» بین الملل » آمریکا » «ایران ۲۰۲۰» و جنگ ادراکی | روزانه حدود صدهزار حمله الکترونیک به ایران می‌شود
آمریکا - امنیت ملی - بین الملل - سیاست خارجی - سیاسی - صفحه اصلی - علم و فناوری - فضای مجازی - فناوری

«ایران ۲۰۲۰» و جنگ ادراکی | روزانه حدود صدهزار حمله الکترونیک به ایران می‌شود

۲۳ بهمن ۹۸ 1۰42

کارشناسان در میزگرد ویژه المیادین با اشاره به انواع جنگ نرم علیه ایران، گفتند، دشمن جنگ ادراکی شدیدی را علیه ایران هدایت می‌کند و دست‌کم روزانه صد هزار حمله الکترونیک به ایران می‌شود.

به نقل از خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود از استودیو تهران، روز چهارشنبه به موضوع جنگ الکترونیک پرداخت.

ملحم ریا مدیر دفتر المیادین در تهران در این برنامه گفت، جنگ الکترونیک و سایبری از خطرناک‌ترین جنگ‌های امروز دنیاست. ایران یکی از کشورهایی است که این جنگ را تجربه کرده و تأسیسات نطنز چند سال پیش هدف یکی از همین جنگ‌ها قرار گرفت. ایران بارها اعلام کرده که در معرض تهدید جنگ سایبری از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی است. حتی طرف مقابل نیز ایران را به حملات الکترونیکی متهم کرده است.

ریا در این برنامه میزبان «رضا تقی پور»‌ وزیر سابق ارتباطات و عضو شورای عالی مجازی و «روح الله مؤمن نسب» کارشناس امور سایبری بود و ابتدا از اولویت‌های ایران در این مسئله مهم سوال کرد.


تقی‌پور و مؤمن‌نسب

تقی پور گفت: امروز چهره جنگ‌ها تغییر کرده و جنگ کلاسیک نیز تغییر کرده و جنگ‌هایی ترکیبی به وجود آمده که پیچیده‌تر است. در مقابل جنگ کلاسیک که جنگ سخت نامیده می‌شود به این جنگ‌ها جنگ نرم گفته می‌شود که شامل انواع مختلف مثل جنگ سایبری و جنگ اطلاعات و جنگ ادراکی است. مشخصه جنگ نرم این است که کاملا ناملموس اعمال می‌شود و حتی برخی کشورها و دولت‌ها ممکن است تا مدتی متوجه آغاز جنگ نباشند اما آثارش در جامعه کاملا مشخص می‌شود. این جنگ‌ها جنگ ادراکی است که آثار بدتری بر جا می‌گذارد و در تصمیم‌گیری‌ها اثر دارد و سلیقه عمومی یک جامعه را عوض می‌کند. جنگ روانی هم همیطور است که بر مبنای انتشار شایعات است. در جنگ ادراکی، هدف اصلی ذهن جامعه است که سبب تصمیم‌گیری‌های غلط و اشتباه می‌شود که متخصصان آن را «تصمیم ویرانگر»‌ می‌نامند. شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی یکی از بسترهای این جنگ است.

المیادین پرسید که آیا ایران به این امور اهمیت می‌دهد و به آن توجه کرده؟ چون موضوع خیلی مهمی است. آیا اهمیت موضوع را درک کرده است؟ و مؤمن‌نسب پاسخ داد که موضوع جنگ ادراکی در حالی مطرح می‌شود که ما خیلی اموری را که میخواهیم جلوی چشم و گوشمان است و دسترسی به آن آسان شده است. در این میان هویت‌ها هم مجازی شده و در چنین زمانه‌ای هویت مجازی اشخاص از هویت واقعی آنان مشهورتر است و حتی با آن تفاوت دارد. شبکه اینترنت امروز همه چیز را به سامانه‌ها و امور هوشمند تبدیل کرده است و فضای مجازی به همین دلیل در زندگی‌ها رسوخ کرده است.

المیادین سوالش را تکرار کرد و پرسید که ایران چقدر این مسئله را درک کرده و چقدر به آن توجه می‌کند و مؤمن‌نسب گفت، من با مقدمه‌ای که گفتم خواستم به این نکته برسم که بگویم، این امر خیلی مهم است و همانطور که یک کشور فضای حاکمیتی و مرزهای خود را در کنترل می‌گیرد، در فضای مجازی نیز باید بتواند از حاکمیت خود حفاظت کند… برخی کشورها از سلاح فضای سایبر استفاده می‌کنند و مثلا بر فضای انتخاباتی تاثیر می‌گذارند و فضای دموکراسی در کشور را تغییر می‌دهند. ما که دشمنانی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم باید بیشتر مراقب باشیم. امریکا ابتدا فضای داخلی خود را کنترل کرد سپس وارد مدیریت فضای جهانی شد. ما در ایران به فرمان رهبر انقلاب قصد داریم در فضای مجازی به استقلال کافی برسیم.

تقی‌پور در پاسخ المیادین که «استقلال در فضای مجازی» به چه معناست و آیا چنین چیزی ممکن است گفت، ایران یکی از قربانیان حملات سایبری است و روزانه هدف صدهزار حمله الکترونیک قرار می‌گیرد. المیادین پرسید، هدف این حملات بیشتر چیست آیا نهادهای اصلی حکومتی است، نهادهای امنیتی است، اقتصادی است حیاتی است؟ و تقی‌پور گفت، ماهیت اینترنت طوری است که قدرت استتار بالایی دارد. بخش‌های انرژی، بانکی و شبکه خدمات مرتبط با شهروندان و حتی اهداف خصوصی هدف این حملات است و خوشبختانه ایران یکی از کشورهای قدرتمند در این حوزه است و تقریبا صددرصد این حملات قبل از ورود به ایران شناسایی و خنثی می‌شود. این نشان می‌دهد که ایران اولا چقدر به این موضوع توجه دارد و دوما چه توانی در این حوزه دارد.

المیادین پرسید که چرا ایران تا این حد هدف اینگونه حملات است و تقی‌پور گفت، مشخص است. ایران اساس محور مقاومت و ام القرای گروه‌های مقاومت است و دشمنان تلاش می‌کنند با این حملات آسیب بزنند و اطلاعات و دانسته‌های دانشمندان و اطلاعات اقتصادی ما را سرقت کنند. ایران کشوری است که بر اساس توانایی‌های داخلی خود حرکت می‌کند. ایران فناوری فضایی دارد و همه سامانه‌های آن ساخت دانشمندان ایرانی است. خب دشمنان این را برای خود تهدید می‌دانند و تلاش می‌کنند که به اطلاعات آن دست پیدا کنند. آنها ایران را تحریم کرده و گمان نمی‌کردند که ایران به این سطح پیشرفت برسد.

المیادین پرسید، آیا ایران ادله ملموسی دارد مبنی بر اینکه آمریکا یا اسرائیل این حملات را به ایران انجام می‌دهند؟. مؤمن‌نسب گفت، حملات هکری و الکترونیکی همیشه وجود داشته و وجود دارد و از زمانیکه فضای مجازی ساخته شده، بوده است. پنتاگون بر کل اینترنت و فضای مجازی در دنیا کنترل دارد. کشورهای مختلفی هدف این حملات [آمریکا] قرار گرفته‌اند. جنگ ادراکی امروز خیلی مهم است. وقتی شما شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید که سرورهای آن در آمریکا یا در اسرائیل است، بنابراین همه این شبکه‌های پیرامون ما در اختیار خودشان است… از هر چهار ایرانی یک نفر عضو تلگرام است یعنی بیست و پنج درصد. این بهترین فرصت برای انگلیس است تا بر انتخابات تاثیر بگذارد. شبکه بی.بی.سی همیشه مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کرد اما در چهار سال پیش استثناء آمد گفت شرکت کنید اما به فلان لیست رأی بدهید. بعد از این رهبر انقلاب در سخنان از مردم خواست که به لیستی که انگلیس از آن حمایت کرده رأی ندهید اما وقتی نتیجه انتخابات [تهران] اعلام شد، روشن شد که تعداد بیشتری به آن لیست رأی داده‌اند. بعد از آن رهبر انقلاب گفت که مردم بدانند که دشمن از طریق فضای مجازی، مهندسی افکار عمومی می‌کنند… بنابراین ایران باید سامانه‌های خاص خود را در فضای مجازی داشته باشد… چاره‌ای نیست که مدیریت افکار عمومی [کشور] را از کنترل آمریکا خارج کنیم.

مؤمن نسب افزود: ما در این حوزه هم از خیلی کشورها پیش افتاده‌ایم و موفق شدیم تقریبا خیلی از احتکارهای ادراکی را در حوزه اپلیکیشن‌ها[ی ارتباطی] بشکنیم و پیشرفت‌هایی حاصل کنیم. اما درخصوص تحریم‌ها باید بگویم که آمریکا سیستم اندروید را تحریم نمی‌کند چون ایران قدرت جایگزینی آن را با سیستمی مشابه دارد… تحریم‌های آمریکا در حوزه ادراکی ایران را تشویق خواهد کرد که سیستم‌های ایرانی جدیدی تولید کند.

تقی پور نیز درباره تاثیر تحریم‌ها در این حوزه گفت، این سبب شد که ما در همه بخش‌ها خودمان تولید کننده شویم. ایران در طول هفت تا هشت سال موفق شدند که احتکار در این حوزه را بشکنند. قصد ما از استقلال در این حوزه، محافظت از کشور در مقابل حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی است.  وقتی حملات آمریکا در این حوزه همچنان ادامه دارد پس ایران باید برای استقلال در ایران حوزه تلاش کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید