» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » شما مجازید سبیل داشته باشید!
سینما و تئاتر

شما مجازید سبیل داشته باشید!

۶ آذر ۹۷ 0۰18

[ad_1]

مجله فارس‌‌پلاس؛ گروه تاریخ:  روز گذشته جواد موگویی، تاریخ‌پژوه و مستندساز، عکسی تاریخی از یک کارت افسر ژاندرمری در زمان شاه منتشر کرد. در این عکس به صاحب کارت اجازه داده شده که به خاطر اهل حق بودن از «سبیل» استفاده کند.

این در حالی است که طبق قوانین ارتش در زمان شاه، هیچ‌کس حق نداشت ریش داشته باشد و بسیاری از افراد مذهبی مجبور می‌شدند ریش خود را بتراشند یا با دردسر فراوان و استفاده از تبصره‌ها و توصیه‌های متعدد ریش خود را داشته باشند.

حجت‌الاسلام بطحایی، از اعضای مجلس خبرگان، در مصاحبه‌ای از خاطرات سربازی خود در این باره می‌گوید: پس از آن برای سربازی آماده شدم، ولی یک مشکل بزرگ وجود داشت زیرا در آنجا باید محاسن خود را می تراشیدم، ولی من چنین کاری را به دلیل اینکه با طلبگی مطابقت نداشت نمی کردم؛ این مساله داستان مفصلی دارد که وقتی اعزام شدیم در روز ۱۶ فروردین ۴۸ به پادگان فرح آباد که امروز به این پادگان، ۰۱ کادر می گویند؛ در آنجا لباس های خدمت را برای تعویض به ما دادند که ما نیز عوض کردیم؛ حال یک جوان طلبه با ریش بلند و لباس خدمت را تصور کنید که در این فضا قرار می گرفت؛ همانجا یکی از دانشجویان گفت که «بیایید و ببینید که فیدل کاسترو اینجا است».

پس از حضور در جایگاه اولیه خدمت به من گفتند که باید ریش خود را بتراشی، ولی من حاضر به این کار نبودم و سعی کردم که از راهی برای جلوگیری از این مساله استفاده کنم؛ در آن زمان فرمانده گروهان ما جایی را سفارش کرد که در ستاد مشترک بود و با استفاده از تبصره ماده ۵۲ توانستم ریش خود را حفظ کنم، ولی آنها گزارش کردند و پس از گزارش به دربار بخشنامه شد که تبصره حذف گردید.

 همیشه در ارتش آن زمان نیز انسان های با وجدان بودند و این مساله ای نیست که بتوان آن را انکار کرد؛ سرتیپ مرتضی نعیمی معاون پشتیبانی گفت؛ شما نتراش و دیگران نیز نتوانستند با ایشان مقابله کنند؛ برای تکمیلی به شیراز رفتیم و با حفظ ریش ستوان دو شدم؛ البته برای جریمه ریش نمره انظباطی من کم شد و افتادیم بیرجند و سپس تربت حیدریه و پس از آن به تهران رفتم و در بخش روابط عمومی نیروی زمینی در قسمت انتشارات مشغول به فعالیت شدم.[۱]

 

[۱]- http://hawzahnews.com/detail/News/460416

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید