» صفحه اصلی » یک فرصت تاریخی!
صفحه اصلی

یک فرصت تاریخی!

۱۶ مهر ۹۵ 0۰7

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت محمد کاظم انبارلویی با عنوان یک فرصت تاریخی! به شرح ذیل است:

یک موسسه آمریکایی(۱) در ارتباط با اوضاع اقتصادی ایران و وضع کسب و کار ما تحقیقی انجام داده و گفته است: “یک فرصت یک تریلیون دلاری برای توسعه اقتصاد ایران وجود دارد.”
این موسسه فهرست دلایل خود را به شرح زیر خلاصه کرده است:
۱- اقتصاد ایران به دلایل مختلف فراتر از نفت و گاز است.
۲- تعداد تحصیلکرده های ایران و مهندسان ایرانی به اندازه آمریکاست.
۳- نیمی از خانوارهای ایران مصرف کننده هستند.
۴- نرخ بالایی از شهرنشینی در ایران وجود دارد.
۵- تولید ناخالص ملی فقط تهران به اندازه ریودوژانیرو است.
۶- موقعیت استثنائی جغرافیایی دارد.
۷- فرهنگ کسب و کار با پیشینه چندین قرن دارد.
اگر ایران زیرساخت های اقتصادی خود را سامان‌ دهد و برای گذر به یک اقتصاد دانش بنیان صنایع داخلی توسعه یابد به سرعت به رشد قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد.
***
مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل در مورد سیاست های اقتصاد مقاومتی نام نهادند. از سال ۹۲ که این سیاست ها ابلاغ شد کار چشم‌گیر و دندان‌گیری انجام نشده است. دولت و مجلس اکنون در کش و قوس برنامه ششم توسعه اقتصادی هستند. امسال را بی برنامه گذراندیم و سال آینده هم اگر به همین شیب طی شود، بودجه سال ۹۶ بی برنامه خواهد بود. دولت نباید به بی برنامگی متهم شود. متاسفانه داریم فرصت‌های تاریخی برای توسعه اقتصادی را از دست می دهیم.
رئیس‌جمهور در سفر به قزوین خطاب به منتقدین گفت : “کشور بی دغدغه دارد مدیریت می شود، چرا شکر خدا نمی کنید؟” در اینکه باید شکر خدا کرد که در سرزمین ما نعمت های بزرگی قرار داده که بخشی از آن در تحقیق آن موسسه آمریکایی آمده است، شکی نیست اما باید شکر این را هم به جا آورد که اگر بی دغدغه کشور اداره می شود مدیون آن نعمات بدون حساب و کتاب است نه مدیریت فعلی کشور!
جایگاه اقتصادی ما در منطقه و جهان این نیست که اکنون داریم. باید براساس چشم انداز برنامه بیست ساله، ما در سال ۱۴۰۴ مقام اول منطقه و در موقعیت تاثیرگذار در جهان باشیم.
آمریکایی ها در همین سال با خوش خیالی خواب براندازی کامل جمهوری اسلامی را می بینند.
آمریکایی ها با برجام می خواهند جلوی توسعه ایران را بگیرند، با آنکه قرار بود با بر جام همه تحریم های ایران برداشته شود اما هنوز در اروپا و آمریکا نمی توانیم یک دلار را از طریق شبکه های بانکی جهان جا به جا کنیم. بانک‌های بزرگ همچنان وضعیت خود را در موقعیت تحریم حفظ کرده اند و تکان نمی خورند.
دارایی های ایران همچنان بلوکه است و با خطر مصادره آمریکایی ها روبه‌روست.
اما با این حال خطوط نورانی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی تمامی راه حل های عبور از این بحران ها را پیش‌بینی و طراحی کرده است.
سال ۹۵ به ماه های پایانی خود نزدیک می شود. مسئولان دولتی باید کارنامه روشنی از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و آثار وجودی آن در اقتصاد کشور و به ویژه در زندگی مردم ارائه دهند تا مردم در انتخابات آینده بتوانند مسیر جدید حرکت اقتصادی کشور را بر حسب آنچه خود می فهمند ریل‌گذاری کنند.
آمریکایی ها به خوبی از ظرفیت های عظیم جهش های اقتصادی را اطلاع دارند. آنها از اول انقلاب مدام در سر راه پیشرفت اقتصادی ما سنگ اندازی کرده و می کنند.
جنگ سخت و جنگ نرم گوشه ای از این سنگ اندازی ها بود. اکنون راهبرد آمریکا مخلوطی از جنگ نرم و سخت است. آنها می خواهند ما را در دالان های تو در توی کنوانسیون های جهانی و مقررات حقوقی که در شورای امنیت ملی به کارگردانی خودشان ایجاد کردند وارد کنند. به اصطلاح ما را مودب به آدابی کنند که خودشان ساز و کار آن را معین کرده اند. آنها می خواهند آن قدر ما را در این دالان ها ببرند و بیاورند تا توسعه کشور را فراموش کنیم.
پسا بر جام، کشور را وارد یک گفتگوی بی حاصل کرد که یک طرف هرچه خواسته گرفته و طرف دیگر حالا حالاها باید بدود و با التماس قطره چکانی، چیزی بگیرد و تازه آنچه می گیرد فایده ای برای رشد و توسعه ندارد.

پی نوشت:
۱- موسسه “وود مکنزی” یک گروه مشاوره و پژوهش بین المللی آمریکایی است که داده های جامع و گزارش های تحلیلی در حوزه انرژی ، معدن و فلزات را تهیه می کند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید