» اجتماعی » ماندگارترین فریاد در فاجعه منا، فریاد اهل هنر است
اجتماعی

ماندگارترین فریاد در فاجعه منا، فریاد اهل هنر است

۲۰ شهریور ۹۵ 0۰12

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» یادمان اولین سالروز فاجعه منا امروز شنبه با حضور سیدجواد مظلومی، معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، مرتضی رکن ‏آبادی، برادر شهید غضنفر رکن‏ آبادی، رنجبران، مدیریت فرهنگی هنری شهرداری منطقه ۱۹ و مسئول فرهنگسرای مهر، میلاد عرفان‏پور، شاعر آیینی کشور و جزو بنیاد نخبگان و جمعی از شاعران آیینی کشور و با رونمایی از کتاب «منا منهای بسیاران» در سالن نمایش فرهنگسرای مهر برگزار شد.

در این مراسم رنجبریان، مسئول فرهنگسرای مهر با بیان اینکه عمق برخی حوادثی مانند فاجعه منا بسیار زیاد است و باعث آزردگی شدید قلب می‎شود، گف: در چنین فضایی مردم با ابزارهای مختلف با بازماندگان این فاجعه همدردی می‌کنند، عده‏ای در فضای مجازی و عده‏ای نیز با خلق آثار هنری این همدردی را ابراز و انزجار خود از رژیم منحوس آل‏سعود را اعلام می‌کنند.

وی افزود: ما امروز در خدمت کسانی هستیم که با زبان هنر و شعر بی‎لیاقتی شجره خبیثه آل‏سعود را محکوم کردند و با زبان شعر سعی کردند التیامی بر درد بازماندگان این حادثه باشد همان بی‌‏لیاقتی که ریشه در پلیدی تفکرشان دارد.

حجت‎الاسلام سیدجواد مظلومی، معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در این مراسم با بیان اینکه طبق معارف اسلامی اگر بدی از کسی دیدیم، نباید به دیگری نقل کنیم، گفت: بازگو کردن خطای دیگران جزو غیبت محسوب شده و فعل حرامی است، به همین دلیل خداوند فرموده است: «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ؛ خداوند، بانگ برداشتن به بدزبانی را دوست ندارد». خداوند دوست ندارد انسان بدی‏‌های دیگران را آشکارا برملا کند، اما این قاعده استثنائاتی دارد که در همین آیه مطرح شده است: «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ؛ مگر [از] کسی که بر او ستم رفته باشد». اگر کسی مظلوم و مورد ستم واقع شد، این فرد حق دارد این ستم را فریاد بزند،‌ یعنی طبق قرآن جهر به قول داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سراسر دنیا می‎دانند جمعی به ظلم و ستم در فاجعه منا از این دنیا رخت بربستند، افزود: حجاجی که در فاجعه منا به رحمت خدا رفتند، در عرفاتی حضور داشتند که طبق روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌‏السلام هر کسی در آن وارد شود از گناهان پاک می‌شود. بنابراین این بزرگواران کسانی بودند که شب گذشته آن روز در مشعر مانده و با خدا مناجات کرده بودند و صبح در مسیری رفتند که قدم به قدم آنها عبادت بود، زیرا برای جنگ با شیطان می‏‌رفتند. حال آیا می‌شود کسی که به این پاکیزگی و طهارت روح است، با آن فاجعه اسف‏بار از این دنیا برود و ما بگوییم ظلم در حق او نشده است؟ این مسأله حق شخصی نیست بلکه وقتی ظلمی به این عظمت در حق امت اسلامی جاری می‌شود، باید فریاد برداشت.

معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ضمن بیان اینکه سوای از بررسی دسیسه آل‏ سعود قبل از فاجعه منا باید نسبت به بی‌‏تدبیری و سوءمدیریت او بعد از فاجعه پرداخت، گفت: سوای از اینکه به علت پیدایش این فاجعه کاری داشته باشیم، آیا بعد از فاجعه، آن کشوری که ادعای میزبانی و مدیریت دارد، به وظایف خود عمل کرد؟ آیا او می‌تواند بهانه‌‏ای برای سوءتدبیر خود داشته باشد؟ آل‌‏سعودی که می‌گوید من نتوانستم فاجعه را پیش‏‌بینی کنم، پس علاج فاجعه را چه کردند؟

مظلومی ضمن اشاره به خاطره‌‏ای از شهید رکن‌‏آبادی در ایام فاجعه منا تصریح کرد: برنامه ما این بود که در روز برائت پیام باید خوانده شود و شعار مناسبی هم باید در آن روز داده شود. در این بین دنبال این بودیم که از چه کس دیگری استفاده کنیم که شهید رکن‌‏آبادی گفتند اجازه بدهید بنده برائت را بخوانم و ایشان با مفهوم حقیقی حج و عاری از تشخص خطبه برائت را با لحنی رسا خواند.

وی با تأکید بر اینکه ماندگارترین فریاد در فاجعه منا فریادی است که از اهل هنر بر می‌آید، خاطرنشان کرد: اگر قرار است برای افراد پاکی که در فاجعه منا شهید شدند و ظلم بر آنها واقع شد، فریاد دهیم، بلندترین،‌ رساترین و ماندگارترین فریاد، فریادی است که از فرهیختگان و اهل هنر بر می‏‌خیرد. صحبتی که ما انجام می‌دهیم در عرض مدت کوتاهی تأثیرش از بین می‌رود، اما وقتی از زبان هنر شعری جاری می‌شود،‌ اثرگذار خواهد بود و در واقع شعرا حکمت می‌‏آفرینند «إِنَ‏ مِنَ‏ الشِّعْرِ لَحِکْمَه؛‌  یعنی از شعر حکمت جاری می‌شود» عزیزانی که همت کردند فریاد رسای مظلومیت این شهدا را در قالب شعر ریختند در واقع اثر ماندگاری را برای آیندگان به یادگار گذاشتند و من فکر می‌کنم شعرای عزیز ما توفیق عظیمی پیدا کردند که در این زمینه شعر سرودند.

مرتضی رکن‏‌آبادی در این مراسم ضمن بیان اینکه آنچه که در فاجعه منا به دست ایادی استکبار به خصوص آمریکا و اسرائیل و نیز شجره خبیثه آل‎سعود رخ داد، نوعی محک زدن غیرت و اتحاد و توانمندی‎های جهان اسلام بود، گفت: جنایتی که سال گذشته به دست آل‎سعود رقم خورد، اگرچه در نوع خودش جزو فجیع‏‌ترین جنایات تاریخ بشریت است،‌ اما بدون شک آخرین جنایت این رژیم منحوس نخواهد بود همان طور که اکنون در سوریه، یمن،‌ لیبی و عراق شاهد کشتار مسلمانان از سوی آنها هستیم.

رکن‎آبادی با اشاره به اینکه اگر به رفتارهای جنایت‎آمیز آل‎سعود منحوس در این سالهای اخیر توجه کنیم، می‌بینیم تمام این حوادث در یک راستا و با یک هدف صورت گرفته است، اظهار کرد: پیگیری عامدین این مجازات از سوی تمام ملتهای جهان به ویژه ملت ایران، می‎تواند مهر پایانی برای جنایاتی باشد که به دست رژیم آل‎سعود در عرصه بین‎الملل صورت می‎گیرد وگرنه باید شاهد جنایات دیگری از سوی آنان باشیم، زیرا سکوت و خودفروختگی سران کشورهای اسلامی و همراهی آنان با رژیم پلید سعودی، آورده‎ای جز باز گذاشتن دست آنها برای ارتکاب بعدی نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه همه باید بدانند هر کس و هر دولتی در قبال جنایت دولت سعودی سکوت کند، بدون شک در پیشگاه خداوند متعال در جرم و جنایتی که به دست آنها صورت گرفته شریک است و چه بسا گناهش سنگین‏‌‏تر باشد، گفت: تاکنون نه تنها از ورود سازمان ملل و شورای امنیت به این قضیه خبری نیست بلکه بسیاری از کشورهای اسلامی در این زمینه سکوت کرده‎اند. بسیاری از ملل اسلامی تصور دارند مقصر فاجعه منا ایرانیان هستند و این به دلیل خودفروختگی برخی سران و حاکمان جامعه اسلامی است.

در این مراسم مسعود سیاح گرجی، قاری بین‎المللی قرآن کریم ضمن قرائت آیاتی از قرآن کریم، به ذکر خاطراتی از فاجعه منا پرداخت که باعث ایجاد فضای معنوی در مجلس شد.

در ادامه این مراسم، برخی از شعرای جوان کشور مانند میلاد عرفان‎پور به شعرخوانی و ترانه ‏سرایی نسبت به فاجعه منا پرداختند و در انتها از کتاب «منا منهای بسیاران» رونمایی شد. در این کتاب اشعاری که از سال گذشته در زمینه فاجعه منا سروده شده است، به همت میلاد عرفان‎پور جمع‎آوری شده و توسط انتشارات شهرستان ادب چاپ شده است.
انتنهای‎پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید