» اجتماعی » گسترش کرسیهای تلاوت در مساجد و هیئات مذهبی / پیامبر(ص): مسجدها را برای قرآن ساخته‌اند
اجتماعی

گسترش کرسیهای تلاوت در مساجد و هیئات مذهبی / پیامبر(ص): مسجدها را برای قرآن ساخته‌اند

۲۲ مرداد ۹۵ 1۰17

[ad_1]

حجت الاسلام موسوی درچه‎ای در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» در حاشیه اولین جشنواره تلاوتهای مجلسی قرآن کریم که بعد از ظهر امروز جمعه در حسینیه صاحب‌الزمانی تهران برگزار شد، با بیان اینکه شکستن چارچوب خشک آیین‎نامه‎ مسابقات قرآن کریم از امتیازات ویژه این جشنواره بود،‌ گفت: این جشنواره مردم‎نهاد باعث شکستن چارچوب خشک آیین‎نامه مسابقات قرآن کریم شد، اما از سوی دیگر نمی‎توان رأی عامه مردم در انتخاب برترین قاری را ملاک عمل قرار داد، زیرا مردم از جهت فنی نمی‎توانند ورود داشته باشند.

وی با انتقاد از مسابقات رسمی قرآن کریم اظهار کرد: در مسابقات رسمی قرآن کریم قاریان قرآن کریم برای داوران به تلاوت می‎پردازند و توجه خاصی به مردم نمی‎شود، اما این جشنواره باعث شد قاریان در بین مردم حضور یابند و به تلاوت قرآن بپردازند. البته بهترین وجهش این بود که قاریان در یک حلقه مردمی به تلاوت بپردازند و در سکو قرار نگیرند.بنابراین هم مسئولین قرآنی کشور مسابقات‎محوری را برای معرفی چهره‎های قرآنی نباید ملاک قرار دهند و هم مردم باید فضای تلاوت قرآن را در مساجد و هیئات به وجود آورند تا با تلاوت انس بگیرند.

درچه‎ای با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری نسبت به گسترش کرسیهای تلاوت در بین عموم مردم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در صحبتهای اخیر خود اصرار دارند مردم برای استماع قرآن باید وقتی را اختصاص دهند زیرا تاکنون این فرهنگ در جامعه ما نهادینه نشده است. الان بین مردم این تصور است که قرآن حتماً باید مجالس عزاداری و یا مراسمهای خاصی خوانده شود.

وی با اشاره به اینکه هیئات مذهبی و مساجد باید در طول سال کرسیهای تلاوت داشته باشند، گفت: اگر مساجد و هیئات مذهبی در طول ایام سال برنامه تلاوت قرآن داشته باشند، مردم ما ضمن اینکه از ثواب معنوی آن بهره‎مند می‌شوند، با تلاوتها نیز آشنایی پیدا می‌کنند. پیامبر اکرم(ص)‌ در حدیثی فرمودند «إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ». «مسجدها را برای قرآن ساخته‌اند»؛ این تأکید پیامبر اکرم(ص) بسیار روشن و واضح است، حال مساجد ما چقدر از ایام سال را به معارف و تلاوت قرآن اختصاص می‎دهند؟

درچه‎ای با بیان اینکه هیئات مذهبی در کنار عزاداری باید بخشی از مجلس خود را به تلاوت اختصاص دهند، خاطرنشان کرد: طبق فرموده پیامبراکرم(ص) قرآن و عترت باید در کنار همدیگر قرار گیرند. هیئات مذهبی ضمن اینکه بخش عمده مجلس خود را به عزاداری می‎پردازند ـ که نسبت به آن بسیار تأکید هست ـ به همان مقدار باید به تلاوت قرآن بها دهند. متأسفانه فرهنگ کنونی جامعه به گونه‎ای شده است که تلاوت قرآن را جزو مراسمهای مذهبی محسوب نمی‌کنند و زمانی که قاری به تلاوت می‎پردازد توجه خاصی به آن نمی‌شود،‌ اما زمانی که آن مداح معروف شروع به مداحی می‌کند، همه اطراف او را می‎گیرند. خب مسئولین هیئات باید نسبت به این معضل بزرگ دینی توجه خاصی داشته باشند.

انتهای‎پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید