» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » نقص قرارداد اصول ثابت آمریکاست/۶ اصل ثابت سیاست خارجی آمریکا
سینما و تئاتر

نقص قرارداد اصول ثابت آمریکاست/۶ اصل ثابت سیاست خارجی آمریکا

۲۴ اردیبهشت ۹۷ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سه‌شنبه ۶ روز پیش در جریان سخنرانی که ۱۱ دقیقه طول کشید، اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

او همچنین افزود که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

این لغو قرارداد بین‌المللی با مخالفت همه کشور‌ها به جز جند کشور محدود مواجه شد اما با نگاهی به تاریخ روابط آمریکا با کشور‌ها از جمله ایران پی می‌برید این عدم تعهد امریکا امر تازه‌ای نیست و پیشینه دارد به همین دلیل جواد منصوری نویسنده کتاب «شناخت استکبار» و «۲۵ سال حاکمیت آمریکا در ایران»  به همین دلیل با وی در مورد استکبار ستیزی و چرا مبارزانی که خود روزی استکبار ستیز بودند تغییر عقیده دادند گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌آید.

*تاریخ بدعهدی آمریکا در قرار‌داد های بین‌المللی به چه صورت است؟

 دولت در ایالات متحده آ‌مریکا بر اساس ماهیت و اهدافی تاسیس شد. که براساس این اهداف بدعهدی بسیاری در تاریخ روابط خارجی‌اش می توان دید.  صهیونیست‌ها و فرامسونرها موسسان دولت آمریکا بودند.

اکثر مؤسسین ایلات متحده تمایلات صهیونستی و فرامسونری دارند که سخت به این اصول پایبند اند اصولی که انگار در همه دولت ها به شکل پایداری وجود دارد تاکنون به آن عمل شده است. نه تنها در ارتباط با ایران بلکه کشورهای دیگر نیز مطابق این اصول حرکت کردند موجب مشکلات و تنش‌های این دولت در ارتباط با سایر دولت‌ها شده است.

ارتباط آمریکا با ایران در سال ۱۸۸۶ میلادی به صورت رسمی آغاز شده است دولت آمریکا در ارتباط با ایران علاوه برحفظ اصولی که سخت به او پایبند بوده با بهائیان و یهودیان همکاری راهبردی داشت. در حال حاضر نیز این رابطه ادامه دارد و آمریکا در کلیه تصمیم‌گیری‌ها منافع این دو جریان در نظر گرفته است.  

اگر نقض تعهدی از سوی آمریکا نسبت به رژیم پهلوی صورت گرفته باشد نادر است چون دولت ایران در آن مقطع متحد بلاشرط با آمریکا بود به قول نظریه پرداز آمریکایی برژنیسکی روابط ایران با آمریکا در زمان شاه جز نادرترین روابط یک کشور با آمریکا بوده است. اگر بدعهدی هم آمریکا انجام می داد ایران تسلیم می شد.

بد عهدی آمریکا با ایران بعد از انقلاب اسلامی آغاز شده است که می‌توانیم این بدعهدی را فهرست کنیم امریکا همه تعهدات مکتوب رسمی و با امضا خود را نقض کرد. بیانیه الجزایر یکی از این تعهدات است در این بیانیه آمریکا در موارد متعددی متعهد شده است. در امور داخلی ایران دخالت نخواهد کرد. دوم به همه تعهداتی که در این بیانیه متعهد شده است عمل خواهد کرد. سوم اینکه عملکرد گذشته خود را جبران خواهد کرد همه سرمایه‌ها را به ایران برمی گرداند اموال و بدهی خود را با ایران تسویه خواهد کرد. اما در عمل مقدار کمی از بدهی را به ایران پرداخت کرد و به تعهدات خود عمل نکرد. 

آمریکا بعد از اشغال افغانستان، برای تشکیل دولت در افغانسات به کمک ایران نیاز داشت و ایران بنا به دلایلی در مذاکرات برلین با آمریکا همکاری کرد. اما به محض اینکه دولت در افغانستان مستقر شد. آمریکا دولت ایران را به همراه دو کشور دیگر جز کشور های اعلام کرد که محور شرارت هستند. در موارد دیگر نیز مانند لبنان و عراق هر زمان آمریکایی‌ها به ایران متوسل شدند ایران به دلایل انسانی با آمریکا همکاری کرد اما آمریکا به تعهدات خود پایبند نبود.

 سیاست خارجی آمریکا مطابق بر ۶ اصل عمل می کند که جز اصول تغییر ناپذیر است.

اصل اول، دولت آمریکا به دلیل برتری‌ها و حقوق تغییرناپذیری که دارد در تمام قراردادها می‌تواند بنا به مصالح خودش قراردادها را تفسیر و یا تحلیل می کند و براساس آن تصمیم گیری خواهد کرد.

اصل دوم، اصل فریب یا تاکتیک در مذاکرات است. به ابن معنی که در مذاکرات به هر شکل و ابزاری باید هدف امریکا تامین شود حتی اگر لازم باشد وعده‌های دروغ داده شود بعد از امضا آمریکا می تواند آن قرارداد را نقض کند.

سوم. اصل ابهام است در همه قراردادها که با کشور‌های دیگر بسته می شود حتما بخش عمده این قرارداد‌ها کلی و مبهم تنظیم می‌شود تا امکان توجیه وجود داشته باشد. متاسفانه در قرار‌داد‌های برجام و بیانیه الجزایر که با ایران بسته شد همین اصل دیده می شود.

اصل چهارم، اصل تهدید و تحریک برای مرعوب کردن کشوری است که با او آمریکا قرارداد امضا کرده است. یعنی بعد از اینکه قرار‌داد امضا شد در مرحله اجرا کشور مقابل را تحریک کند تا طرف مقابل مرعوب شود و ناچار به نادیده گذاشتن قرارداد شوند به این ترتیب دولت آمریکا تعهدات خود را نقص می‌کند.

اصل پنجم، اصل عدم امکان است به عبارت دیگر در قرار‌دادها مطالبی میاورند که اجرا شدنی نیست. تا راه برای نقض آن وجود داشته باشد. زمان قرارداد مسله‌ای را حل کنند اما قرارداد را طوری می‌نویسد که بحران حل‌نشده باقی بماند.

اصل ششم، تداوم فشار و محدویت برای تسلیم شدن طرف قرار‌داد است. در برجام یک بندی است اگر مثلاً ایران برای نقص تعهدات برجام به شورای امنیت شکایت کند خود به خود برجام لغو خواهد شد. در قرارداد الجزایر آمریکا متعهد شد ۴۹ میلیارد دلار از بدهی‌های ایران را بازگرداند و در نهایت کمتر از ۸ میلیارد دلار بدهی ایران را بازگرداند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید