» اجتماعی » زارعی از لزوم نگارش طومارهای جدید نقالی سخن گفت
اجتماعی

زارعی از لزوم نگارش طومارهای جدید نقالی سخن گفت

۲۰ شهریور ۹۵ 0۰9

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نشست خبری نخستین جشنواره نقالان علوی، صبح امروز با حضور کوروش زارعی، دبیر جشنواره، حسین عالم‌بخش، قائم مقام دبیر و امیرحسین شفیعی،‌ دبیر اجرایی در حوزه هنری تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست هر یک از افراد به ابعاد و ویژگی‌های این جشنواره پرداختند.

زارعی با بیان آنکه این جشنواره می‌تواند معرف سیره نبوی و عملی باشد، ابراز امیدواری کرد این برنامه به طور سالیانه برگزار شود. او پرداختن به مقوله پرده‌خوانی و نقالی امتیازی برای تئاتر کشور برشمرد و افزود: یکی از مباحث ما بعد از غدیر، پرداختن به پرده‌خوانی و نقالی است؛ چرا که هنرمندانش در محاق و فراموشی قرار گرفته‌اند؛ در حالی که این هنرمندان می‌توانند در رأس هنرهای سنتی قرار گیرند.

وی با گلایه از اینکه کسانی که نام حضرت علی (ع) را در جامعه منتشر می‌کردند در یک نبود قرار گرفته‌اند، این جشنواره را فرصتی دانست تا نقالان و پرده‌خوانان با نام حضرت علی (ع) دیده‌ شوند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فقدان طومارهای جدید در حوزه نقالی را یکی از آسیبهای این هنر را این مسئله عنوان کرد نیاز است طومارهای جدیدی نوشته شود تا خوراکهای تولیدی در اختیار هنرمندان حوزه نمایشهای سنتی قرار گیرد.

وی بزرگداشت ابوالحسن میرزاعلی از پیشکسوتان حوزه پرده‌خوانی و دو شهید مدافع حرم، سید جواد اسدی، از پرده‌خوانان مازندران و احمد غلامی، از هنرمندان تئاتر مقاومت خبر داد. وی مشکل دیگر گریبانگیر جشنواره‌های موضوعی  همانند جشنواره رضوی را پرداختن به شفا و نذر به جای سیره رضوی عنوان کرد.

زارعی درباره برگزاری آثار بر این مسئله اشاره کرد که تلاش مجموعه بر آن است اجراها به جشنواره ختم نشود و شرایط به نحوی فراهم شود تا گروه‌ها در مجامع مردمی و به مناسبتهای مختلف اجرا روند.

حسین عالم‌بخش در این نشست با معرفی مأموریت موسسه تسنیم نور و فرهنگسرای غدیر، مجموعه تحت نظر خود را در راستای ارتقا، پیدایش، کشف و ساماندهی اوقات فراغت عنوان کرد. وی درباره برگزاری جشنواره تأکید کرد جرقه‌های اولیه آن دو سال پیش زده شد؛ اما در ستاد غدیر قابل اجرا نبوده است.

وی با اشاره به تجمیع هزینه‌ها در جشنواره‌های هنری مختلف، نقالی را هنری کم‌هزینه دانست که به سبب انفرادی بودن موجبات پایین‌ آوردن هزینه‌های جاری یک جشنواره می‌شود. او با اشاره به همین مسئله جهادی برگزار شدن جشنواره را اتفاق مبارک آن برخواند.

امیرحسین شفیعی به عنوان دبیر اجرایی جشنواره به مسائل آماری آن پرداخت و از حضور ۲۵ هنرمند از ۱۴ شهرستان خبر داد. وی همدان و نیشابور را دو قطب نقالی وپرده‌خوانی کشور ذکر کرد که بیشترین اجراها از آن این دو شهر است.

وی در بیان برنامه‌های جشنوراه از برگزاری نقالی ویژه بانوان در مجموعه غدیر خبر داد و گفت این جشنواره غیررقابتی است و سه اثر برتر به جشنواره آیینی و سنتی معرفی می‌شوند. همچنین قرار است در طول جشنواره از کتابی به قلم مهدی دریایی از نقالان اراک رونمایی شودو

این کارگردان تئاتر تأکید کرد هدف آن است که دیگر هنر نقالی یک هنر موزه‌ای نباشد و ایجاد فضای تعاملی میان هنرمند و جامعه، فرصت اجرا به این عرصه نمایشی داده شود. وی ابراز امیدواری کرد در سال آینده با قدرت بیشتری جشنوراه برگزار شود.

نخستین جشنواره نقالان علوی ۲۲ تا ۲۹ شهریور ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید