» اجتماعی » اثبات سه حقیقت تاریخ در احادیث رضوی/ گزارش امام رضا (ع) از بشارت شفاعت شیعیان
اجتماعی

اثبات سه حقیقت تاریخ در احادیث رضوی/ گزارش امام رضا (ع) از بشارت شفاعت شیعیان

۲۶ مرداد ۹۵ 0۰53

[ad_1]

حجت‎الاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، با بیان اینکه از امام رضا (ع) در ارتباط با مقولۀ شیعه احادیثی وجود دارد، گفت: ایشان در برخی از این احادیث، سلسلۀ سند حدیث را تا پیامبر اکرم (ص) ذکر کرده‌اند و بقیۀ احادیث را راویان از خود امام رضا (ع) نقل کرده‎‌اند، همۀ این احادیث نبوی و رضوی چراغهای روشنی‎بخش بشریت و راهنمای کشف حقایق است.

وی با بیان این مطلب که احادیث نبوی در کلام رضوی به روشنی پیدایش مذهب شیعه در عصر رسالت و پیوند بنیادی شیعه با رسول خدا (ص) را آشکار می‎کند، اظهار داشت: احادیث منقول از خود امام رضا (ع) در حقیقت احادیث نبوی است، گرچه سلسلۀ سند تا رسول‎الله (ص) نیامده باشد، این احادیث به حکم وحی الهی و نصوص پیامبر اکرم (ص) حجت الهی و حقیقت نماست.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه زیارت امام رضا (ع)، آداب و پاداشی دارد که معصومان (ع) آنها را برای شیعیان بیان کردند، خاطرنشان کرد: احمدبن محمدبن ابی نصر بزنطی می‎گوید در نامۀ امام رضا (ع) خواندم که فرمودند: «ابلغ شیعتی ان زیارتی عندالله تعالی تعدل الف حجّه فقلت لابنه الف حجه؟ قال: ای والله الف الف حجه لمن زاره عارفاً بحقّه». به شیعه من برسان و ابلاغ کن که زیارت من نزد خدای متعال برابر با هزار حج است، پس به فرزند آن حضرت، امام جواد (ع) عرض کردم: هزار حج؟! امام جواد (ع) فرمودند: آری به خدا سوگند، برای کسی که امام رضا (ع) را زیارت کند و عارف به حق امام باشد، هزار هزار حج است. (طبری، بشارهالمصطفی لشیعه‎المرتضی، ص۴۷ و ص۴۸)

نقش پیامبر را در نام‎گذاری پیروان امیر‏المؤمنین (ع) به شیعه

حجت‎الاسلام جواهری افزود: در این حدیث، مهم‌ترین ادب زیارت که معرفت است، همراه با پاداش بزرگ زیارت بیان شده است و امام رضا (ع) واژۀ شیعه را در مفهوم مقدس پیروان خویش ذکر کرده‎اند.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) بشارت پیامبر خدا برای شفاعت شیعیان را گزارش کرده‎اند، به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه اشاره کرد و گفت: روزی رسول خدا (ص) به امیر‏المؤمنین (ع) فرمودند: «بَشّرلشیعتک انّی الشفیع لهم یوم القیامه یومَ لاینفع فیه الّا شفاعتی»، شیعیانت را بشارت بده که روز قیامت که در آن هیچ چیز (ثروت وفرزند) جز شفاعت من سودی نخواهد داشت، من شفیع آنان هستم. برخورداری از شفاعت پیامبر اکرم (ص) در روز قیامت، شایستگی می‎‌خواهد و در گرو شیعه بودن در دنیاست. (عیون اخبارالرضا، ج۲،ص۱۲۲)

حجت‎الاسلام جواهری با بیان اینکه در این حدیث نیز واژۀ شیعه توسط پیامبر اکرم (ص) در مفهوم مقدس امروز آن که پیروی از امیر‏المؤمنین (ع) است، به کار آمده است، افزود: این نشان‌دهندۀ ظهور تشیع در عصر رسالت در سرزمین وحی و در پرتو ابلاغ وحی از جانب رسول  خداست و نقش پیامبر را در نام‎گذاری پیروان امیر‏المؤمنین (ع) به شیعه آشکار می‎کند.

اثبات سه حقیقت تاریخ در احادیث رضوی

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه احادیث نبوی و رضوی شیعه و بسیاری احادیث دیگر که در آنها واژۀ شیعه به کار رفته است، سه حقیقت تاریخی بزرگ را ثابت می‎‌کند، تصریح کرد: «تأسیس شیعه توسط پیامبر اکرم (ص) و وجود شیعیان در عصر رسالت»، «پیوستگی اصول و فروع مذهب شیعه با وحی الهی و پیامبر اکرم (ص)» و «ریشه‎داری نام شیعه در کلام رسول‎الله (ص)»، پیام اصلی و بزرگ این احادیث به عنوان سه اصل مهم و بنیادین شیعه‎شناسی و راهنمای تاریخ‎نگاران و پژوهشگران ادیان و مذاهب است.

حجت‎الاسلام جواهری با بیان اینکه در متن همین احادیث رضوی، افزون بر این حقایق سه‎گانۀ تاریخی بزرگ، مطالب و نکات ارزشمند و راه‌گشای فراوان دیگری نیز بیان شده است، به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: آسمانی و الهی بودن نام شیعه، اعتدال شیعه در امام‎شناسی، حقوق و امتیازات الهی امامان (ع)، اوصاف شیعه، حقانیت و رستگاری شیعه، بهره‎برداری از شفاعت الهی پیامبر و اهل‎بیت (ع) و … سرفصلها و حقایق دیگری است که در همین احادیث بیان شده و راهنمای پژوهشگران در شیعه‎شناسی است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید