» اجتماعی » آسپرین بچه عامل حمله قلبی وسکته قبلی
اجتماعی - بهداشت و درمان - جدیدترین اخبار - جوانان - سلامت - صفحه اصلی

آسپرین بچه عامل حمله قلبی وسکته قبلی

۲۶ مرداد ۰۲ 5۰86


خیلی معروف است که می‌گویند مصرف روزی یک عدد آسپیرین بچه می‌تواند جلوی حمله قلبی و سکته مغزی را بگیرد؛ اما واقعیت این است که خیلی از افراد بزرگسالی که ریسک فاکتور حمله قلبی و سکته مغزی را ندارند نباید روزانه آسپرین بچه مصرف کنند.

طبق دستورالعمل‌های ارائه شده، ریسک خونریزی مرتبط با مصرف روزانه آسپیرین بچه با افزایش سن افراد بالا می‌رود و احتمالاً و برای کسانی که سابقه حمله قلبی و سکته مغزی را ندارند چندان جنبه پیشگیری و محافظتی نخواهد داشت؛ بنابراین توصیه به مصرف روزانه آسپرین بچه به همین سادگی که به نظر می‌رسد نیست.

بیشتر افرادی که سابقه سکته مغزی یا حمله قلبی دارند باید به مصرف روزانه آسپرین بچه ادامه دهند و خیلی مهم است که این کار را زیر نظر پزشک خود انجام دهند. البته افراد زیادی هستند که می‌توانند از مصرف روزانه آسپیرین با دوز پایین بهره ببرند، از جمله کسانی که اخیراً یک حادثه قلبی را پشت سر گذاشته‌اند و آنهایی که ریسک فاکتور بالایی در این زمینه دارند.

چرا قبلاً به بیماران گفته می‌شد روزانه آسپرین بچه مصرف کنند؟
بیماری قلبی و عروقی اصلی‌ترین علت مرگ‌ومیر در بعضی از کشورهاست؛ بنابراین پیشگیری اقدام بسیار مهمی محسوب می‌شود و دهه‌ها پزشکان توصیه می‌کرده‌اند افراد سنین بالا روزانه یک آسپرین بچه مصرف کنند تا جلوی حملات قلبی و سکته‌های مغزی را بگیرند.

آخرین دستورالعمل برای مصرف روزانه آسپرین چیست؟
. افراد ۶۰ سال به بالایی که سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی، استنت یا جراحی قلبی یا عروقی را ندارند یا دچار تصلب شرایین شدیدی نیستند نباید مصرف روزانه آسپرین بچه را شروع کنند، زیرا از جهت ریسک‌های مرتبط با خونریزی فایده‌ای برایشان نخواهد داشت.
. افراد ۴۰ تا ۵۹ ساله‌ای که ریسک سکته مغزی یا حمله قلبی در آنها بالاتر از ۱۰ درصد است (طی ده سال پیش رو)، مصرف روزانه آسپرین بچه تا حدودی به نفعشان خواهد بود. این افراد باید در مورد مزایا و معایب مصرف روزانه آسپرین با پزشک خود صحبت کنند.
. افرادی که به‌تازگی سکته مغزی یا حمله قلبی داشته‌اند و پزشک به آنها توصیه کرده روزانه آسپیرین بچه مصرف کنند باید این روند را ادامه دهند. اگر هر گونه سؤالی در مورد شرایط خاص خود دارید، پیش از قطع مصرف آسپرین باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که دستورالعمل جدید توصیه به قطع مصرف آسپرین روزانه می‌کند؛ اما این‌طور نیست و این دستورالعمل به گروه خاصی مربوط می‌شود.

چه کسانی باید مصرف روزانه آسپرین را ادامه دهند؟
افرادی که سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی را دارند قطعاً باید به مصرف روزانه آسپیرین ادامه دهند. اگر شما سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی را در خانواده درجه یک خود دارید یا خودتان سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی یا تصلب شرایین دارید پزشکتان احتمالاً توصیه می‌کند مصرف روزانه آسپرین بچه را ادامه دهید. همچنین اگر جراحی استنت یا بای‌پس انجام داده‌اید باید به مصرف آسپرین ادامه دهید.

آسپرین برای کودکان و خردسالان مناسب نیست مگر اینکه در مواردی نادر توسط پزشک تجویز شود. عبارت «آسپرین بچه» برای دوزهای پایین آسپیرین به کار می‌رود که قبلاً برای کودکان استفاده می‌شد؛ اما دیگر چنین کاربردی ندارد و توصیه نمی‌شود

جهت یادآوری: انواع سکته مغزی
. سکته مغزی ایسکمی حاصل کاهش جریان خون به سمت مغز است. این سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یکی از رگ‌های تأمین‌کننده خون به سمت مغز مسدود می‌شود. تقریباً ۸۷ درصد از سکته‌های مغزی از نوع ایسکمی هستند.
. سکته مغزی هموراژیک حاصل نشتی یا پارگی یکی از رگ‌ها در مغز است که منجر به خونریزی در مغز می‌شود.
. سکته ایسکمی گذرا (TIA) ناشی از توقف موقتی خون‌رسانی به مغز است. سکته ایسکمی گذرا یک علامت هشداردهنده مهم بوده و باید جدی گرفته شود.

آسپرین بچه روزانه چگونه به پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی ایسکمی کمک می‌کند؟
آسپرین در فرایند تشکیل لخته خون اختلال ایجاد می‌کند و هر چند این اختلال برای پیشگیری از شکل‌گرفتن لخته خون در عروق مغزی یا قلبی مفید است؛ اما همین اختلال گاهی می‌تواند باعث افزایش ریسک خونریزی شود.

افراد جوانی که ریسک بیماری قلبی را دارند چه باید بکنند؟
این افراد باید با مشورت پزشک خود تصمیم بگیرند مصرف روزانه آسپرین بچه به نفعشان است یا نه. بیماران ۴۰ تا ۵۹ سال، ۱۰ درصد بیشتر احتمال دارد طی ده سال بعدی دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شوند و طبق بررسی‌های پزشکی باید مشخص شود که نیاز به مصرف روزانه آسپرین دارند یا خیر. در واقع در مورد این افراد باید ریسک خونریزی در برابر ریسک لخته‌شدن خون به‌دقت بررسی و مقایسه شود.

از کجا باید بدانید در معرض بیماری قلبی یا سکته مغزی هستید؟
ریسک سکته مغزی یا حمله قلبی با بالارفتن سن بیشتر می‌شود. سابقه این حوادث در خانواده، بیماری‌ها، زمینه‌های نژادی و ژنتیکی و فاکتورهای سبک زندگی نیز در کاهش یا افزایش احتمال سکته مغزی و حمله قلبی نقش دارند.

چه کسی بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی قرار دارد؟
هم سن و هم جنسیت بر این ریسک اثر می‌گذارند. افراد سنین بالاتر بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی هستند. آقایان در سنین پایین‌تر نسبت به خانم‌ها بیشتر احتمال دارد مشکلات قلبی و عروقی را تجربه کنند.

چه گروه‌هایی از افراد نباید آسپرین بچه مصرف کنند؟
اگر بالای ۶۰ سال دارید و دچار بیماری قلبی و عروقی خاصی نیستید و در حال حاضر آسپرین مصرف نمی‌کنید، نباید مصرف آسپرین را شروع کنید. چون در مورد شما ریسک خونریزی احتمالاً بیشتر از ریسک حمله قلبی و سکته مغزی است. دستورالعمل جدید در مورد مصرف آسپرین بر اساس شواهدی که در دسترس است منطقی می‌باشد.

افراد بالای ۶۰ سال که درمورد ریسک فاکتورهای خود چندان مطمئن نیستند چه باید بکنند؟
اگر مطمئن نیستید چقدر در معرض سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارید باید با پزشک مشورت کنید. به بیشتر بیماران توصیه می‌شود مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین را ادامه بدهند. اگر وضعیت سلامتی‌تان خوب است و سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی را ندارید، نباید بدون مشورت با پزشک مصرف روزانه آسپرین را شروع کنید.

اگر نباید آسپرین مصرف کنید؛ اما قبلا این کار را شروع کرده‌اید، آیا اکنون می‌توانید آن را متوقف کنید؟
بله، بر خلاف خیلی از داروهایی که نباید مصرفشان را ناگهان قطع کرد، مصرف آسپرین را می‌توانید بدون هیچ مشکلی متوقف کنید. یعنی اگر طبق شرایط گفته شده نیازی به مصرف آسپرین روزانه ندارید؛ اما قبلاً این روال را شروع کرده‌اید، حالا می‌توانید مصرف آسپرین را قطع کنید.
اما یادآوری می‌کنیم اگر پزشک قبلاً به شما توصیه کرده روزانه آسپرین مصرف کنید، بهتر است با مشورت و تحت‌نظر پزشکی که آسپرین را برایتان تجویز کرده این درمان را متوقف کنید.

آیا آسپرین بچه برای بچه‌ها مناسب است؟ چرا آسپرین بچه نامیده می‌شود؟
آسپرین برای کودکان و خردسالان مناسب نیست مگر اینکه در مواردی نادر توسط پزشک تجویز شود. عبارت «آسپرین بچه» برای دوزهای پایین آسپیرین به کار می‌رود که قبلاً برای کودکان استفاده می‌شد؛ اما دیگر چنین کاربردی ندارد و توصیه نمی‌شود. در واقع درست این است که از عبارت «آسپیرین با دوز پایین» استفاده کنیم نه از عبارت آسپیرین بچه.

اگر قرار باشد از آسپرین بچه استفاده کنید، دوز مناسب شما چیست؟
در ایالات متحده آمریکا، رایج‌ترین دوز مصرفی ۸۱ میلی‌گرم است.

آیا آسپرین باید همراه غذا مصرف شود؟
بله، آسپرین ممکن است معده را تحریک کند، بنابراین اگر قرار است روزانه آسپرین مصرف کنید توصیه می‌کنیم آن را با معده خالی نخورید.

عوارض جانبی مصرف روزانه آسپرین چیست؟
مطمئناً خونریزی یکی از محتمل‌ترین عوارض جانبی مصرف روزانه آسپرین بچه می‌تواند باشد؛ بنابراین اگر عمل جراحی در پیش دارید یا در معرض خونریزی هستید حتماً باید در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشکتان اطلاع دهید.

آسپیرین؛ قرصی با اثرات باور نکردنی
مزایا و معایب مصرف روزانه آسپیرین
تفاوت‌های بین آسپرین و ایبوپروفن
آیا مصرف آسپیرین بچه می‌تواند باعث زخم معده بشود؟
بله، مصرف روزانه آسپرین بچه می‌تواند ریسک ابتلا به زخم معده را افزایش دهد. اگر در حال حاضر زخم معده یا خونریزی گوارشی دارید، هرگز بدون مشورت با پزشک آسپرین مصرف نکنید.

آیا ممکن است نسبت به آسپرین آلرژی داشته باشید؟
بله، طبق نظر آکادمی آسم و آلرژی و ایمونولوژی آمریکا، برخی از افراد ممکن است نسبت به آسپرین حساسیت داشته باشند و دچار خارش و کهیر و تنگی نفس و تورم و گرفتگی بینی و خس‌خس سینه شوند یا حتی جان خود را از دست بدهند. اگر این واکنش‌های آلرژیک شدید باشند، آنافیلاکسی نامیده می‌شود.

آیا آسپرین روزانه، رقیق‌کننده خون است؟
بله، و دقیقاً به همین علت است که آسپرین می‌تواند برای افرادی که مستعد لخته‌شدن خون هستند مفید باشد، اما برای افرادی که مستعد خونریزی هستند خطرناک است.

اگر می‌خواهید جلوی بیماری قلبی و سکته مغزی و حمله قلبی را بگیرید، بهترین توصیه چیست؟
اقدامات کوچک و مستمر می‌توانند نتایج بزرگی داشته باشند. همه کارشناسان و پزشکان موافق‌اند که همه افراد ۵۵ سال به بالا به طور منظم چکاپ شوند، ورزش منظم انجام دهند و تغذیه سالم داشته باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

محمد بنیادی

  • ×

    با ما در ارتباط باشید