» صفحه اصلی » فرسایش خاک و بیابان‌زایی در انتظار دشت‌های سمنان است
صفحه اصلی

فرسایش خاک و بیابان‌زایی در انتظار دشت‌های سمنان است

۵ دی ۹۵ 0۰13

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، ایرج حیدریان ساعتی پیش در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان در سالن جلسات غدیر استانداری سمنان اظهار داشت: امروز خشک‌سالی بر سه دشت ایوان‌کی، سمنان و میامی در استان سمنان غلبه پیداکرده و این سه دشت در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی با تأکید بر لزوم تأمین منابع آبی برای نجات این سه دشت بیان کرد: درصورتی‌که اقدام عاجل برای انتقال آب به این دشت‌های تشنه صورت نگیرد؛ فرسایش خاک و بیابان‌زایی در آن مورد انتظار است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد این شرکت با وزارت نیرو در راستای هدایت پساب‌های صنعتی شهرهای مجاور دشت ایوان‌کی در استان تهران تأکید کرد: به دنبال تحقق این هدف هستیم؛ چراکه با اجرای آن می‌توان این دشت بحرانی را از بی‌آبی نجات داد.

حیدریان با اشاره به برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان برای تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی بر ضرورت برخورد با استفاده غیرقانونی آب در این استان تأکید و تصریح کرد: باید برنامه‌های جامعی برای جلوگیری از پیش روی بیابان در دشت سه هزار و ۱۷۵ کیلومترمربعی سمنان که ۱۳ میلیون مترمکعب کسری آب دارد؛ تدوین و اجرایی شود.

کنتورهای هوشمند آب، دشت‌های تشنه استان سمنان را نجات می‌دهد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با انتقاد از اضافه برداشت‌ از چاه‌های آب این استان و تأثیر آن بر منابع آبی آن عنوان کرد: باید در توسعه و نصب بیشتر کنتورهای هوشمند آب بر خروجی چاه‌های آب استان سمنان تلاش بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه درمجموع ۴۳۴ حلقه چاه آب در سه دشت ایوان‌کی، سمنان و میامی دارای مجوز بوده و فعال است گفت: ۱۸۸ حلقه چاه آب از این تعداد مربوط به محدوده ۹۸۴ کیلومترمربعی دشت ایوان‌کی، ۱۶۰ حلقه چاه آب نیز در محدوده سه هزار و ۱۷۵ کیلومتری دشت سمنان و ۸۶ حلقه نیز در محدوده هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتری دشت میامی قرار دارد.

وی افزود: از این تعداد تنها ۱۰۵ حلقه چاه آب مربوط به دشت سمنان مجهز به کنتور هوشمند آب و برق است و باید با همکاری دستگاه‌های ذیربط و تجهیز همه این چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند، در کاهش مصرف آب نقش‌آفرینی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به افزایش زیاد و قارچ گونه چاه‌های آب غیرمجاز در شرق استان سمنان تصریح کرد: این مهم سبب شده است تا عمق چاه‌های آب در این منطقه افزایش یابد؛ بنابراین باید با اجرای طرح‌های نظارتی بیشتر با حفر این‌گونه چاه‌ها برخوردی شدید صورت پذیرد.

حیدریان با اشاره به سهم زیاد بخش کشاورزی از آب مصرفی استان سمنان، بر نقش کاهش مصرف آب در این بخش از طریق استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، در کاهش مصرف آب تأکید و بیان کرد: بازگرداندن پساب‌های صنعتی به چرخه مصرف آب در بخش صنعت می‌تواند به بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی استان سمنان کمک کند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید