» مطالب گذشته » پلمپ دفتر مجمع صنفی اعضای هیئت علمی بدون امضای وزیر علوم است
مطالب گذشته

پلمپ دفتر مجمع صنفی اعضای هیئت علمی بدون امضای وزیر علوم است

۲۳ مرداد ۹۵ 1۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سیدمحمدرضا مرندی دبیرمجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به پلمپ دفتر این مجمع در وزارت علوم از سوی مدیران وزارت علوم اظهار داشت: مجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور از سال ۷۸ به طور غیررسمی کار خود را آغاز کرد و در سال ۸۱ به مجوز وزارت کشور رسمیت یافت.

وی با بیان اینکه این مجمع اولین و فراگیرترین مجمع اعضای هیئت علمی کشور محسوب می‌شود گفت: مجمع اعضای هیئت علمی تاکنون ۵ دوره انتخابات را پشت سرگذاشته و پنجمین دوره انتخابات آن در فروردین ماه سال ۹۴ برگزار شد.

دبیرمجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با اشاره به اساسنامه مجمع اعضای هیئت علمی کشور افزود: براساس اساسنامه این مجمع حفظ و حراست از حقوق معنوی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در مراکز دانشگاهی و دانشجویی از وظایف این مجمع به شمار می‌رود و هدف اصلی آن ارتباط گیری با وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف برای انجام تسهیلات رفاهی و حقوق مادی و معنوی اساتید کشور بوده است.

مرندی با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال ۹۴ نامه‌ای محرمانه و خارج از چارچوب اداری و به شکل غیرمتعارف از سوی مدیرکل اداری وزارت علوم به مجمع مبنی بر تخلیه سه روزه دفتر این مجمع در وزارت علوم ارسال شد، گفت: پس از آن به دنبال گفت‌وگو با مسئولان وزارت علوم و یافتن علت این نامه بودیم که متأسفانه آنها پاسخگو نبودند اما با کمک برخی از نمایندگان مجلس و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در آن ایام این مسئله منتفی شد.

وی گفت: بر اساس نامه‌ای که طی روزهای گذشته به مجمع ارسال و اعلام شد، اعضای مجمع شواری صنفی ظرف سه روز باید دفتر مربوطه در وزارت علوم را تخلیه کنند.در این مدت هر چند پیگیر برگزاری جلسه‌ای با مسئولان وزارت علوم بودیم و تلاش‌های فراوانی برای برگزاری ملاقات با مسئولین وزارت علوم داشتیم، پس از ۳۰ بار پیگیری موفق به دیدار با مسئولان وزارت علوم نشدیم و در نهایت طی هفته گذشته دفتر مجمع اعضای هیئت علمی در وزارت علوم پلمپ شد.

دبیرمجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با اشاره به فرضیه‌های موجود در خصوص پلمپ این دفتر مجمع صنفی افزود: براساس اخبار غیررسمی عنوان می‌شود که مجمع صنفی ادرسی را که در نامه‌های رسمی خود اعلام می‌کند آدرس وزارت علوم است و این اقدام مسائلی را برای آنها ایجاد می‌کند.

مرندی با بیان اینکه اگر هم ایراداتی در فعالیت مجموع وجود داشته باشد قاعدتاً باید طی تذکراتی به اعضای مجمع اعلام می‌شد، گفت: اگر مسئولان وزارت علوم به آدرس دفتر مجمع انتقاداتی دارند این مسئله را از قبل به شکل تذکر اعلام می‌کردند با این حال به نظر می‌رسد، این اقدامات چیزی جز بهانه تراشی نیست.

وی با اشاره به اینکه مکان فعلی مجمع صنفی اعضای هیئت علمی با مجوز کتبی و امضای وزرای علوم وقت به اعضا سپرده شده است، ادامه داد: اگر قرار است پلمپی صورت بگیرد باید با امضای کتبی وزیر علوم باشد و چون این مجمع با نظر وزرای علوم قبل تشکیل شده و واحدی در اختیار آنها قرار گرفته است، تصمیم و دستور لغو این واگذاری نیز باید از کانال وزیر علوم اعلام شود.

دبیرمجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که واحد رفاهی وزارت علوم اقدام خاصی را در جهت رفاه اساتید انجام نداده است، گفت: مجمع صنفی اعضای هیئت علمی با وجود امکانات کم به دنبال رفاه اساتید است و به خصوص اخیراً به دنبال پیگیری واحدهای مسکونی به شکل اقساطی برای اعضای هیئت علمی است؛ لذا برخی این اقدامات را علت پلمپ اخیر می‌دانند.

مرندی با بیان اینکه مجمع صنفی حق کار سیاسی ندارد، تصریح کرد: ما در تشکیل این مجمع و فعالیت آن همواره بر عدم فعالیت‌های سیاسی تأکید داشته‌ایم. اما برخی از تشکل‌ها و کانون‌های صنفی به راحتی اقدامات سیاسی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم ساختمان‌ها و مکان‌های متعددی دارد و می‌تواند به راحتی از اتاق و واحدی که در اختیار مجمع صنفی قرار داده است بگذرد، گفت: حضور مجمع صنفی در وزارت علوم برای پیگیری و ارتباط نزدیک با وزارت خانه برای حل مسائل صنفی و رفاهی اساتید بوده است.

دبیرمجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ادامه داد: درخواست ملاقات ما با دکتر امید نیز به جایی نرسید و حتی نتوانستیم با معاون مالی، اداری و نیروی انسانی در وزارت علوم به صورت تلفنی گفت‌وگو کنیم.

مرندی رفتار مسئولان وزارت علوم با مجمع صنفی اعضای هیئت علمی را در حالی نادرست دانست که به گفته وی شورای صنفی  دانشجویی که تشکلی غیردولتی است، به راحتی در وزارت علوم فعالیت می‌کند و کسی به آن اشکال و ایرادی نمی‌گیرد.

** حرکت خزنده برای ایجاد کانون‌های صنفی اساتید با اهداف سیاسی و انتخاباتی

در ادامه این نشست یادگاری عضو شورای مرکزی این مجمع با اشاره به اینکه براساس اساسنامه مجمع صنفی که عنوان صنفی در‌آن درج می‌شود حق اقدام سیاسی ندارد، گفت: این مسئله درحالی است که یک حرکت خزنده و پوشیده‌ای در دانشگاه‌ها در حال وقوع است تا مجمع صنفی سیاسی در دانشگاه‌ها تشکیل شود و با عنوان کانون صنفی فعالیت‌های سیاسی صورت دهند. در حالیکه تشکل سیاسی حق فعالیت سیاسی دارد و کانون‌های صنفی نباید به مسائل سیاسی ورود کنند.

وی افزود: از نظر حقوقی مجامع صنفی و تشکل‌های صنفی در یک صنف نمی‌توانند به شکل متعدد حضور داشته باشند اما تشکل‌های سیاسی می‌توانند به شکل متنوع فعالیت کنند و این در حالی است که مجمع صنفی ۱۵ سال قبل فعالیت خود را با مجوز رسمی وزارت کشور از سر گرفته است و نباید تشکل صنفی دیگری مجوز دریافت کند.

عضو مجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در پاسخ به سوالی درباره انحلال مجمع گفت: مجمع صنفی اعضای هیئت علمی براساس قانون تشکیل شده و انحلال آن ممکن نیست مگر اینکه با سنگ اندازی‌هایی فعالیت آن را کم رنگ کنند.

مرندی نیز در پایان این نشست با اشاره به اینکه انتخابات مجمع صنفی اعضای هیئت علمی هر سه سال یک بار برگزار می‌شود گفت: مجمع سه ماه قبل از برگزاری انتخابات با دعوت رسمی در روزنامه‌های رسمی اعضای هیئت علمی را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند و انتخابات آن با حضور ناظر وزارت کشور و هیئت رئیسه موقت انتخاب می‌شود و کسی که بیشترین رأی را کسب کرد به عنوان دبیرکل مجمع انتخاب می‌شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید