» اجتماعی » با تشدید تغییرات آب و هوایی ویروس‌های زامبی بیدار می‌شوند
اجتماعی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - خانه و خانواده - دولت - محیط زیست

با تشدید تغییرات آب و هوایی ویروس‌های زامبی بیدار می‌شوند

۳ آبان ۰۲ 6۰136

تغییرات آب و هوایی باعث شده برخی ویروس‌های قدیمی چند هزار ساله کره زمین بیدار شوند.

به گزارش «آسمانی نیوز» ، در حال حاضر جهان همه گیری کووید-۱۹ را تا حد زیادی پشت سر گذاشته اما به نظر نمی‌رسد که گسترش ویروس‌ها و پاتوژن‌ها در اینجا متوقف شود. اخیراً محققان روسیه حقیقتی را در مورد ویروس‌های زامبی کشف کرده اند که احتمال انتشار پاتوژن ها و ویروس ها و ایجاد بیماری های مشترک بین انسان و دام وجود دارد. آنها همچنین پیش بینی می کنند ممکن است که تا سال ۲۰۳۰ ویروس زامبی گسترش یابد.

اصطلاح «ویروس زامبی» به ویروس هایی اطلاق می شود که برای مدت طولانی غیر فعال بوده‌اند. دانشمندان بر این باورند که ویروس‌های زامبی می‌توانند باعث بیماری‌های جدی شوند.

نقطه شروع تحقیقات در مورد زامبی

«ژان میشل کلاوری» به عنوان یک محقق، هنگام مطالعه روی ویروس‌هایی با قدمت ۵۰هزار سال در اعماق سطح منجمد سیبری دریافت که گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای سلامت عمومی است.

دانشمندان دریافتند که قطب شمال تا سال ۲۰۳۰ با گرم شدن زمین می تواند در تابستان ها عاری از یخ باشد. به گفته کارشناسان، افزایش دما در این سیاره و ذوب شدن زمین یخ زده می تواند ویروس زامبی ۵۰هزار ساله را بیدار کند. علاوه بر این، ویروس‌های موجود در زیر سطح زمین علیرغم اینکه سال‌ها به دام افتاده و یخ زده بودند، همچنان عفونی و قوی هستند. با این حال، پاتوژن های غیرفعال یکی از عوامل دیگری هستند که خطر تهدیدات بهداشت عمومی را افزایش می دهند. برای این منظور، دانشمندان به طور مستمر در حال انجام مطالعات جهت آگاهی از خطرات کمتر کشف شده هستند.

طبق گفته کلاوری، چندین ویروس قدیمی در انجمادهای دائمی سیبری وجود دارد که برای سال‌ها عفونی باقی می‌مانند. دانشمندان پیش از این فکر می کردند که بیماری ها بیشتر از مناطق گرمسیری گسترش پیدا می کنند اما این بار کشف کرده‌اند که برخی از خطرات ویروس از قطب شمال می‌آیند، زیرا یخ‌های دائمی در حال آب شدن هستند و باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها را آزاد می‌کنند.

احیای یک گیاه گلدار منجمد ۳۰ هزار ساله باعث شد تا دانشمندان به این فکر بروند که احتمال زنده شدن ویروسهای سیبری و گسترش ناخواسته آن میان انسان ها هم امکان پذیر است. دانشمندان در سال ۲۰۱۴، احیای ویروس‌های زنده از یخ های منجمد سیبری را با تمرکز بر ویروس‌هایی که آمیب‌ها را آلوده می‌کنند، نشان دادند. در سال ۲۰۱۹، ۱۳ ویروس جدید، که یکی از آنها برای بیش از ۴۸هزار و۵۰۰ سال منجمد شده بود، از نمونه‌های مختلف منجمد سیبری جدا شده و بررسی شدند.

بیماری های ایجاد شده به وسیله ویروس زامبی

عفونت ناشی از ویروس زامبی معمولاً منجر به افزایش واپاشی و مرگ سلولی می شود، دقیقاً مانند بیماری گوشتخوار. این بیماری بافت نازک و همبند زیر سطح پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث مرگ آن بافت ها می شود.

از طرفی بیماری هایی در حال ظهور هستند برای مثال در تابستان ۲۰۱۶ سیاه زخم توسط موج گرمای سیبری فعال شد که منجر به ده‌ها عفونت شد. هزاران گوزن شمالی و یک کودک در اثر گسترش عفونت جان باختند.

علائم بیماری زامبی

علائم شبیه آنفولانزا، مانند سردرد، تب، خستگی، حالت تهوع
اسپاسم و انقباضات دردناک گلو هنگام قرار گرفتن در معرض آب
رفتارهای عجیب، مانند گاز گرفتن، کوبیدن، اسپاسم و هذیان
ایجاد فوبیای شدید نسبت به آب (هیدروفوبیا) یا آب هراسی

یک تیم جداگانه از دانشمندان یافته های خود را در جولای(تیر-مرداد) امسال منتشر کردند. یافته‌ها نشان داد که حتی موجودات چند سلولی نیز می‌توانند در شرایط متابولیکی غیرفعال که « نهان‌زیوی» نامیده می‌شود، در شرایط انجماد دائمی زنده بمانند. دانشمندان با موفقیت یک کرم گرد ۴۶هزار ساله از منجمد سیبری را تنها با آبرسانی مجدد دوباره زنده کردند. تیموراس کورزچالیا، استاد بازنشسته در مؤسسه زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک، که در این تحقیق نقش داشت، می‌گوید: « توقف حیات و متعاقباً شروع مجدد آن نشان می دهد که موجودات زنده خاصی دارای توانایی ذاتی برای کاهش یا توقف موقت عملکردهای متابولیکی خود هستند.»

آژانس‌های بهداشت جهانی و دولت‌ها چندین سال است که بیماری‌های عفونی ناشناخته را زیر نظر دارند. اینها بیماری هایی هستند که انسان نه در برابر آنها مصونیت دارد و نه از درمان دارویی برخوردار است. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، بیماری «ایکس» را به فهرست کوتاهی از پاتوژن ها اضافه کرد که اولویت اصلی برای تحقیق در نظر گرفته می شود. این سازمان قصد دارد یک نقشه راه برای جلوگیری یا مهار اپیدمی که می تواند توسط این عوامل بیماری زا ایجاد شود، تهیه کند. تلاش ها پس از ظهور ویروس کشنده کووید-۱۹ تشدید شده است.

سیبری که لایه‌های منجمد دائمی تا عمق یک کیلومتری را در خود جای داده است، هزاران گونه میکروب خفته را تنها در ۱ گرم خاک در خود جای داده است. اکنون با گرم شدن قطب شمال و وجود لایه های منجمدی که ۴۰۰هزار سال است که دستنخورده باقی مانده‌اند نگرانی ها برای ظهور بیماری شدت گرفته است.

و اما خبر خوب

با همه مواردی که در مورد اینگونه از ویروس ها مطرح کردیم نکته ای امیدوار کننده در مورد آن ها وجود دارد و آن هم این است که به گفته دانشمندان اگر ویروس ها بتوانند رها شوند هم احتمال بیماری انسان کم است.

«آدریان لیستون» دکترای ایمونولوژیست مؤسسه بابراهام، گفت: «احتمال اینکه ویروس منجمد کشف شده بتواند زنجیره عفونتی ایجاد کند که به انسان ختم شود کم است. از یک طرف، ما مصونیت قبلی در برابر آن نخواهیم داشت، بنابراین توانایی اولیه برای مبارزه با عفونت کم است اما از سوی دیگر، ویروس برای آلوده کردن انسان‌ها سازگار نیست، بنابراین احتمال موفقیت یک عفونت اولیه برای ویروس بسیار کم است. درواقع ویروس‌های امروزی و سایر میکروب‌های عفونی فقط به این دلیل که امروزه وجود دارند، عفونی هستند، آنها تکامل یافته اند تا در سیستم ایمنی مدرن ما کار کنند.

پایان پیام/

  • منبع خبر : بهارستان آنلاین

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید