» اجتماعی » طنین‌ نوای‌ ماندگار مداحان قدیمی هرشب در هیئت‌الزهرا(س) + فیلم
اجتماعی

طنین‌ نوای‌ ماندگار مداحان قدیمی هرشب در هیئت‌الزهرا(س) + فیلم

۱۳ شهریور ۹۸ 0۰2

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،  همه می‌دانند که جنبش و تلاطم مراسم‌های عزاداری در عصر حاضر، به‌لطف زحمات نوحه‌خوان‌ها و ستایشگرانی است که مسیر شیفتگی را برایمان هموار کردند. پس چه زمانی بهتر از ایام شهادت سالار شهیدان برای زنده‌کردن یاد و خاطراه آنها وجود خواهد داشت.

نوحه‌خوان‌هایی که یک عمر، حنجره خود را وقف سید‌الشهدا(ع) و این موهبت الهی را در راه اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هزینه کردند؛ امّا متاسفانه از زندگی پرفراز و نشیب آنها،  و میراث گران‌بهایشان که نوحه‌هایشان است، اطلاعات وسیعی در دسترس نیست یا لااقل بانک وسیعی و  دقیقی برای انتشار آن وجود ندارد.

با وجود همه محدودیت‌هایی که در آن دوران بود اما آثار ماندگاری از بسیاری از مداحان، بر جای مانده که یادشان را همیشه زنده نگه می‌دارد، مثلاً نوحه «سلام ما، سلام ما به کربلای اطهرت» از حاج اکبر ناظم، مطرح‌ترین نوایی است که از آن دوران باقی مانده است و یا نوای «واویلا واویلا» حاج احمد صالح و نوحه مشهور «همه جا کربلا، همه جا نینوا»ی حاج احمد دلجو  از قدیم مانده که در نوع خود بی‌نظیر است.

 

 

 

این صوت‌ها در واقع اجراهای بی‌وصف مداحان مرحوم دهه ۴۰ و ۵۰ است که در برنامه‌های گوناگون، نوحه‌خوانی کرده‌اند و آنها را در ردیف مداحان مطرح جهان اسلام قرار داده است.

 

دست‌اندرکاران هیات‌الزهرا(س) شرق تهران در اقدامی قابل توجه در هر یک از شب‌های ماه محرم، صوت نوحه‌خوانی و مدیحه‌سرایی یکی از مداحان سَلف و مرحوم کشورمان همچون حاج اکبر ناظم، احمد دلجو و احمد صالح را از بلندگوهای هیات پخش می‌کنند و عزاداران با یاد و خاطره آنها سینه‌زنی می‌کنند.

برنامه‌های دهه اول محرم هیات‌الزهرا(س):

مراسم عزاداری در هیات‌الزهرا(س) با سخنرانی سید حسین مومنی و مداحی حسن حسینخانی، محسن عرب‌خالقی هر شب از ساعت ۲۳ برگزار می‌شود. هیات‌الزهرا(س) در میدان خراسان، خیابان ۱۷ شهریور واقع شده است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید