاراصلاح‌طلب
جامعه اسلامی مهندسیناصولگرا
حزب ندای ایرانیاناصلاح‌طلب
سازمان بسیج حقوقدانان کشوراصولگرا
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویاناصولگرا
حزب اتحاد ملت ایران اسلامیاصلاح‌طلب
حزب اعتدال و توسعهاعتدال
حزب همبستگی ایران اسلامیاصلاح‌طلب
نهضت آزادیمنتقد
حزب مجمع ایثارگراناصلاح‌طلب
جمعیت اسثارگران انقلاب اسلامیاصولگرا
مجمع نیروهای خط اماماصلاح‌طلب
ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب (صدف)اصلاح‌طلب
جمعیت فدائیان اسلاماصولگرا
حزب رفاه ملت ایراناصولگرای اعتدالی
سازمان بسیج جامعه پزشکی کشوراصولگرا
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقلاصولگرا
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌هااصلاح‌طلب
حزب مردمسالاریاصلاح‌طلب
حزب اعتماد ملیاصلاح‌طلب
جبهه ایستادگی ایران اسلامیاصولگرای نزدیک به محسن رضایی
جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامیاصولگرای نزدیک به محمدباقر قالیباف

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید