» مطالب گذشته » اردبیلی‌ها بار دیگر شور حسینی را با شعور حسینی آمیختند/ طنین‌ ندای «هیهات منا الذله» در دارالارشاد
مطالب گذشته

اردبیلی‌ها بار دیگر شور حسینی را با شعور حسینی آمیختند/ طنین‌ ندای «هیهات منا الذله» در دارالارشاد

۱۰ مهر ۹۶ 1۰6

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل،  عاشقان و سینه‌سوختگان درگاه اباعبدالله الحسین(ع) در استان اردبیل طبق یک آیین سنتی از عید سعید قربان به استقبال ماه محرم رفته و با حضور پرشور در مراسم عزاداری عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) ادا می‌کنند.

اردبیلی‌ها با حضور خود در مراسمات عزاداری بار دیگر شور حسینی را با شعور حسینی آمیخته و ثابت می‌کنند که با شور و شعور حسینی همچنان رهرو شهدا بوده و عشق و ارادت این مردم به خاندان عصمت و طهارت همیشگی است.

اهالی استان اردبیل به مانند مردم سایر نقاط کشور با حضور پرشور خود در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بار دیگر پیام‌آور این بودند که علاقه و محبت مردم نسبت به اهل بیت(ع) نه تنها کمرنگ نشده بلکه پایبندی آنان به این راه مستقیم پرفروغ‌تر از گذشته در تکایا، مساجد و هیأت‌های مذهبی نمود پیدا کرده است.

 

عشق شیعه به اهل بیت(ع) خاموش‌شدنی نیست

با وجود هجمه وسیع فرهنگی و جنگ نرم دشمنان و عوامل استکبار جهانی می‌توان به جرأت گفت که ایادی استکبار هرگز توفیقی در خاموش کردن شور و شوق اعتقادی جوشیده شده از قلب مردم را نخواهند یافت و عشق شیعه به اهل بیت(ع) خاموش شدنی نخواهد بود.

در این ایام برای حضور در عزاداری‌های سنتی اردبیل از استان‌های مختلف کشور حضور پیدا می‌کنند و این حضور به قدری چشمگیر است که آوازه آن به دیگر کشورها نیز رسیده و در برنامه‌های سوگواری، میهمانان متعددی از سایر کشورها نیز دیده می‌شود.

مردم استان اردبیل که از عید سعید قربان به استقبال ماه محرم می‌روند، با برگزاری هیأت‌های عزاداری با نام «هفته‌خوانی» در منازل و هیأت‌های مذهبی زودتر از مردم سایر استان‌های کشور به عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان می‌پردازند.

عزاداری اهالی استان اردبیل با نزدیک شدن به ماه محرم در قالب مراسم سنتی «تشت‌گذاری» در مساجد و تکایای مذهبی استان برگزار می‌شود؛ مردم با برگزاری این آیین سنتی یکی از قدیمی‌ترین مناسک مذهبی را با عزاداری‌های خود همراه می‌کنند.

 

تشت‌گذاری از جمله مراسم مذهبی استان بوده که ریشه در تاریخ داشته و در آن تشت‌های آب به عنوان نماد مشک سقای کربلا در مساجد گردانده شده و در محلی مشخص قرار می‌گیرد.

این آیین سنتی که به شهر اردبیل و در کل به منطقه آذربایجان منسوب است، از ۲۷ ذیحجه شروع شده و تا ۳۰ ذیحجه در محلات شش‌گانه اردبیل برگزار می‌شود؛ هرچند این مراسم معطوف به شهرستان اردبیل نبوده و در روستاها و شهرهای مختلف استان شاهد برگزاری این مراسم مذهبی هستیم.

  پیروی از رفتار جوانمردانه اباعبدالله الحسین(ع) در مواجهه با لشگر سپاه حر و سیراب کردن لشگر دشمن و چهارپایان آن‌ها از جمله علت‌های برگزاری این آیین سنتی مذهبی نقل شده است؛ این مراسم قدمتی چندین ساله داشته و از دوران صفویه در اردبیل برگزار می‌شود.

با شروع محرم، اردبیل رنگ و بوی حسینی به خود گرفت

با شروع ماه محرم، کمتر منطقه‌ای از استان اردبیل را می‌توان یافت که در آن نشانی از پرچم و نشان‌های سیاه‌رنگ برای عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان نباشد؛ اهالی استان با آغاز ماه عزا و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در مناطق مختلف با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی نذورات خود را توزیع کرده و شهر رنگ و بوی حسینی به خود می‌گیرد.

 

حضور دسته‌جات عزاداری در بازار سنتی از جمله مهمترین بخش‌های تعزیه و عزاداری در اردبیل محسوب می‌شود که این مراسم هر سال با نظم و انظباط خاصی به مدت ۶ روز از دوم ماه محرم شروع می‌شود و در آن طبق برنامه اعلام شده، محلات شش‌گانه تا قبل از تاسوعای حسینی در بازار سنتی اردبیل حضور یافته و عزاداری می‌کنند.

گازران، سرچشمه، عالی‌قاپو، پیرعبدالملک، اوچدوکان و طوی محلات شش‌گانه اردبیل هستند که هر محله از شعبات تابعه و مساجد مختلف پیرامون خود شکل می‌گیرد، علاوه بر این، با شروع ماه محرم تمامی مساجد و هیأت‌های مذهبی بعد از اذان مغرب مراسم عزاداری خود را به شکل پرشوری برگزار می‌کنند.

برگزاری آیین شمع‌گردانی در اردبیل

با شروع تاسوعای حسینی، علاوه بر اینکه دسته‌جات مختلف عزاداری با حضور در میادین اصلی شهر اقدام به شعرخوانی، نوحه خوانی و توزیع نذورات خود می‌کنند، آیین سنتی شمع‌گردانی نیز که در زبان آذری با نام «شام پایلاماخ» مرسوم است، انجام می‌گیرد.

حسینیان اردبیلی در آیین شمع‌گردانی با گذر از ۴۱ مسجد در محلات شش‌گانه اردبیل شمع‌ها را در این مساجد و تکایای مذهبی روشن کرده و برای برآورده شدن نیازهای خود و جامعه اسلامی دست به دعا می‌شوند.

 

اجتماع بزرگ حسینیان اردبیل در عاشورای حسینی

 در روز تاسوعا و عاشورای حسینی نیز با حضور مادحین و شعرای شاخص استان، اجتماع بزرگ حسینیان اردبیل برگزار می‌شود و در این اجتماع تمامی محلات و مساجد به صورت یکدست در میدان عالی‌قاپوی اردبیل جمع شده و برنامه‌های عزاداری و مذهبی خود را برپا می‌کنند؛ ضمن اینکه این برنامه به صورت زنده از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی پوشش رسانه‌ای می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در شب عاشورا نیز به مانند سایر استان‌های کشور، آیین سنتی شام غریبان در مساجد و هیأت‌های مذهبی استان اردبیل برگزار شده و ماتم و اندوه در شب شهادت سالار شهیدان جای جای اردبیل را فرا می‌گیرد.
***************

گزارش از: حامد مصطفائی اگاه

***************

انتهای پیام/ن

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید