» اخبار جدید » آلودگی‌هوا به بیماری‌های تنفسی دامن می‌زند | الزامی شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - دولت - محیط زیست - هواشناسی

آلودگی‌هوا به بیماری‌های تنفسی دامن می‌زند | الزامی شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی

۶ آذر ۰۲ 6۰130

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه با سردتر شدن هوا شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی هستیم، گفت: افزایش آلودگی‌هوا نیز در ابتلا به بیماری‌های تنفسی تاثیر گذار است. به همین دلیل وزارت بهداشت استفاده از ماسک در اماکن عمومی را الزامی کرده است.

به گزارش آسمانی نیوز ، دکتر عالیه پوردست، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه با کاهش دمای هوا و افزایش آلودگی‌هوا شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی‌هستیم، افزود: برای پیشگیری از بیماری پس از بحث واکسیناسیون شهروندان باید در اماکن شلوغ از ماسک استفاده کنند و با توجه به اینکه میزان ابتلا به بیماری‌های تنفسی در حال افزایش است، وزارت بهداشت و درمان استفاده از ماسک را در اماکن عمومی الزامی اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی موثر است، عنوان کرد: به دلیل سردی هوا در اماکن عمومی این روز‌ها تهویه هوا بدرستی انجام نمی‌شود. به همین دلیل ضروری است که شهروندان در این اماکن از ماسک استفاده کنند، زیرا استفاده از ماسک سبب می‌شود که حجم کمتری از ویروس و آلاینده‌ها وارد سیستم تنفسی شود.

دکتر پوردست با بیان اینکه آلودگی‌هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد، افزود: وقتی آلاینده‌های ناشی از سوزاندن مازوت و احتراق ناقص خودرو‌ها افزایش پیدا می‌کند، شرایط برای ابتلای شهروندان به بیماری‌های تنفسی مهیا می‌شود، زیرا ورود آلاینده‌های هوا به بدن سبب افزایش چسبندگی ویروس‌ها در دستگاه تنفسی شهروندان می‌شود و به این شکل احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی نیز افزایش پیدا می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: استفاده از ماسک سبب می‌شود که میزان کمتری از ویروس و آلاینده‌های هوا وارد دستگاه تنفسی شخص شود و به این شکل سیستم ایمنی بدن اماکن مقابله با آن‌ها را پیدا می‌کند.

وی درباره تاثیر آلاینده‌های هوا در ابتلا به بیماری‌های تنفسی نیز توضیح داد: آلودگی‌های ناشی از سیگار، مازوت، بنزین و سرب سبب می‌شود، عملکرد مژک‌های تنفسی موجود در دستگاه تنفسی به طور موقت فلج شود و آن‌ها نتوانند نقش خود را در خارج کردن عوامل آلاینده در دستگاه تنفسی به درستی ایفا کنند.

دکتر پوردست ادامه داد: به این ترتیب عملکرد بخشی از سیستم دفاعی شخص دچار اختلال می‌شود و این میزان اختلال به شرایط شخص بستگی دارد، برای نمونه اگر شخص دارای بیماری زمینه‌ای و سالخورده باشد، احتمال آسیب دیدن او افزایش پیدا می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که شهروندان برای پیشگیری از بیماری بهتر است از چه نوع ماسکی استفاده کنند، توضیح داد: به شهروندان توصیه می‌کنیم از ماسک‌های سه لایه جراحی استفاده کنند و اگر به چنین ماسک‌هایی دسترسی ندارند، می‌توانند از ماسک‌های پارچه‌ای نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی به شهروندان توصیه می‌کنیم که پس از بازگشت از محل کار حلق و بینی خود را با محلول آب و نمک رقیق شست‌وشو دهند. علاوه بر این مصرف مایعات و میوه‌های فصل نیز می‌تواند، ایمنی بدن شهروندان را افزایش دهد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید