» اجتماعی » دانشگاه بستر حل مشکلات امروزکشور
اجتماعی - اقتصادی - صفحه اصلی - علم و فناوری - فرهنگی، هنری

دانشگاه بستر حل مشکلات امروزکشور

۲۳ دی ۹۸ 0۰17

دانشجویان اقتصاد بنگاه‌های کوچک را متحول می کنند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی گفت : دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی توانایی به چرخش در آوردن اقتصاد محصولات داخلی را در قالب بنگاه‌های کوچک دارند چراکه امروز دانشگاه بستر حل مشکلات کشور است.

دانشگاه بستر حل مشکلات امروزکشور/دانشجویان  اقتصاد بنگاه‌های کوچک را متحول می کنند

به نقل از خبرگزاری فارس – حجت عابدی اصل ، رشد علم و فناوری و رسیدن به پرچم داری علمی جهان از سرفصل‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در توصیه‌های ۷ گانه بیانیه گام دوم انقلاب است که باید همه مراکز علمی و دانشگاه‌ها در اجرای آن کوشا باشند که خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌ها در مسیر نخبه پروری ، خلاقیت ، فناوری و کارآفرینی گام‌های خوبی را با راه‌اندازی مراکز رشد و نوآوری و همچنین مهارت آموزی دانشجویان برداشته‌اند از طرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی در طول سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در مسائل مختلف فرهنگی داشته است. در همه برنامه‌های دانشجویی در مراکز همه استان‌ها و شهرها و بویژه تهران با استقبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان همراه بوده است.

دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی که از طیف‌های مختلف و از میانگین سنی متنوعی هستند علاوه بر آموزش تئوری در دانشگاه ، دارای مهارت‌ها و تخصص‌های مختلف بوده وبه عنوان نیروی محرکه جامعه محسوب می‌شوند.این در حالی است که انجمن‌های علمی این دانشگاه با حمایت مدرسان و نخبگان طرح‌های کارآفرینی، خوداشتغالی، خلاقیت، اختراع و ابتکار، بحث‌های علمی آموزشی، ترویجی و تهیه و تدوین کتاب مورد توجه است.

 دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی را می‌توان دانشجویان مهارتی نام برد که هم دارای تجربه بوده و هم تخصص علمی دارند در واقع این قشر از جامعه چرخه اقتصادی بنگاه‌های کوچک را می چرخانند به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی دانشجویان مهارتی این دانشگاه در مقیاس ۱/۱ نقشه تهران و همچنبن در شهرها و استان‌ها ، نقش محوری در اقتصاد خرد دارند. 

درباره فعالیت‌های یک ساله دانشگاه جامع علمی کاربردی با سید احمدرضا پیش بین معاونت فرهنگی و دانشجویی گفت ‌وگو کردیم. پیش بین درباره گستردگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه که به عنوان یک دانشگاه مهارتی مطرح است، سخن گفت.

همه آنچه در گفت و گوی ما با پیش بین می خوانید:

*دانشگاه جامع علمی کاربردی باید هویت را در جنبه های دینی، ملی و تاریخی احیا کند

*  نسبت به دانشگاه های بزرگ دیگر عملکرد بهتری داشتیم

* افتتاح سامانه ثبت نام انجمن دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی

* دانشگاه بستر مهمی برای حل مشکلات امروز است

* دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث نزدیکی نسل‌ها می‌شود

* مناظره دانشجویی با محوریت مهارت کارآفرینی و اشتغال 

* سال آینده فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی گسترده ترخواهد بود

*  صد مرکز نوآوری در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم

* راه اندازی بازی‌های بومی و محلی

* مراکز دانشگاهی ترویج ورزش پهلوانی را در دستور کار دارند

* برگزاری دوره های آموزشی بازی‌های بومی و محلی

بیش از ۱۰ رشته ورزشی در طرح المپیاد فرهنگی هنری داریم

*دانشگاه جامع علمی کاربردی باید هویت را در جنبه‌های دینی، ملی و تاریخی احیا کند

فارس: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علمی کاربردی را در طول سال جاری چگونه ارزیابی می کنید؟

پیش بین: دانشگاه علمی کاربردی دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف است درواقع ماهیت فعالیت دانشجویی و فرهنگی ما با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است ما بر این عقیده هستیم که با تاکید معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، دانشگاه جامع علمی کاربردی باید هویت را در جنبه‌های دینی، ملی و تاریخی احیا کند درواقع باید بگویم این دانشگاه در فعالیت‌های فرهنگی توانسته بیشتر در متن جامعه تاثیر‌گذار باشد و پیوند بهتری در حوزه اقتصادی در جامعه ایجاد کند به طوری که از حیث اجتماعی و فرهنگی دقیقا در جایی که انتظار می‌رود قرار می‌گیرد.

 این دانشگاه در فعالیت های فرهنگی توانسته بیشتر در متن جامعه تاثیر گذار باشد و پیوند بهتری در حوزه اقتصادی در جامعه ایجاد کند به طوری که از حیث اجتماعی و فرهنگی دقیقا در جایی که انتظار می رود قرار می گیرد.

*  نسبت به دانشگاه‌های بزرگ دیگر عملکرد بهتری داشتیم

فارس: دانشجویان و دانش آموختگان تا چه میزان در برنامه های فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی نقش محوری دارند؟

پیش بین: از آنجایی که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی باید با مشارکت دانشجویان انجام شود در بعضی از برنامه‌ها ما نسبت به دانشگاه‌های بزرگ دیگر عملکرد بهتری داشتیم که می‌توان به جشنواره‌های حرکت،رویش،قرآن،مسابقات ورزشی و مهم‌تر جشن دانش آموختگی دانشجویان که با استقبال خوبی روبه رو شد ، اشاره کرد.

* افتتاح سامانه ثبت نام انجمن دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی

فارس: درباره نحوه استفاده از پتانسیل و ظرفیت دانش آموختگان توضیح دهید؟

پیش بین: یکی از ظرفیت‌های دانشگاه علمی کاربردی وجود یک میلیون و هفتصد هزار دانش آموخته است که ما برای استفاده از پتانسیل این افراد، سامانه ثبت نام انجمن دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی را به صورت پایلود در استان خراسان رضوی افتتاح کردیم و درآینده‌ای نزدیک این انجمن در دیگر مراکز استان‌ها راه اندازی می شود البته ذکر این نکته اهمیت دارد که امروزه تعاملات اجتماعی در جامعه کاهش یافته است که اگر بخواهیم این تعاملات را بازآفرینی کنیم وجود انجمن‌ها مؤثر بوده و مشارکت سازمان یافته آنها سرمایه آفرین است.

* دانشگاه بستر مهمی برای حل مشکلات امروز است

فارس: از کارکرد انجمن دانش آموختگان بگویید؟

پیش بین: جامعه ما تغییر و تحول قابل اعتنایی را پشت سر گذاشته است زیرا هر تغییری هزینه‌های خاص خودش را دارد و این تغییرات ما را با یک‌سری مسائل مواجه می‌کند از طرفی زمانی که فشارهای اقتصادی در اشکال مختلف وارد می‌شود مجموعه‌ای از آسیب‌ها هم خودشان را نشان می‌دهند که در این رابطه مجموعه‌های مختلفی مثل انجمن دانش آموختگان می‌توانند اثر گذار باشند از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که دانشگاه بستر مهمی برای حل مشکلات امروز است، در واقع اگر از سرمایه اجتماعی بخواهیم استفاده کنیم باید از ظرفیت تعامل‌های بین بخش‌های مختلف بهره ببریم به طور مثال ما در سال جاری جشنواره درون دانشگاهی “حرکت”  را با مشارکت ۴۰۰ انجمن علمی در قالب ۹۶۰  اثر با ۴۰ غرفه برگزار کردیم که نشان از آمادگی و وجود بستر مناسب برای فالیت های انجمن های مختلف علمی دارد.

میانگین سنی مختلف دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث نزدیکی نسل‌ها می‌‌شود.

* دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث نزدیکی نسل ها می‌شود

فارس: سال گذشته و امسال برای دانشگاه علمی کاربردی از نظر فرهنگی چگونه بود؟

پیش بین: خوشبختانه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم به طوری که همه واحدهای استانی ما در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی توانستند در ارزیابی و رسیدن به اهداف سازمانی موفق عمل کنند این موضوع در حالی است که سال  آینده فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی افزایش می‌یابد نکته مثبت دیگر این است که میانگین سنی مختلف دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث نزدیکی نسل‌ها می‌شود که این ظرفیت و پتانسیل مهمی است و باید سبب نشاط و امید شود.

* مناظره دانشجویی با محوریت مهارت کارآفرینی و اشتغال 

فارس: چگونه نشاط و امید را در محیط دانشگاهی ایجاد می کنید؟

پیش بین:  در بحث‌های مختلف جامعه شناسی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، نشاط وقتی حاصل می‌شود که فرد از خود  توانایی دارد. از طرفی ماموریت مهارتی بودن دانشگاه جامع علمی کاربردی عزت نفسی می‌دهد که باعث نشاط و تغییرات متنوع است  به عنوان نمونه ما برای نخستین بار مناظره دانشجویی با محوریت مهارت کارآفرینی و اشتغال با حضورو استقبال  ۴۰۰  تیم دانشجویی برگزار کردیم پس به این نتیجه می رسیم که جامعه دانشگاهی ما دارای ظرفیت‌های متنوع است که باید با برنامه ریزی دقیق‌تری از این پتانسیل‌ها استفاده بهتری شود.

* سال آینده فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی گسترده ترخواهد بود

فارس: درباره نحوه فعالیت برنامه‌های فرهنگی سال جدید دانشگاه توضیح دهید؟

پیش بین: دانشگاه علمی کاربردی در سال جدید با بهره‌گیری از تجربیات سال جاری قطعا در برگزاری برنامه‌های دانشجویی فرهنگی و اجتماعی بهتر عمل خواهد کرد از طرفی با توجه به اینکه مجموعه بسیج ، به بدنه دانشگاه اضافه شده و مدرسین را تحت پوشش خود قرار می دهد سال آینده در حوزه فرهنگی فعالیت‌های ما نه تنها افزایش می‌یابد بلکه گسترده و وسیع‌تر خواهد شد.

*  صد مرکز نوآوری در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم

صد مرکز نوآوری در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم که هدف از آن ایجاد دانش و ارتقاء فعالیت‌های دانشجویی بوده است.

فارس: فعالیت گسترده و وسیع فرهنگی دانشگاه چگونه انجام می شود؟

پیش بین: در سال جاری صد مرکز نوآوری در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم که هدف از آن ایجاد دانش و ارتقاء فعالیت‌های دانشجویی بوده است برای مثال اجرای چهارمین جشنواره قرآن و عترت یا در حوزه ورزشی برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری کشتی پهلوانی و مهم تر دربرگزاری مراسم ازدواج دانشجویی۶۰۰ دانشجو استقبال خوبی داشتند به طور کلی مشارکت و حضور جوانان دانشگاهی در همه برنامه‌های فرهنگی نشان از پویایی و نیاز دانشجویان به کارهای فرهنگی و اجتماعی دارد که نمونه آن جشنواره فضای مجازی و نشریات دانشجویی است که  ۴ هزار دانشجو شرکت کرده و ۳۹۵ اثر را ارسال کردند.

* راه‌اندازی بازی‌های بومی و محلی

فارس: از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی  سال جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی بگویید؟

پیش بین: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای است که در اولویت رشته‌های ورزشی این دانشگاه قرار دارد.

* مراکز دانشگاهی ترویج ورزش پهلوانی را در دستور کار دارند

فارس: چگونه به ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای می پردازید؟

پیش بین: دانشگاه جامع علمی کاربردی در قالب  ورزش‌های آئینی و بازی‌های بومی و محلی به ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای می‌پردازد و مجتمع‌ها و مراکز دانشگاهی ما با ایجاد و فعال سازی زیر ساخت‌های لازم این نوع ورزش‌ها را در دستور کار خود دارند.

 دانشگاه جامع علمی کاربردی با برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت مربی، ورزش‌های آئینی و بازی‌های بومی و محلی را  در هر استان باتوجه به نوع فرهنگ و سلیقه احیا خواهد کرد .

برگزاری دوره‌های آموزشی بازی‌های بومی و محلی

فارس: درباره نحوه اجرای ورزش های پهلوانی و زورخانه ای توضیح دهید؟

پیش بین: دانشگاه جامع علمی کاربردی با برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت مربی، ورزش‌های آئینی و بازی‌های بومی و محلی را  در هر استان باتوجه به نوع فرهنگ و سلیقه احیا خواهد کرد. همچنین در اوایل سال  ما برای نخستین بار طرح المپیاد فرهنگی هنری و ورزشی درون دانشگاهی را در سراسر کشور در قالب بازی‌های بومی و محلی راه‌اندازی می‌کنیم که این کار را براساس آیین نامه ترویج فرهنگ پهلوانی از طریق توسعه ورزش زورخانه‌ای در کشور که مصوب جلسه ۵۱۸ شورای فرهنگ عمومی است، انجام شد.

* بیش از ۱۰ رشته ورزشی در طرح المپیاد فرهنگی هنری داریم

فارس: رشته‌هایی که در طرح المپیاد فرهنگی هنری و ورزشی وجود دارد را نام ببرید؟   

پیش بین: رشته‌های پیشنهادی که سال آینده در طرح المپیاد فرهنگی هنری و ورزشی در نظر داریم شامل کشتی پهلوانی، ورزش زورخانه‌ای،کشتی چوخه ، کشتی آلیش ، کشتی لوچو، چوگان ، سوارکاری و تیر و کمان است.a

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید