یکچهارم دانشآموزان در مدارس روستایی و عشایری تحصیل میکنند
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس
15 مهر 96
3۰26
[ad_1]
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در چهارمین همایش روز روستا و عشایر با رویکرد «نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بنیانگذار انقلاب اسلامی، روز روستا و عشایر را تبریک گفت و اظهار داشت: امیدوارم برگزاری چنین همایشهایی باعث شود تا با شناخت منابع و محدودیتهای حوزه روستایی و عشایری، این حوزه به جایگاه واقعی خود برسد.
وی افزود: بر اساس پژوهشهایی که صورت گرفته است، اگر آموزش و پرورش از سطح قابل قبولی در بحث کیفیت برخوردار باشد، میتواند در توسعه روستاها و عشایر موثر باشد؛ بنابراین صرف وجود یک معلم در یک روستاT میزان بیسوادی را کاهش میدهد، اما توسعه روستایی را در پی نخواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گامهای بسیاری بعد از انقلاب اسلامی در توسعه روستایی برداشته شده است، اما همچنان توسعه روستاها نیازمند تلاش بیشتری است.
بطحایی مهاجرت روستاها به شهر را یکی از جدی ترین چالشها در حوزه توسعه و برنامهریزی دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۳۶ درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی میکنند که یک چهارم دانشآموزان نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند و این آمار در سالهای اخیر از ۴۰ درصد به ۳۶ درصد تقلیل یافته است.
وی عنوان کرد: علی رغم دستاوردهای خوبی که از نظر کمی در حوزه آموزش و پرورش در روستاها به دست آوردهایم، تفاوت معنی داری در بخش آموزش، تجهیزات و فضاهای آموزشی در روستاها نسبت به شهرهای کوچک و شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ وجود دارد؛ بنابراین باید تلاش کنیم این بی عدالتی از بین برود و شرایط دسترسی آحاد جامعه به منابع عمومی را مهیا کنیم.
بطحایی تصریح کرد: نسبت تحصیل دختران روستایی نسبت به پسران ۴۸ به ۵۲ است که این یکی از دستاوردهای کمی در آموزش و پرورش و مشابه آمار پوشش تحصیلی در شهرهاست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ایجاد و توسعه مدارس شبانهروزی یکی از عملکردهای خوب آموزش و پرورش بعد از انقلاب است که مشکل تحصیل دانشآموزان ساکن در مناطق پراکنده روستایی و عشایری را مرتفع ساخته است، اما اشکالی که به این نوع مدارس وارد است، جدایی دانشآموز از کانون خانواده و اسکان آن در خوابگاههای دانشآموزی است.
بطحایی از وجود بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مجتمع آموزشی در سطح کشور خبرداد و تصریح کرد: ایجاد مجتمع های آموزشی، پرورشی و ورزشی در مناطق پراکنده که عمدتاً دانشآموزان دوره متوسطه را پوشش میدهند الگوی بسیار خوبی برای سایر قسمت هاست که باید توسعه یابد.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در خصوص توسعه آموزش مهارتها در مدارس، بیان داشت: تلاش خواهیم کرد آنچه مورد نیاز زندگی در جامعه روستایی و عشایری است، در محتوای کتابهای درسی آورده شود زیرا انطباق نیازهای جامعه با محتوای کتابهای درسی به معنی کیفیت بخشی است.
وزیر آموزش و پرورش از دسترسی ۳۶ هزار روستا به اینترنت پرسرعت خبر داد و افزود: از این بستر مناسب برای آموزش مهارتهای شهروندی و همچنین مهارتهای حرفهای استفاده میکنیم و در این راستا شبکه آموزش و پرورش را در سال جاری، ابتدا در مناطق برخوردار، سپس در سایر مناطق توسعه میدهیم.
بطحایی گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه بین دستگاهی است که برای توسعه و تولید نیازمند همکاری سایر دستگاهها و نهادهای مرتبط خصوصاً درحوزه روستایی و عشایر است.
انتهای پیام/
[ad_2]