اثبات سه حقیقت تاریخ در احادیث رضوی/ گزارش امام رضا (ع) از بشارت شفاعت شیعیان
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۲۶ مرداد ۹۵ 0۰53
[ad_1]
حجتالاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، با بیان اینکه از امام رضا (ع) در ارتباط با مقولۀ شیعه احادیثی وجود دارد، گفت: ایشان در برخی از این احادیث، سلسلۀ سند حدیث را تا پیامبر اکرم (ص) ذکر کردهاند و بقیۀ احادیث را راویان از خود امام رضا (ع) نقل کردهاند، همۀ این احادیث نبوی و رضوی چراغهای روشنیبخش بشریت و راهنمای کشف حقایق است.
وی با بیان این مطلب که احادیث نبوی در کلام رضوی به روشنی پیدایش مذهب شیعه در عصر رسالت و پیوند بنیادی شیعه با رسول خدا (ص) را آشکار میکند، اظهار داشت: احادیث منقول از خود امام رضا (ع) در حقیقت احادیث نبوی است، گرچه سلسلۀ سند تا رسولالله (ص) نیامده باشد، این احادیث به حکم وحی الهی و نصوص پیامبر اکرم (ص) حجت الهی و حقیقت نماست.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه زیارت امام رضا (ع)، آداب و پاداشی دارد که معصومان (ع) آنها را برای شیعیان بیان کردند، خاطرنشان کرد: احمدبن محمدبن ابی نصر بزنطی میگوید در نامۀ امام رضا (ع) خواندم که فرمودند: «ابلغ شیعتی ان زیارتی عندالله تعالی تعدل الف حجّه فقلت لابنه الف حجه؟ قال: ای والله الف الف حجه لمن زاره عارفاً بحقّه». به شیعه من برسان و ابلاغ کن که زیارت من نزد خدای متعال برابر با هزار حج است، پس به فرزند آن حضرت، امام جواد (ع) عرض کردم: هزار حج؟! امام جواد (ع) فرمودند: آری به خدا سوگند، برای کسی که امام رضا (ع) را زیارت کند و عارف به حق امام باشد، هزار هزار حج است. (طبری، بشارهالمصطفی لشیعهالمرتضی، ص۴۷ و ص۴۸)
نقش پیامبر را در نامگذاری پیروان امیرالمؤمنین (ع) به شیعه
حجتالاسلام جواهری افزود: در این حدیث، مهمترین ادب زیارت که معرفت است، همراه با پاداش بزرگ زیارت بیان شده است و امام رضا (ع) واژۀ شیعه را در مفهوم مقدس پیروان خویش ذکر کردهاند.
وی با بیان اینکه امام رضا (ع) بشارت پیامبر خدا برای شفاعت شیعیان را گزارش کردهاند، به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه اشاره کرد و گفت: روزی رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «بَشّرلشیعتک انّی الشفیع لهم یوم القیامه یومَ لاینفع فیه الّا شفاعتی»، شیعیانت را بشارت بده که روز قیامت که در آن هیچ چیز (ثروت وفرزند) جز شفاعت من سودی نخواهد داشت، من شفیع آنان هستم. برخورداری از شفاعت پیامبر اکرم (ص) در روز قیامت، شایستگی میخواهد و در گرو شیعه بودن در دنیاست. (عیون اخبارالرضا، ج۲،ص۱۲۲)
حجتالاسلام جواهری با بیان اینکه در این حدیث نیز واژۀ شیعه توسط پیامبر اکرم (ص) در مفهوم مقدس امروز آن که پیروی از امیرالمؤمنین (ع) است، به کار آمده است، افزود: این نشاندهندۀ ظهور تشیع در عصر رسالت در سرزمین وحی و در پرتو ابلاغ وحی از جانب رسول خداست و نقش پیامبر را در نامگذاری پیروان امیرالمؤمنین (ع) به شیعه آشکار میکند.
اثبات سه حقیقت تاریخ در احادیث رضوی
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه احادیث نبوی و رضوی شیعه و بسیاری احادیث دیگر که در آنها واژۀ شیعه به کار رفته است، سه حقیقت تاریخی بزرگ را ثابت میکند، تصریح کرد: «تأسیس شیعه توسط پیامبر اکرم (ص) و وجود شیعیان در عصر رسالت»، «پیوستگی اصول و فروع مذهب شیعه با وحی الهی و پیامبر اکرم (ص)» و «ریشهداری نام شیعه در کلام رسولالله (ص)»، پیام اصلی و بزرگ این احادیث به عنوان سه اصل مهم و بنیادین شیعهشناسی و راهنمای تاریخنگاران و پژوهشگران ادیان و مذاهب است.
حجتالاسلام جواهری با بیان اینکه در متن همین احادیث رضوی، افزون بر این حقایق سهگانۀ تاریخی بزرگ، مطالب و نکات ارزشمند و راهگشای فراوان دیگری نیز بیان شده است، به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: آسمانی و الهی بودن نام شیعه، اعتدال شیعه در امامشناسی، حقوق و امتیازات الهی امامان (ع)، اوصاف شیعه، حقانیت و رستگاری شیعه، بهرهبرداری از شفاعت الهی پیامبر و اهلبیت (ع) و … سرفصلها و حقایق دیگری است که در همین احادیث بیان شده و راهنمای پژوهشگران در شیعهشناسی است.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع