» اجتماعی » تجارت با تهدید سلامت
ويروس كرونا
اجتماعی - بهداشت و درمان - پزشکی - دارو و غذا - سلامت - محیط زیست

تجارت با تهدید سلامت

۱۸ بهمن ۹۸ 0۰59

اظهارات عجیب وزیر بازرگانی دولت دونالد ترامپ، دست به دست شدن تیزر فیلم هالیوودی تولید سال ۲۰۱۱که پی رنگ قصه آن چیزی شبیه به اتفاقات این روزها در باره شیوع ویروس کروناست، به چالش کشیده شدن ابرقدرت بودن آمریکا با رشد روز افزون دانش و فناوری در چین همه سرفصل هایی با تارو پودی از شایعه و واقعیت هستند که دوباره اذهان عمومی را متوجه پدیده بیوتروریسم کرده اند.

تجارت با تهدید سلامت

به نقل از خبرگزاری فارس – معصومه اصغری: اظهارات عجیب وزیر بازرگانی دولت دونالد ترامپ مبنی بر (سود اقتصادی آمریکا از شیوع ویروس کرونا)۱، دست به دست شدن تیزر فیلم هالیوودی “شیوع” که در سال ۲۰۱۱ که پی‌رنگ قصه آن چیزی شبیه به اتفاقات این روزها درباره شیوع ویروس کروناست۲، به چالش کشیده شدن ابرقدرت بودن آمریکا با رشد روز افزون دانش و فناوری در چین، همه سرفصل هایی با تار و پودی از شایعه و واقعیت هستند که دوباره اذهان عمومی را متوجه پدیده «بیوتروریسم» کرده‌اند. اما آیا ویروس کرونای جدید می‌تواند حاصل یک دستکاری در ژنوم ویروسی باشد که تا به حال وجود داشته اما تبدیل به اپیدمی نشده است؟


در سال ۲۰۱۱ فیلمی هالیوودی با عنوان (شیوع) اکران شد. پی‌رنگ‌ داستان فیلم درباره شیوع ویروسی در هنگ کنگ است که منشاء آن خفاش شناخته می شود و میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند.

تحقیقات مفصل برای شناخت مکانیزم رفتاری ویروس کرونا جدید که این روزها به ترند اخبار جهانی تبدیل شده است، ادامه دارد. دانشمندان به واسطه پرهیز همیشگی‌شان از گمانه‌زنی‌های احتمالی در سکوت خبری در حال بررسی ژنوم و غشای پروتئینی این ویروس هستند. ویروسی که بسیار کوچک‌تر از باکتری‌هاست. آنتی‌بیوتیک‌ها روی آن تأثیری ندارد. مثل باقی ویروس‌ها رشد نمی‌کند؛ اما به سادگی در سلول میزبان پذیرفته و تکثیر می شود و حالا اپیدمی آن باعث نگرانی دست اول تمامی دولت‌‌ها و شهروندان‌شان شده است.

واقعیت این است که تشخیص رد پای دستکاری در ژنوم یک ویروس بسیار دشوارتر از شناخت رفتار احتمالی و پیامدهای اصلی و جانبی آن در بدن انسان است. شاید برای همین است که بیوتروریسم به دلیل نامرئی بودن دست‌های دخیل در آن بیش از هر زمان دیگر مورد توجه دولت‌های متخاصم و نامشروعی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

یک سَر شایعات به سرو همیشگی خوراک دریایی و حیوانات وحشی در چین بر می‌گردد و این سؤال را در پی دارد که چرا تا به حال ویروس‌های این حیوانات منجر به ایجاد یک اپیدمی خطرناک نشده است. ذهن کارشناسان سیاسی و اقتصادی بین‌المللی اما گرمِ چالش‌های جدید میان دو ابرقدرت شرق و غرب شده و پرونده‌های متعدد بیو تروریسم را دوباره برای‌شان مفتوح کرده است.


طبق نظر دانشمندان رشته ویروس شناسی امکان دستکاری در ژنوم ویروس وجود دارد.

به نظر می‌رسید با شروع یک اپیدمی فعال، دستکاری ژنوم ویروس و دست‌ساز بودن آن امری کاملاً غیر منطقی و دور از ذهن باشد چون همه دولت‌ها از آن متضرر می‌شوند؛ اما آنچه در حال وقوع است نشان می‌دهد که حرف‌های عجولانه و  ناشیانه وزیر بازرگانی دولت ترامپ که از سود اقتصادی آمریکا از شیوع ویروس کرونا گفته بود پر بیراه هم نیست. در گزارش پیش رو فارغ از حدس و گمان و شایعات، جانب رویدادهایی که کرونا ویروس جدید به آن شکل داده است رفته‌ایم. چالش‌های بین ابرقدرت ها را تبیین کرده ایم و از همه مهم تر سعی در شناخت ابعاد و پیامدهای بکارگیری جدید ترین سلاح نامرئی یا همان بیوتروریسم که سلامت جمعی را تهدید می‌کند را داشته ایم.

***افول آمریکا با رشد سرسام‌آور چشم‌بادامی‌ها

رییس‌جمهور  چین عالی‌رتبه‌ترین مقام سیاسی را در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا دارد. «شی جین پینگ» چهره ای محبوب دارد و برای رسیدن به آنچه آن را قدرت اول می نامد دست به تلاش ها و ایجاد طرح های اجرایی بلند مدت زده است. رشد و زمینه گرفتن رفتار سیاسی و اقتصادی او از حزب کمونیست خلق چین باعث شده بیش از هر چیز به اتحاد و رشد اقتصادی در چین تمرکز کند.

شواهد نشان می دهد «شی جین پینگ» عملکرد موفقی در ایجاد بستر های لازم برای رشد دانش و فناوری های نوین در این کشور داشته است. تقویم معروف او روی سال ۲۰۴۹ میلادی تمرکز کرده است. سالی که او وعده کرده در آن چین به بزرگترین قدرت علمی، اقتصادی و نظامی جهان تبدیل خواهد شد.۳ دست یابی به تاثیر مستقیم بر اقتصاد جهانی، رسیدن به فناوری ساخت سلاح های نوین و حرکت به سمت فناوری هایی مانند کاشت ریز تراشه ها و هوش مصنوعی نشان می‌دهد وعده های او برای اجرایی شدن روی نقشه می آیند و به سرعت به سمت عملی شدن حرکت می‌کند.


 شی جین پینگ

به نظر می‌رسد طبق نقشه پینگ، جهان به زودی شاهد افول آمریکا و سربرآوردن امپراطوری جدید با طراز بروزترین فناوری های روز دنیا خواهد بود. پینگ همیشه بر این نکته اصرار دارد که چینی‌ها هرگز سودای دست اندازی به کشور های دیگر را ندارند ۴. اما کدام ذهن آلوده شده به سیاست است که نداند ابزار قدرت و ثروت همزمان با هم چه می‌کند؟

***وقتی دموکرات ها هم پشیمان شدند

 چین آشکارا با رشد بی سابقه خود ابرقدرت بودن آمریکا را به چالش کشیده است.کار به جایی رسیده که حتی دموکرات ترین دموکرات ها هم معتقدند آمریکا در سال ۲۰۰۱ با دادن مجوز ورود چین به سازمان تجارت جهانی مرتکب اشتباه جبران ناپذیری شده است.

در سپتامبر همین سال حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد که تبعات بین المللی گسترده ای داشت. اما اکنون کارشناسان مسائل بین الملل بر این باورند اتفاقی که در آوریل همین سال رخ داده است (مجوز دادن به چین برای ورود به بازار تجارت جهانی) پیامدهای منفی بیشتری برای ایالت متحده آمریکا داشته است. با همه این حرف ها اما دولت چین هنوز دغدغه های نگران کننده‌ای مانند تامین شغل و درآمد برای جمعیت بسیار انبوه خود دارد. نگرانی‌ای که سبب می‌شود همچنان روابط نزدیک خود با واشنگتن را حفظ کند. این میان اما دولت های متخاصم از سربرآوردن هر قدرتی بیش از هر چیز دیگر واهمه دارند.

همگرایی سیاست های آمریکا و اسرائیل تا به حال موجب تضعیف کشورهای بزرگی در منطقه شده است. اما واقعیت این است که دوران جنگ افروزی با مدل ها و سیاست‌های  پیشین در مورد کشورهایی مانند چین که رقیب اصلی ابرقدرت جهان شده است، جواب نمی دهد. اینجاست که گزینه حمله بیولوژی روی کار می‌آید و عواقب آن می تواند بخشی از خواسته های کشورهای متخاصم در عقب راندن رقیب ولو برای برهه زمانی مشخص را اجرایی کند.

***حمله بیولوژی از چه زمانی تبدیل به گزینه روی میز شد؟

تمامی کشورهای قدرتمند دنیا به سلاح هسته ای دست پیدا کرده اند. فناوری تسلیحاتی قدرتمندی که بیش از آن که موجب جنگ افروزی شود باعث ایجاد نوعی صلح اجباری و پایدار بین این دولت ها شده است. واقعیت این است که استفاده از این سلاح‌ها عواقب بسیار سنگینی برای جامعه جهانی دارد و تبعات بکارگیری آن سبب از هم پاشیدن ساختار های دولت متخاصم نیز می‌شود. بکارگیری روش‌هایی مانند تشویق و تهییج گروه های داخلی برای تجزیه‌طلبی، ایجاد تنش‌های داخلی با استفاده از تهدیدهای همیشگی تروریسم سازمان یافته و استفاده از سلاح های شیمیایی در نبردهای آشکار از مواردی است که چهره دولت‌های شروع کننده جنگ را در اذهان عمومی مخدوش و فاقد مشروعیت می‌کند. در چنین شرایطی و در مواجهه با دولت های قدرتمندی مانند چین استفاده از حمله های بیولوژی با توجه به ویژگی های بسیار منحصر به فرد خود می‌تواند  تبدیل به یکی از راهکارهای اصلی عقب راندن رقیب از صحنه موفقیت‌های علمی، نظامی و فناوری باشد.


انبارهای وسیع عوامل و تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی ارتش آمریکا

***حمله‌های بیولوژیکی رد پایی نامرئی دارند

همان طور که اشاره شد جنگ افروزی با هزینه های متعددی همراه است و در نهایت منجر به مخدوش شدن چهره متمدنانه کشور متخاصم می‌شود. یکی از ویژگی‌های مورد توجه چنین دولت هایی برای بکارگیری حمله‌های بیولوژی کم‌هزینه بودن آن و از آن مهم تر عدم امکان ردیابی اولیه بعد از شیوع اپیدمی یا فعال شدن سم در جامعه مورد حمله است.

قابلیت انتشار در مدت زمان کوتاه، توان تولید بالا، دشواری بسیار در ردیابی عامل ایجاد کننده یا دستکاری کننده ویروس ها از مهم ترین ویژگی های در اولویت قرار گرفتن حمله بیولوژیک در بسیاری از عملیات های سازمان های مخفی و سرویس های اطلاعاتی کشورهای دنیا مانند اسرائیل و آمریکا است. اما سوال اینجاست که با شروع اپیدمی و بین المللی شدن آن چطور ممکن است  شهروندان کشورهایی که این نوع حمله بیوتروریستی را به کار بسته‌اند در مصونیت بمانند. پاسخ به این سوال اندکی پیچیده به نظر می رسد اما در تعریف و ویژگی های اصلی این نوع حملات که ظهور آن به طور متعدد در برخی پرونده های امنیتی بروز پیدا کرده، آمده است که در بسیاری موارد در صورت دست کاری ژنوم ویروس های موجود قابلیت مصون سازی نیروهای خودی وجود دارد.

***وقتی پدرخوانده  بیوتروریسم پای کار آمریکا می‌آید

اوایل مهرماه امسال نماینده  رسمی سایت رهبر انقلاب سوال روشنی از سید حسن نصرالله  پرسید. این خبرنگار از دبیرکل حزب الله لبنان خواست نظر خود را درباره جمله معروف رهبر انقلاب مبنی بر این که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، بیان کند. پاسخ سید حسن نصرالله توجه رسانه های جریان اصلی را به خود جلب کرد. سید حسن گفت اطمینان داشته باشید که اسرائیل تمام وجود خود را مدیون حضور و حمایت نظامی آمریکاست.حتی اگر عربستان و دیگر اعراب وابسته به آمریکا هم ببینند این دولت دست از حمایت بی چون و چرای خود از اسرائیل برداشته از این رژیم فاصله می گیرند و آن روز به خودی خود این رژیم نابود خواهد شد.» دبیر کل حزب الله لبنان به سادگی تمام، افول آمریکا را منجر به از هم پاشیده شدن رژیم نامشروع صهیونیستی دانست و دلیل همگرایی منافع این دو دولت متخاصم را روشن کرد. همه می دانند ماهیت رژیم صهیونیستی برپایه همین ترورهای بیولوژیک شکل گرفته است. مقام های عالی رتبه این رژیم اشغالگر بارها و بارها دستور ترورهای متعدد رهبران و فعالان جنبش حماس را صادر کرده اند تا از منافع نامشروع  خود دفاع کنند. این ماجرا تا آنجا علنی شده که لقب پدرخوانده بیوتروریسم پسوند نام موساد، امان و حزب لیکود اسرائیل شده است.

چه کسی است که نداند مناسبات سران این احزاب و دونالد ترامپ خیلی پیش تر از زمانی که این تاجر بدنام، ساکن کاخ سفید شود پاگرفته است. به عنوان مثال شلدون ادلسون  مولتی  میلیاردر مشهور یهود که حامی همیشگی کمپین های دونالد ترامپ است در حزب راستگرای افراطی و سکولار لیکود ذوب شده است. از آنجا که ماهیت وجودی اسرائیل به حضور پرقدرت آمریکا وابسته است بدیهی است که با تمام توان شبکه های اطلاعاتی و امنیتی خود پای کار حفظ ابر قدرت ماندن  ایالات متحده آمریکا می آید.رد پای همکاری دانشمندان یهود بارها در تحقیقات مراکز بیولوژیک ایالت های مختلف در آمریکا به اثبات رسیده است.


شلدون ادلسون مولتی میلیاردر صهیونیست پای ثابت کمپین های ترامپ و عضوحزب لیکود است.حزبی که ترورهای بیولوژیک متعددی در آن طرح ریزی شده است.

***تبعات انکارناپذیر حمله‌های بیولوژی

دنیای امروز دهکده ای جهانی است. انسان ها فارغ از نژاد، ملیت، سیاست، مرزها و مذهب ها زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند. بدیهی است در چنین شرایطی حتا اگر تبعات خسارت و تلفات جانی گسترده تنها درون مرزهای کشورهای مورد حمله واقع شده را درگیر کند، تبعات بی اندازه ناگوار آن به سادگی از این مرزها عبور و جهانی را مشغول به خود می‌کند. حمله های بیولوژی تبعات فیزیکی، روانی، اقتصادی و زیست محیطی برای انسان ها در پی دارد.

با شروع اپیدمی بسیار فعال کرونا در چین بلافاصله موجی از ناامیدی جامعه عمدتا کارگری و مبدا تولید سرمایه را در بر گرفت.کارخانه ها، موسسات، شرکت های مادر، شرکت های چند ملیتی، مراکز خدماتی، فرودگاه‌ها و سامانه‌های حمل و نقل فعالیت خود را به حالت نیمه تعطیل در آوردند. با ادامه‌دار بودن تعطیلی بورس و بازارهای تجاری کلان و راکد شدن مبهوت کننده صنعت گسترده توریسم در شهرهای مختلف شرایط برای رشد بی سابقه افزایش تقاضای خرید ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت کوین در بین معامله گران شد.

***با شیوع کرونا رقیب به سود رسید یا ضرر کرد؟

تحلیل های اولیه به ویژه پس از افزایش نرخ بیت کوین به این سمت و سو گرایش پیدا کرده بود که در چرخه اقتصادی که به رکود نزدیک شده آمریکا نیز متضرر می شود. یادمان نرود که برخی شرکت های مشهور و موسوم به گافام (گوگل، اپل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت )در سیلیکون ولی دفاتر و کارخانه های بسیار فعالی در چین دارند که اکنون کارکرد آن  ها به حالت نیمه تعطیل درآمده است. جمع ارزش سهام غول های اصلی سیلیکون ولی یا همان گافام نزدیک به ۵ هزار میلیارد دلار است این درحالی است که یک مولتی میلیاردر می تواند با خرج مبلغ ۲۵۰ میلیارد دلار همه بیت کوین های موجود در بازار را یکجا بخرد. پس در نتیجه بازار بیت کوین بسیار کوچک تر از آن است که نوسانات آن روی گافام تاثیری بگذارد اما با توجه به حرف های بسیار ناشیانه وزیر بازرگانی ترامپ رویداد هایی  در حال کلید خوردن است که در نهایت می تواند منجر به دستیابی یکی از خواسته های تجاری ترامپ بعد از شیوع ویروس کرونا شود.


شیوع ویروس کرونا در جهان باعث افزایش خرید ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت کوین شد

***بازگشت چرخه تولید به آمریکا بعد از شیوع کرونا

از نظر دونالد ترامپ و جریان موسوم به آنتی گلوبالیست‌ها (ضد جهانی‌سازی) شرکت‌هایی مثل اپل نمادی از دکولیزاسیون و غیر محلی کردن تولید صنعتی هستند و این رویه به هر نحو ممکن می بایست به توقف کامل کشانده شود. اپل نمادی از صدها شرکتی است که بخش تحقیق و توسعه و مارکتینگ را در منطقه سیلیکون ولی نگه می‌دارند، ولی تولید صنعتی را بیرون از آمریکا و جایی که کارگر ارزان تر دارد انجام می دهد. آنتی گلوبالیست های آمریکا می خواهند که چرخه تولید دوباره لوکالیزه و محلی شود.


منطقه سیلیکون ولی

در حقیقت این یک جنگ بین کاپیتالیسم صنعتی و کاپیتالیسم مالی و بانکی است که وطن نمی شناسد و تنها بر مبنای نیروی کار ارزان عمل می‌کند. در تقابل با چین دونالد ترامپ موفق شده ظرف سه سال گذشته مسئله بازگشت چرخه تولید به داخل مرزها را جا بیندازد. اظهارات وزیر او باعث شده به این ایده جدیت و سرعت بیشتری داده شود.

ویلبر راس در مصاحبه ای که با شبکه بی بی سی داشت به طور مفصل درباره بازگشت مشاغل به داخل مرزهای ایالت متحده آمریکا اشاره کرد.گرایشات آنتی گلوبالیستی او وقتی بیش از پیش خود را نمایان ساخت که اظهار کرد :«نمی خواهم در باره این بیماری بسیار تاسف بار و وخیم شادمانی کنم .واقعیت این است که این مسئله باعث می شود که در مورد زنجیره تامین محصولات تعمق شود .بنابر این فکر می کنم این مسئله به تسریع بازگشت  شغل ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.»


ویلبر راس وزیر بازرگانی دونالد ترامپ در مصاحبه با بی بی سی گفت شیوع ویروس کرونا پیامدهای مثبتی برای آمریکا خواهد داشت

***آیا صحنه برای آمریکا از رقیب خالی می‌شود؟

فارغ از درست یا غلط بودن محض فرضیه حمله بیولوژی در زمینه ایجاد ویروس ناشناخته کرونا در چین به نظر می رسد که رقیب این ابر قدرت در آن سوی آب ها تاثیرات مثبتی از شیوع این بیماری گرفته است. اپیدمی کرونا این روزها تبدیل به رویدادی شده که توانسته صحنه را از وجود حریف قدر قدرتی مثل چین برای آمریکا  ولو برای مدت زمانی معین خالی کند.

ممکن است تبعات فیزیکی، روانی و زیست محیطی این اپیدمی تا مدت ها بر بازارهای بزرگ اقتصادی و عرصه های علمی و فناوری این کشور تاثیری منفی داشته باشد. یادمان نرود این رویداد ماهیتی دارد که دوباره به مرز ارزش می‌دهد و با بازگشت چرخه های تولید از چین به آمریکا هزاران نفر شغل و درآمد خود را نیز در چین از دست خواهند داد.


پذیرش مبتلایان به کرونا در بیمارستان هزار تخت خوابی شهر ووهان آغاز شد. این بیمارستان ظرف مدت ١٠ روز ساخته شده است .

اما تصاویری که این روزها از شهر های مختلف چین مخابره می شود نشانی از ناکامی و رکود و شکست در خود ندارد. انگار حریف آمریکا تازه به میدان آمده و در جنگی تماما نرم و بی سر و صدا در حال سیگنال فرستادن به تمام کشورهای دنیاست. آنچه در طول این ۱۹ سال در چین به دست آمده در ساخت ده روزه بیمارستان ویژه مبتلایان کرونا خودرا نشان داد. این بیمارستان اولین بیماران خود را پذیرش کرده و در آرامش کامل مشغول خدمت رسانی به مراجعان و بستری شدگان است. تا چند هفته دیگر پیامد های این ویروس سرنوشتی مانند ابولا و سارس و مرس پیدا می‌کند.کم‌کم از صحنه خبرها بیرون می رود. اما آنچه به طور قطع باقی می‌ماند تاثیرگذاری سیاست های فوق موثر پرجمعیت ترین کشور جهان برای مقابله و کنترل این بیماری است.

چین با قدرت دوباره به میدان بر می‌گردد و به سمت سال ۲۰۴۹ حرکت خود را ادامه می‌دهد. ولی این بار با فیگوری حق به جانب برای کشورهای ضعیفی که برای توسعه دست به دامن آمریکا هستند. چین در خاکستری ترین روزهای خود در تکاپو برای مهار یک اپیدمی است و در همین وضعیت برای این کشور ها این سیگنال را می فرستند که از این به بعد می توانید روی من برای توسعه کشورهای تان حساب باز کنید.

پی نوشت‌ها:

۱_ویلبر راس وزیر بازرگانی دولت دونالد ترامپ اخیرا در مصاحبه ای با شبکه بی بی سی عنوان کرد شیوع ویروس کرونا می تواند پیامد های مثبتی برای آمریکا به همراه داشته باشد.بسیار ی از منتقدان دولت نرامپ نسبت به این اظهارات واکنش های تند نشان دادند و آن را عجیب و غریب خواندند.ویلبر راس گرایش آنتی گلوبالیستی دارد و در تلاش برای محلی کردن چرخه تولید در ایالت های آمریکاست .

۲_در سال ۲۰۱۱ فیلمی هالیوودی با عنوان CANTAGION(شیوع )اکران شد .این فیلم درباره انتشار ویروسی است که منشاء آن خفاش است و علائمی شبیه به سرما خوردگی و تشنج دارد .محل شیوع اولیه این ویروس نیز هنگ کنگ است و باعث مرگ میلیون نفر می شود.این روزها کاربران فضای مجازی با دست به دست کردن پوستر این فیلم از احتمال وجود حمله بیولوژی به شهر ووهان حرف می زنند.

۳_شی جین پینگ رییس جمهور جاه طلب چین اعلام کرد همزمان با صدمین سالگردصدور اعلامیه مائو تسه تونگ  و تاسیس جمهوری خلق چین  در سال ۲۰۴۹ این کشور به یک ابر قدرت در زمینه های علمی ،نظامی و فناوری تبدیل خواهد شد .تمام بر نامه های طولانی مدت در این کشور بر پایه این بیانیه تنظیم شده اند و پیشرفت های متصل و تداوم دارد چین در زمینه رشد اقتصادی و نظامی و فناوری نشانگر این است که این کشور در سال ۲۰۴۹ به رقیب اصلی آمریکا در جهان تبدیل خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید