» اجتماعی » رقابت سالم در شایسته‌سالاری است نه در پایین آوردن قیمتها/ قیمتگذاری عکاسی صنعتی وحدت رویه عکاسان است
اجتماعی

رقابت سالم در شایسته‌سالاری است نه در پایین آوردن قیمتها/ قیمتگذاری عکاسی صنعتی وحدت رویه عکاسان است

۲۴ شهریور ۹۵ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» عصر روز چهارشنبه هفته گذشته از کتابچه تعرفه رسمی خدمات انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران رونمایی شد. یدالله ولی زاده، رئیس این انجمن  از بانیان اصلی طرح و تدوین این کتابچه است. کتابچه ای که در تاریخ عکاسی ایران در هیچ شاخه ای تا به حال سابقه نداشته و آن را میتوان نقطه عطفی در این زمینه دانست. ولی‌زاده امیدوار است با شفاف سازی قیمتها، بازار عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در قابی مشخص و کلاسه بندی شده قرار بگیرد تا کار حرفه‌ای معنا پیدا کند و قیمت ارزانتر ملاک انتخاب مشتری نباشد. در همین رابطه خبرنگار تسنیم با ید‌ا…‌ولی‌زاده مصاحبه کوتاهی انجام داده است:

***

تسنیم: به‌تازگی از کتابچه قیمت‌گذاری عکاسی صنعتی و تبلیغاتی رونمایی شد، این قیمت‌گذاری بر چه اساس انجام گرفته است؟

ولی‌زاده:کتابچه قیمت‌گذاری عکاسی صنعتی و تبلیغاتی حاصل چند ماه تحقیق، مصاحبه، تحقیقات میدانی و حتی بررسی قیمت در خارج از کشور است. ما همه این اطلاعات را جمع‌آوری و بررسی کردیم و در جلسات متعددی که با حضور هیئت انجمن برگزار شد، به جمع‌بندی رسیدیم. حتی پس از جمع‌بندی نتیجه حاصل شده را در اختیار پیشکسوتان و فعالان این زمینه از جمله آقایان فرهود حقی، کیانی، شهرام جعفری و جلال سپهر قرار دادیم و از نظرات آنها نیز بهره بردیم. چیزی که امروز در این کتابچه می‌بینید حاصل این رایزنیها و اتفاقات است.

تسنیم: در پایان کتابچه ، قراردادی قرار دارد که موضوعش نوع همکاری بین عکاس و کارفرما است. در رابطه با این قرار داد توضیح دهید.

ولی‌زاده: ما ابتدا قراردادهای زیادی را جمع‌آوری کردیم. سپس نقاط ضعف و قوت هر کدام را به دقت مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانیم به قرار دادی برسیم که با کمترین نقاط ابهام، حقوق کارفرما و عکاس در آن کاملاً رعایت شده باشد.

تسنیم: در ماده ۱۱ این قرارداد به موضوع حل اختلاف احتمالی بین کارفرما و عکاس اشاره شده. در مورد آن توضیح دهید.

ولی‌زاده: این یک قرارداد تیپ است. در همه قراردادها این مورد ذکر می‌شود که در صورت به وجود آمدن مشکلات احتمالی یک مرجع حل اختلاف تعیین می‌شود. این مرجع در عکاسی تبلیغاتی ایران انجمن عکاسان تبلیغاتی ایران است و اگر مشکلی پیش بیاید، دادگاه از کارشناسان انجمن برای بررسی موضوع استفاده خواهد کرد.

تسنیم: در ابتدای کتابچه قسمتی با عنوان سطح درج شده است. آیا در انجمن عکاسان، افراد عضو سطح‌بندی شده‌اند؟

ولی‌زاده: ما در انجمن درجه‌بندی داریم. کسانی که در انجمن عضو هستند با توجه به آثارشان و فعالیتشان از گرید C تا گرید A که عضو دائم است درجه‌بندی می‌شوند.

تسنیم: آیا برنامه‌ای برای قرار دادن نام اعضا در سایت انجمن به همراه نوع سطحشان وجود دارد؟ چرا که اگر این اتفاق بیفتد، موارد انتخاب کارفرما را افزایش می‌دهد و باعث رقابت بهتر بین عکاسان و ارتقای عکاسی خواهد شد.

ولی‌زاده: بله این موضوع جزو برنامه‌های ماست؛ ولی هنوز در مورد شکل اجرای آن به جمع‌بندی نرسیدیم. البته در سایت انجمن به آدرس www.iranaipa.com پروفایلی وجود دارد که نام اعضای دائمی در آن درج شده که می‌تواند کارفرما را برای انتخاب بهتر کمک کند.

تسنیم: آیا تضمینی برای اجرایی شدن این کتابچه وجود دارد؟ اگر قیمت‌گذاری این کتابچه از طرف عکاسان رعایت نشود چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟

ولی زاده: خیر این تضمین هیچ گاه وجود نداشته است. ما این تضمین را به شرافت و صداقت کاری عکاسان واگذار می‌کنیم و در این جلسه هم از آنها خواستیم که به بدنه عکاسی تبلیغاتی صدمه نزنند. رقابت سالم در شایسته‌سالاری است نه در پایین آوردن قیمتها.

تسنیم: آیا شما برنامه‌ای برای نظارت روی اجرای این کتابچه از سوی عکاسان دارید؟

ولی زاده: ما انجمن صنفی نیستیم و نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم. البته نیازی هم نمی‌بینیم که این کار را انجام دهیم. من فکر می‌کنم این کتابچه در طول زمان قیمتها را تثبیت خواهد کرد. این کتابچه  برای این آمد که برخی عکاسان سهواً قیمت بی‌اساس می‌دادند؛ چرا که از قیمتها خبر نداشتند. امروز این کتابچه باعث حل این مشکلات خواهد شد. من از همه عکاسان می‌خواهم به آن توجه کنند و آن را به اجرا درآوردند.

تسنیم: از کجا می‌توان این دفرچه را تهیه کرد؟

ولی زاده: کسانی که می‌خواهند این کتابچه را داشته باشند می‌توانند با انجمن تماس بگیرند.

======================================

مصاحبه از محمد فواد وکیلی

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید