» اخبار جدید » امام خامنه‌ای: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی/ انعطاف منافاتی با اصول ندارد
اخبار جدید - جدیدترین اخبار - رهبر انقلاب - سیاست

امام خامنه‌ای: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی/ انعطاف منافاتی با اصول ندارد

۳۰ اردیبهشت ۰۲ 6۰78

رهبر فرزانه انقلاب صبح امروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران فرمودند: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی.

به گزارش پایگاه خبری «آسمانی نیوز» ؛  وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه، سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صبح امروز (شنبه) با امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

این دیدار در آستانه برگزاری گردهمایی سراسری رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام شد.

گزیده ای از سخنان رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار به شرح زیر است:

در سیاست خارجی وقتی می‌گوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحن‌مان هم التماس‌آمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی این‌جور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پخته‌ی سیاسی قدیمی فلان کشور این‌جوری گفت، این‌جوری قضاوت کرد، آن یکی این‌جوری گفت، این‌جوری اقدام میکنند. عزت یعنی ما چشم‌مان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیه‌مان به اصول خودمان باشد.

حکمت یعنی در همه‌ی تعاملهای دو جانبه و چند جانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبه‌شده عمل کنیم. از اظهار نظرهای دفعی و ارتجاعی و حساب‌نشده پرهیز کنیم. حکمت یعنی هر کاری که میکنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبه‌شده باشد.

مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم می‌سازند، میتوان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضی‌ها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه‌ی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت میکنید، به یک صخره‌ای میرسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه‌ی راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم.

این خبر در حال تکمیل است….

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید