» اجتماعی » کتاب‌های شریعتی را بدون غلط بخوانید
اجتماعی

کتاب‌های شریعتی را بدون غلط بخوانید

۸ شهریور ۹۵ 0۰7

[ad_1]

عابس قدسی، مدیر انتشارات سپیده باوران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ادامه‌دار بودن مجموعه کتاب‌های علی شریعتی با ویرایش جدید گفت: این کار به منظور ارائه کتاب‌های وی با ویرایشی صحیح است. طی سال‌های گذشته کتاب‌های شریعتی با اغلاط فراوان ویرایشی منتشر شده که گاه اغلاط محرز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: به همین منظور با همکاری جمعی از اهالی قلم مانند محمدکاظم کاظمی اقدام به ویرایش آثار شریعتی و چاپ مجدد این آثار کردیم. ویرایش‌های انجام شده بر این کتاب‌ها در حد رعایت رسم‌الخط و پاراگراف‌بندی بوده است.

قدسی یاداور شد: در نظر داریم که تمامی آثار شریعتی را به این شیوه به چاپ برسانیم که تاکنون نیز تعدادی از این آثار منتشر شده است. در ماه‌های آتی نیز دو اثر دیگر با عنوان «شیعه» و «بازسازی انقلاب» از این پژوهشگر با ویرایش جدید منتشر خواهد شد.

پیش‌تر محمدکاظم کاظمی در یادداشتی به دلایل ویرایش مجدد آثار شریعتی پرداخت و نوشت: در چند سال گذشته بخش عمده‌ای از کار ویراستاری‌ام، ویرایش بعضی کتاب‌های دکتر شریعتی برای چاپ‌های تازه بوده است. این چاپ از کتاب‌ها به وسیلۀ نشر سپیده‌باوران و با کسب موافقت از خانوادۀ محترم دکتر انجام شده است. چند عنوان کتاب از چاپ برآمده و بقیه نیز در برنامۀ کار است. حالا پرسش این است که «چرا ویرایش؟» و «آیا ویرایش این کتاب‌ها بدون تصرف در متن‌شان بوده است؟» باید اول پرسش دوم را پاسخ بدهم که بله، ما در آثاری که مؤلف‌شان در قید حیات نیست، حق هیچ تصرفی در محتوای متن نداریم و کار باید فقط در حد ویرایش فنی انجام شود یعنی نقطه‌گذاری، پاراگراف‌بندی، یکسان‌سازی رسم‌الخط، استخراج فهرست‌ها و امثال این‌ها.

در بخش دیگر این یادداشت می‌خوانیم: نسخه‌های معتبر کتاب‌های دکتر شریعتی، در دهۀ شصت توسط دفتر تنظیم و نشر آثار ایشان منتشر شده است. این‌ها با همه اعتباری که از نظر محتوا دارد، از نظر فنی با معیارهای امروزینِ چاپ و نشر برابر نیست. البته بعضی از این کتاب‌ها در سال‌های اخیر و با حروفچینی کامپیوتری تجدید چاپ شده است، ولی متأسفانه چنان پرغلط است که باز چاپ‌های قدیم بر این‌ها ارجحیت دارد. در مجموع ما متن پیراسته، منقح و دقیقی از بیشتر آثار دکتر شریعتی به دست نداریم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید