» اجتماعی » روستای دزلی؛ پایگاه ضد انقلابیون که به دست سردار متوسلیان پاکسازی شد
اجتماعی

روستای دزلی؛ پایگاه ضد انقلابیون که به دست سردار متوسلیان پاکسازی شد

۲۷ مرداد ۹۵ 3۰57

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»از مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب؛ روستای دزلی از توابع بخش مرکزی  شهرتیان سروآباد در استان کردستان است که در ۲۸ کیلومتری سروآباد  و ۱۱۵ کیلومتری سنندج واقع شده است. این روستا در دامنه ارتفاعات مرزی مله خور و دالانی قرار دارد.

در مسیر حرکت به دزلی یک دره باریک با دیواره های بلند قرار دارد که در سال ۵۹ مهمترین سد دفاعی ضد انقلابیون برای جلوگیری از حمله به آن ها محسوب می شد. با گذر از این دره, به روستای مرزی دزلی رسیده که از حیث وضعیت جغرافیایی, دزلی در یک فرورفتگی قرار داشته و اطراف آن را ارتفاعات صعب العبور احاطه کرده است.

در دو سوی این گذرگاه, حدود دو کیلومتر, صخره های بزرگی قرار دارد که ضد انقلاب در پناه آن ها به راحتی قادر بود با استقرار قوای معدودی, یک ستون عظیم نظامی را به تله بیندازد و نابود کند.

بعد از پاکسازی مریوان, ضد انقلاب پایگاه اصلی خود را به دزلی منتقل کردند و در اواخر آذر سال۵۹, ۲۰۰ نفر از نیروهای سردار جاویدالاثر متوسلیان شبانه به مواضع ضد انقلاب در این نقطه هجوم آوردند و دزلی را از لوث وجود ضد انقلاب پاکسازی کردند.

این روستا پس از حضور مقام معظم رهبری در سال ۵۹، ۱۲۰ بار مورد حمله و بمباران جنگده های رژیم بعث قرار گرفت.سرانجام این منطقه در ۶ دی سال ۵۹ به همت نیروهای ارتش, سپاه و پیشمرگان کرد از دست ضد انقلاب خارج شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید