» اجتماعی » ازحرف تا عمل در اجرای حمایت از جوانی جمعیت و شعار آن فاصله زیادی داریم.
اجتماعی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - جوانان - خانه و خانواده

ازحرف تا عمل در اجرای حمایت از جوانی جمعیت و شعار آن فاصله زیادی داریم.

۲۹ فروردین ۰۲ 5۰131

سعید جوانی

 

*با توجه به دغدغه  اصلی کشور طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین هشدارهای کارشناسان امور جمعیتی در خصوص کاهش جمعیت کشور و بی تدبیری مسئولین در این خصوص، امروز در حضور نیروی بی ادعای نظام مقدس کشورمان،یادگار هشت سال دفاع مقدس و فرمانده قرارگاه جهانی فدک که در عرصه امور خانواده و جوانان به صورت جهادی فعال هستند پاره ای از مشکلاتی که بر سر ازدیاد جمعیت کشور و غربالگری آسیب های اجتمایی آن را مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار می دهیم.

 

فرمانده قرارگاه فدک: با عرض سلام و تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع)به محضر امام خامنه ای مدظله العالی و همچنین ملت شریف ایران، باید به عرض برسانم که حرکت جهادی در هر زمان و مکانی برای نیروهای جهادی از الویت مهم و اصلی برخوردار بوده و در شرایط کنونی طبق منویات مقام معظم رهبری که مسئله جمعیت را جزو مطالبات حساس  و حیاتی کشور اسلامی عزیزمان میدانند ما را بر آن میدارد تا تمامی تلاش خود را در راستای این امر به کار گیریم.

موضوع جمعیت اکنون پس از ابلاغ مقام معظم رهبری آن به کارگروه اجرایی سیاست های جمعیتی مصوب ۱۸/۰۱/۱۳۹۳ در خصوص پویایی و بالندگی و همچنین جوانی جمعیت کشور به دلایل مختلف کمی و کیفی و بی برنامگی عده ای از مسئولین نتیجه مطلوبی نداشته و بحران جمعیت کشور تبدیل به دغدغه اول کشور شده است.

یک سال پیش بود که رئیس‌جمهور حجت الاسلام رئیسی به معاون اول خود مأموریت داد در قالب کارگروهی با حضور پیشکسوتان جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی در کشور و بسیج سازندگی سازوکار و ساختارهای احیای مأموریت‌ ازدیاد جمعیت با محوریت مطالبه رهبری در خصوص تهدید امنیتی کاهش جمعیت کشور را در ۳۰ روز بررسی و تدوین کند اما متاسفانه با توجه به اختصاص بودجه های فراوان تا کنون هیچ گونه خروجی قابل قبولی مشاهده نگردیده و حتی هیچ حمایتی از سوی مسئولین به قرارگاه فدک که پرچمدار و علمدار این حوزه هستند نگردیده است و پیشرفت های این قرارگاه به ‌دلیل وجود روحیه انقلابی اعضاء و بدنه آن و حمایت‌ها و تشویق‌های رهبری از گروه های جهادی بوده که تا کنون فعالیت ما ادامه دار است و همواره در شکل‌های مردمی، بسیجی و خودجوش ادامه داشته.

مشروعیت فعالیت های قرارگاه فدک مطالبات مقام معظم رهبری بوده و فصل الخطاب آن هم دستورات ایشان به عنوان سکوی هدایت جریان های جهادی می باشد و با وجود سنگ اندازی و بی مهری نهاد ها و افرادی ناآگاه در این چهار دهه فعالیت این قرارگاه و گروه های جهادی وابسته آن ادامه دار بوده و روز به روز به حول قوه الهی با انگیزه به پیش می رود.

بنده حقیر در جلسه ویژه با فعالان و پیشکسوتان محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی  در استان های مختلف کشور درباره احیای مأموریت‌های تشکلات جهادی و در راس آن قرارگاه جهانی فدک با بیش از چهار دهه سابقه درخشان در حوزه حمایت از ازدواج جوانان و مسئله ازدیاد جمعیت کشور با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی گروه های های غیر سازمانی جهادی و نیز برکات فراوان این جریان انقلابی جوانان و دلسوزان انقلاب و نظام را تشویق به حرکت های خودجوش و جهادی نموده و همین جا اعلام میکنم تنها روحیه انقلابی بین جوانان و حمایت‌ها و تشویق‌های رهبری است که تا کنون فعایت های ما نتیجه بخش بوده و ادامه داشته است.

سؤال: از فعالیت های قرارگاه فدک در خصوص ساختار سازی گروه های جهادی بیشتر برایمان بگویید.

یکی از دیدگاه‌های قرارگاه فدک کادرسازی و ساختارسازی گروه‌های جهادی بوده است، همچنین قرارگاه در خصوص گفتمان سازی بین سه قوا در جهت حفظ جمعیت روستا ها و محرومیت زدایی از آنها پیش قدم بوده و فعالیت های خوبی در این حوزه داشته است.

پیشنهاد هایی هم به مجموعه های هیئات سراسر کشور داشته ایم که در آنجا کارشناسان امور جوانان و ازدواج در کنار امور فرهنگی و عزاداری به مشکلات و معظلات جوانان در خصوص ازدواج و رفع مشکلات آنها اقدام کنند،چه اشکالی دارد جوانان بتوانند به راحتی مشکلات خود را در این هیئت ها عنوان و برای رفع آنها مشاوره بگیرند و امسال رهبری این موضوع را تبعیین و دوباره برای هیئات مذهبی بازگو نمودند.

سؤال: در رسانه ها منتشر گردید که طرح های شما مورد توجه کشور های دیگر مخصوصا کشورهای غربی در خصوص ازدیاد جمعیت قرار گرفته است،چرا با وجود امکانات فراوان آن کشور ها طرح ها خود را آنجا اجرایی نمی کنید؟

جوانی: در پاسخ باید بگویم که من و اعضای قرارگاه فدک به عنوان سرباز و ناجی نظام عاشق کشور و پرچم آن و تابع فرمان مقام معظم رهبری هستیم و توان خود را در راه این اصول گذاشته و برای این آب و خاک تا پای جان ایستادگی می کنیم. این موارد در حد شعار نیست و ما از ابتدای جنگ هم همین روحیه جهادی را داشتیم و اگر هم بتوانیم کاری کوچکی انجام دهیم کجا بهتر از آب و خاک این میهن اسلامی؟ من در سفر ها و سمینار های خارجی هم به تبیین سیاست های مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت و کالبد شناسی آسیب های اجتمائی پرداخته ام  و هدف اصلی خود را بر منوییات ایشان به عنوان سکوی اصلی آرمان های خود گذارده و تا جان دارم ادامه خواهم داد.

ما در خصوص افزایش جمعیت در بین کشورهای دیگر دنیا سهم ناچیزی داشته ایم و با توجه به این که در دنیا در آستانه ازدیاد جمعیت به ۸ میلیارد نفر هستیم،رشد جمعیتی کشور روند نزولی شدیدی را مشاهده می کند، شما با یک بررسی اجمالی در برنامه های گروه های جمعیتی متوجه قصور مدیران در خصوص معضل جمعیت خواهید بود به طور مثال رژیم صهیونیستی در جنوب آرژانتین و شیلی اقدام به خرید اراضی زیادی نموده است و قصد دارد درمنطقه ای به نام پاتاگونیا برنامه ازدیاد جمعیت یهودیان خود را پایه ریزی نماید و برای این امر ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است اما با وجود شرایط اقلیمی ایران به علت سوء مدیریت مدیران جمعیت کشورمان در حال کاهش می باشد.

وزارت امور خارجه در گزارش خود اعلام نموده شش میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که اغلب تحصیلات و یا ثروت عالی دارند و این تعداد معادل جمعیت کشور هایی مانند فنلاند،دانمارک،سنگاپور یا نروژ می باشد این بدان معنی است که به دلیل بی تدبیری عده ای از سودجویان معادل یک کشور باسواد را صادر کرده ایم و از سوی دیگر مشکلات جوانان روز به روز به لطف سوء مدیریت داخلی بیشتر و بیشتر شده و علاقه ای برای ازدواج و تشکیل خانواده در کشور برای جوانان وجود ندارد.

سؤال: ارتباط شما با گروه‌های جهادی و سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چیست و چه انتظاری از آنان دارید؟

جوانی: موضوع جمعیت اکنون در ستاد فرماندهی کل قوا و سپاه جزو موضوعات حساس و مهم شمرده شده است و ابلاغ فرمانده کل قوا و حمایت و نگاه ویژه امام خامنه ای مدظله العالی و همیاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو پشتیبان قوی برای قرارگاه فدک در راستای اهداف و چشم انداز مبارزه با آسیب های اجتمائی و مسئله جمعیت و محرومیت زدایی از جامعه است.

توصیه من به گروه‌های سازندگی سپاه این است که روی این موضوع تمرکز کنند. در این زمینه دست‌های خائنی در پشت پرده به سنگ‌اندازی و شایعه‌پراکنی در این موضوع، قصد دارند که دغدغه رهبری در مورد جمعیت را بی‌اهمیت جلوه دهند. همانطور که می‌دانید هر انقلابی در هر کشوری از چند عنصر مهم برخوردار است، یکی از این عناصر جمعیت است.

سؤال: از نظر شما مهمترین دغدغه مردم برای بچه دار نشدن چیست و راهکاری هم برای آن وجود دارد؟

جوانی: امروزه اکثر افراد جامعه به بهانه هایی همچون وضعیت اقتصادی،مشکلات فرهنگی جامعه از زیر بار بچه دار شدن شانه خالی می کنند که بحق هم می باشد، مبحث اقتصاد ارتباط مستقیمی با بهره سلامت روانی جامعه دارد و در جامعه ای که مشکلات اقتصادی فراوان وجود دارد تمایلی به تشکیل خانواده و زادو ولد در جوانان وجود ندارد و تنها راه کار آن قطع دست افراد یا گروه هایی است که به شکل سازماندهی شده بودجه مملکت را به تاراج میبرند و عامل اصلی بحران های اقتصادی هستند و خود را در پشت تحریم های اقتصادی ناعادلانه استکبار جهانی پنهان کرده اند.

شما خودتان به عنوان خبرنگار و ملت شریف ایران در جریان مصوبه ۱۲ هزار میلیارد تومان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص برنامه جامع ازدیاد جمعیت هستید اما متاسفانه این بودجه ها معلوم نیست به کجا پرداخت و در کجا هزینه می گردد که خود پاسخی به سوال شما می باشد.

متأسفانه نرخ باروری در کشور به کمتر از دو فرزند کاهش یافته است و ۱۴.۵ درصد زوج‌ها در کشورمان نابارور و ۲۰.۵ درصد خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، با این روند در حال حاضر رشد جمعیت منفی بوده و این بزرگ ترین تهدید و خطر برای انقلاب و کشور است.

مواردی دیگری مانند تغییرات فردی ازجمله رواج فردگرایی، افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، ازدواج سفید یا شب های پاتنری، افزایش سطح تحصیلات و اشتغال زنان، تغییرات اجتماعی مانند افزایش میزان شهرنشینی، آپارتمان‌نشینی و کوچک‌شدن خانه‌ها و مشکلات اقتصادی، تحولات فرهنگی مانند رواج فرزندسالاری موجب افت نرخ رشد جمعیت کشور شده است.

سؤال: سمینارها و برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و همچنین دانشگاه‌های دولتی درخصوص موضوع مدیریت جهادی برگزار کرده‌اید که مقبولیت چهره کاریزمای شما به عنوان یک سردار بسیجی در بین جامعه جوان بازتاب وسیعی داشته است، آیا به‌نظر شما دانشگاه‌ها میتواند در هم افزایی نقش جهادی قرارگاه جهانی فدک موثر باشند؟

جوانی: شرایط حاکم بر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به شکلی است که برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیازمند مدیریت جهادی در آنجا هستیم، مدیریت طرح ازدواج های دانشجویی جزو مهمترین ارکان مدیریتی کشور است که متاسفانه جهادی اداره نمی شود و به تعبیری مدیری که پشت‌میزنشین است، بدون شک در چنین شرایط نمی‌تواند اهداف مجموعه جمعیت جوان تحصیل کرده زیر نظر خود را محقق کند و برای رسیدن یک نهاد، سازمان و اداره به موفقیت در پیشبرد اهداف از پیش تعیین‌شده، نیازمند حرکت و مدیریت جهادی هستیم تا از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

این فعالیت ها به دانشگاه محدود نشده و در بین نوجوانان و جوانان هم از اهمیت زیادی برخوردار است به شکلی که با فعالیت های فرهنگی انجام شده در قرارگاه فدک برنامه های خوبی برای این طیف از جمعیت کشور انجام پذیرفته است که می توان در حوزه ورزش،علاقه مندی نوجوانان و جوانان به مسئله عاشورا و حجاب اشاره کرد که نتایج قابل قبول و مستندی در کارنامه قرارگاه فدک وجود دارد.

سؤال: با وجود مصوبه دولت و اختصاص بودجه کلان به بحث ازدیاد جمعیت چرا گروه های جهادی از عدم اختصاص کمک های مالی ناراضی هستند؟لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید.

جوانی: متاسفانه مدیران دست اندر کار در حد شعار به مسئله جمعیت پرداخته اند و هیچ گونه حمایتی از گروه های جهادی انجام نمی شود و تناقض در اختصاص بودجه در بین مسئولین مشهود است،به طور مثال بودجه های زیادی برای حیوان آزاری و کشتن سگ ها می شود که همه ائمه و معصومین حیوان‌آزاری را مردود دانسته‌اند و روایات و احادیث زیادی داریم که به این عمل زشت اشاره کرده‌اند هر چند شما روزانه در خصوص حیوان آزاری و کشتن بی رحمانه سگ های بی گناه توسط شهرداری خبرهای زیادی می شنوید. برخورد دوگانه با حیوانات هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ انسانی هیچگاه مورد تایید نبوده و قرارگاه فدک در خصوص حمایت از حیوانات برنامه های تدوین کرده است که بتوانیم این مشکل اساسی را حل نماییم. این در حالی است که هیچ گونه کمکی برای برطرف کردن مشکلات جوانان و ازدیاد جمعیت نمی شود.

تنها موضوع این است که مردم به توصیه‌های امام خامنه ای (حفظه الله تعالی) گوش فرادهند و اعتماد به نفس خود را بالا برده و به خود و ظرفیت عظیم خود اعتماد کامل داشته باشند و مطمئن باشند با عملکرد جهادی می‌توانند کشور را از نظر توان اقتصادی به موفقیت عظیم در جهان برسانند.

 

سؤال: با وجود اینکه شما در بین سیاسیون هم شناخته شده هستید، اگر نکته ای در خصوص شرایط سیاسی کشور و مهمترین موضوع حال حاضر آن دارید مطرح بفرمایید.

جوانی:

ذکر یک نکته مهم و توصیه من به برادران جوان و جهادی این است که اگر به هیئات می روید و برای امام حسین عزاداری می کنید و یا نماز اول وقت می خوانید باید پیرو ولایت فقیه باشید و بدون ولایت مداری درست همانند دوران ابتدای اسلام که مردم کوفه نماز اول وقت می خواندند و برای امام علی (ع) عزاداری میکردند درحالی که سالار شهیدان امام حسین (ع) را تنها گذاشتند، هستند بدلیل آنکه مفهوم ولایتمداری را درک نکردند.

نماز قضا را می توان جبران کرد و همچنین اگر روزه قضا شود قابل جبران است اما اگر ولایت قضا شود هرگز نمی توان آن را جبران کرد.ولایت در سقیفه قضا شد،حضرت زهرا(س) را شهید کردند،ولایت در صفین قضا شد، امام علی (ع) را شهید کردند،ولایت در کربلا قضا شد،بر پیکر امام حسین (ع) اسب تازاندند.. باید مراقب باشیم ولایت قضا نشود که اگر قضا شود همه چیز را باخته ایم.

اخیراً در رسانه ها می شنویم که روی مبحث جانشین رهبری هم گمانه زنی و سم پاشی می کنند و احتمال رهبری آیت الله مجتبی خامنه ای را مهندسی شده جلوه می دهند،اولاً مسئله رهبری ایشان یا هر شخص دیگر یه موضوع کاملا تخصصی و در حوزه صلاح دید گروه عظیمی از علمای و نخبگان دینی و سیاسی  در مجلس خبرگان رهبری بوده که صلاح اسلام و کشور را در اولویت قرار می دهند و اگر ایشان را انتخاب کنند بر مبنای توانایی و درایت و کارنامه خدماتی که به اسلام و مسلمین و کشورمان مخصوصا مسئله جمعیت انجام داده اند می باشد که به عقیده بنده تصمیم صحیحی بوده و حمایت گروه جهادی فدک را تا پای جان دارند.

ثانیاً این موضوع که توسط سران فتنه رسانه ای گشته نشان دهنده ترس مغرضین به نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راس آن استکبار جهانی می باشد که برنامه های رهبری ایشان را در راستای ولایت فقیه و متضاد با نیات و اهداف خود می دانند و این خود گواه بر درستی این رویداد دارد.

این موضوع که رهبری موروثی میشود اصلا صحیح نیست و بیانات رهبر معظم انقلاب بارها صحه بر این مطلب می گذارند که حکومت موروثی هیچ گاه مورد تایید ایشان نبوده و بازخوانی بیانات ایشان به نوعی می تواند شبهات و دغدغه های شکل گرفته نزد گروه های سیاسی را برطرف نماید.

در انتها از همه اقشار جامعه بخصوص گروه های جهادی خواهشمندیم در پرتو نور الهی و منویات مقام معظم رهبری با هم فکری و خیزش جهادی تحول اساسی را در موضوع مهم ازدیاد جمعیت جامعه برداریم که از واجبات دینی و شرعی و انسانی ما می باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دبیر حوزه ایثار وشهادت و جمعیت و خانوده محمد رضا جوانی

  • ×

    با ما در ارتباط باشید