» اجتماعی » نشانه‌های آمادگی کودک برای جدا شدن از پوشک
اجتماعی - پزشکی - جدیدترین اخبار - جوانان - خانه و خانواده - سبک زندگی - سرگرمی - سلامت - صفحه اصلی - فرهنگی

نشانه‌های آمادگی کودک برای جدا شدن از پوشک

۱۸ شهریور ۰۲ 7۰232

یکی از دغدغه‌های والدین جوانی که مدت زمانی از تولد فرزندشان گذشته این است که چگونه می‌توانند فرزندشان را از پوشک بگیرند. اشتباه در کم و کیف و وارد شدن فشارهای جسمی ‌و عاطفی در این مرحله به کودک، در آینده منجر به بروز مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد.
یکی از نکاتی که در بحث تربیت کودک مطرح می‌شود این است که در هر مرحله‌ای به آمادگی‌های روحی و جسمانی کودکان توجه داشته باشیم و بدانیم هر کودک به لحاظ فیزیولوژیکی و روانی با بقیه متفاوت است و نمی‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

در بحث از پوشک گرفتن کودکان نیز باید به آمادگی او برای این کار توجه کرد. اگر آمادگی را در کودکتان مشاهده کردید، بسم الله بگویید و به طور جدی، با مدیریت صحیح کار را شروع کنید. حواستان باشد اگر کودکتان هنوز آمادگی این مرحله را ندارد، هیچگاه تحت تأثیر سایر اطرافیان در شروع این آموزش عجله نکرده و او را تحت فشار قرار ندهید.
می‌توانید با یک برنامه‌ریزی درست در قالب بازی، قصه و با صحبت کردن این نشانه‌ها را در او ایجاد کنید.

از آموزش‌هایی مثل از پوشک گرفتن، جداکردن محل خواب، خداحافظی با پستانک و شیشه شیر، رفتن به مهدکودک و … به طور همزمان خودداری کرده و بین آن‌ها حداقل دو ماه فاصله زمانی داشته باشد

فراموش نکنیم که کودکان با هم متفاوتند؛ ممکن است کودکی کمی ‌قبل از دو سالگی و کودک دیگر پس از سه سالگی این توانایی را به دست بیاورد. توجه داشته باشید اشتباه در انتخاب زمان مناسب و در نتیجه وارد شدن فشارهای جسمی ‌و عاطفی به کودک در آینده منجر به بروز مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد. تشخیص آمادگی کودک برای این مرحله نیازمند دانستن مسائلی است که تبیان در گفتگو با کارشناسان به آن می‌پردازد.

وجود تمام این نشانه‌ها برای شروع آموزش، الزامی‌ نیست. بعضی کودکان، ممکن است چند علامت را هرگز نشان ندهند:
– کودک خیلی به تمیز کردن وسایل علاقه نشان می‌دهد. مثلاً دستمال دست می‌گیرد و همه جا را تمیز می‌کند.
– با خودش، عروسک یا اسباب بازی‌هایش بازی رفتن به دستشویی را انجام می‌دهد.
– فرق بین پوشک خشک و خیس را می‌فهمد. این را می‌توانید این گونه آزمایش کنید: از او سوال کنید آیا پوشک خود را خیس کرده و باید عوض شود؟ اگر درست جواب داد یعنی فرق خیس و خشک را می‌فهمد.
– موقعی که می‌خواهد پوشکش را کثیف کند به شما خبر می‌دهد.
– می‌تواند لباس‌هایش را خودش بپوشد.
– از شما می‌خواهد پوشک خیس شده‌اش را عوض کنید.
– از کثیف یا خیس بودن پوشک احساس ناراحتی می‌کند.
– نسبت به پوشک بی‌علاقه شده و تمایل دارد آن را در زمانی که خیس یا کثیف است باز کند.
– کودک دستورات شما را اجرا می‌کند مثل کتاب را بیاور، این وسیله را ببر.
– قادر به نشستن و بلند شدن از روی لگن است و از اینکه روی لگن بنشیند استقبال می‌کند.
– حداقل پوشک را تا ۲ ساعت پس از تعویض خشک نگه می‌دارد، این نشان می‌دهد ظرفیت مثانه‌اش افزایش پیدا کرده است.
– حین راه رفتن یا دویدن می‌تواند تعادلش را حفظ کرده و زود به زود زمین نمی‌خورد.
– حداقل می‌تواند ۲ تا ۵ دقیقه یک جا آرام بنشیند.
– حین مدفوع کردن حالت خاصی دارد. مثلاً خیلی از بچه‌ها موقعی که می‌خواهند در پوشکشان مدفوع کنند، یک گوشه خلوت می‌روند.
– کودک به تقلید کردن از دیگران علاقمند است. مثلا دوست دارد مثل شما مسواک بزند، با لپ‌تاپ کار کند و در مورد انجام کارهای خودش، احساس استقلال می‌کند.

نکته مهم این است که از آموزش‌هایی مثل از پوشک گرفتن، جداکردن محل خواب، خداحافظی با پستانک و شیشه شیر، رفتن به مهدکودک و … به طور همزمان خودداری کرده و بین آن‌ها حداقل دو ماه فاصله زمانی داشته باشد.

والدین هم باید آمادگی داشته باشند
بحث آمادگی تنها به بچه‌ها ختم نمی‌شود. والدین هم باید آمادگی و حوصله شروع این کار را داشته باشند. آن‌ها باید زمانی را برای آموزش دستشویی رفتن به کودک اختصاص دهند که سر حال بوده و استرس نداشته باشند. این را هم باید بدانند که ممکن است در این مرحله از چند روز تا چند ماه درگیر باشند که روزهای اول به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر است. بنابراین زمانی را باید انتخاب کنند که مطمئن هستند می‌توانند به طور جدی و با مدیریت صحیح کار را پیش ببرند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سحر رضایی

  • ×

    با ما در ارتباط باشید