» صفحه اصلی » ساز ناکوک ذرت وارداتی برای مرغ‌های ایران
صفحه اصلی

ساز ناکوک ذرت وارداتی برای مرغ‌های ایران

۲۰ مرداد ۹۵ 2۰29

[ad_1]

گروه اقتصادی – ابراهیم نژاد رفیعی: هرساله بخش اعظم نیاز کشور به ذرت از محل واردات و ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام تأمین می‌شود و در این شرایط وقتی در بازار با کمبود روبه رو می‌شویم یا در خصوص نقل انتقال پول مشکلی به وجود می‌آید قیمت‌ها به‌شدت و به‌صورت ناهماهنگ با قیمت‌های جهانی بالا می‌رود.

ذرت دامی وارداتی که تا سال گذشته هر کیلوگرم آن  ۶۳۰ تومان فروخته می‌شد امروز به حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ تومان در بازار داخلی رسیده است.

در حال حاضر هر تن ذرت برزیلی  در بنادر کشور ۲۲۰ دلار به فروش می‌رسد که با در نظر گرفتن دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ هر کیلوگرم محصول ۷۷۰ تومان بر اساس قیمت جدید خواهد بود که با در نظر گرفتن هزینه حمل‌ونقل نرخ این محصول به ۸۰۰ تومان نیز نمی‌رسد.در سایت بانک جهانی نیز نرخ جهانی هر تن ذرت  ۱۶۱.۸  دلار اعلام شده است.

یکی از نشانه‌هایی که در خصوص مضرات و آفت‌های انحصار مطرح می‌شود اکنون در واردات ذرت متبلور شده است به‌طوری‌که قیمت این محصول در بازار کشور بدون هماهنگی با نرخ‌های جهانی افزایش می‌یابد و واردات کنندگان به هر بهانه‌ای می‌توانند در بازار افزایش قیمت ایجاد کنند.

در خصوص افزایش قیمت ذرت باید توجه داشت که این افزایش قیمت تأثیرات ناگواری در تأمین امنیت غذایی کشور دارد زیرا این محصول ماده اولیه خوارک دام است که بخش قالب آن از خارج کشورمی آید و با بالا رفتن آن، قیمت تمام‌شده مرغ و سایر ماکیان بالا  می‌رود.

واردات انحصاری در ۲ سال گذشته کمی شکسته شده است اما هنوز عمده واردات این محصول توسط افراد محدودی به کشور می آید و وارد کنندگان خرده‌پا با دامپینگ به‌راحتی کنار زده می‌شوند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید