» اخبار جدید » نشست نقد و بررسی کتاب «اینجا که مشهد نیست» در شهرقدس برگزار شد
اخبار جدید - کانون های خدمت رضوی استان تهران

نشست نقد و بررسی کتاب «اینجا که مشهد نیست» در شهرقدس برگزار شد

۴ آذر ۰۱ 1۰117

به گزارش آسمانی نیوز از شبکه خادمان رسانه ای کانون های خدمت رضوی استان تهران،نشست نقد و بررسی کتاب «اینجا که مشهد نیست» به همت کانون خدمت رضوی کتاب و کتابخوانی شهرقدس و با همکاری قرارگاه فرهنگی و حوزه علمیه بانوان، با حضور اسماعیل فیروزه‌ای نویسنده اثر، حسن احمدی منتقد اثر، سیده فهیمه اطهری رییس اداره کتابخانه‌های عمومی و مسوول کانون خدمت رضوی کتاب و کتابخوانی و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

این کتاب روایتی جالب برای کودکان و نوجوانان و داستان لطیف و زیبای یک سفر است. ماجرای کوچِ خانواده‌ای کوچک از ایل بزرگ قشقایی که دیار فارس را به مقصد سرزمین خراسان ترک می‌کنند.

شهربانو همراه همسر و پسر کوچکش ایل خود را با هدف مهاجرت کاری به مقصد مشهد ترک می‌کند. حالِ علی فرزند نوزاد آن‌ها که بیمار است طی این سفر وخیم می‌شود، اما در همان هنگام که شهربانو دیگر از همه جا ناامید شده، در رؤیایی امام رضا علیه‌السلام را می‌بیند و بعد از این اتفاق حال پسرش علی خوب می‌شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «تازه سیّد را شناخته بود؛ خودش بود، همان امام مهربان، همان که در مسیرِ آمدن به مشهد خودش و آن خانم قصه‌ای از او برای هم تعریف کرده بودند. بی‌اختیار زیر لب گفت: «یا ضامن آهو! … یا …». در میان نگاه‌های مبهوت شهربانو، امام دعایی خواند و گفت: «نگران علی نباش.» شهربانو این جمله را که شنید، با صدای گریه‌ علی کوچولو چشم‌هایش را باز کرد».

نویسنده این اثر اسماعیل فیروزی متولد ۱۳۵۷ و فوق لیسانس نمایش‌های عروسکی است که کتاب‌های دیگری مانند عقیق‌های فصل یادگاری، نامه‌های منتشر نشده مجنون را در آثار خود دارد.

حسن احمدی منتقد این اثر، نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان است و جزو نخستین هنرمندان سال‌های شکل‌گیری حوزه هنری است و از همان سال‌ها داستان نویسی را آغاز کرد و فارغ التحصیل رشته فیلمسازی از دانشکده صدا و سیماست.

نویسنده کتاب «اینجا که مشهد نیست»، در ارتباط با این اثر اظهار کرد: تحقیقاتی درباره داستان ضامن آهو انجام دادیم و در این کتاب به آن پرداختیم.

وی ادامه داد: اصل داستان بر پایه واقعیت هست که به بیماری علی کوچولوی داستان، اشاره دارد. زمانی که خانواده علی کوچولو از شیراز به مشهد میایند و حال علی کوچولو بد می‌شود و در شبی از شب‌های محرم شفا پیدا میکند.

احمدی منتقد اثر در ادامه گفت: داستان ضامن آهو واقعیت دارد و همه ما با آن آشنا هستیم و بارها برای ما تعریف کردند، اما برای انتشار کتاب مشکلاتی بود و در هر صورت تایید شد و توانستیم اجازه چاپ را بگیریم.

وی افزود: در این کتاب ارزشمند به دو داستان پرداخته شده است یکی داستان ضمانت امام رضا(ع) و اینکه به شکارچی گفتند که آهو بعد از شیر دادن به بچه حتما برمیگردد و در داستان دوم آهو در مقابل شکارچی خودش رو به دیوار حرم می‌چسباند و این داستان دوم واقعیست که در کتاب به آن پرداخته شده است.

احمدی خاطر نشان کرد: نوشتن کتاب‌های دینی سخت هست و کار هر کسی نیست و خیلی کتاب‌هایی داریم به صورت شعاری نوشته شده و بچه‌ها نخوانده کنار میگذارند. ما نیازمند کتاب‌هایی هستیم که به صورت داستان نوشته شود تا مخاطب با علاقه کتاب را مطالعه کند.

وی گفت: شرکت در نشست‌های نقد کتاب مفید است و افراد علاقمندی که می‌توانند در آینده نویسندگانی با قلم‌های خوب شوند، شناخته می‌شوند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آرزو ولی زاده

  • ×

    با ما در ارتباط باشید