» صفحه اصلی » رها شدن فاضلاب در کوچه‌ها؛ چالش جدی شهرقدس/ حرکت لاک‌پشتی طرح اجرای شبکه فاضلاب
صفحه اصلی

رها شدن فاضلاب در کوچه‌ها؛ چالش جدی شهرقدس/ حرکت لاک‌پشتی طرح اجرای شبکه فاضلاب

۸ بهمن ۹۵ 0۰2

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهر قدس، اجرای طرح فاضلاب، نیاز ضروری زندگی شهرنشینی امروز است که نبود فاضلاب و یا دفع پساب‌های خانگی و شهری به ‌صورت سنتی، می‌تواند موجب به خطر افتادن بهداشت شهری، فرسایش خاک، هدر رفت آب، رشد حشرات موزی در فصول گرم سال و همچنین نابودی محیط‌زیست شود.

در این راستا بود که طرح فاضلاب شهرقدس در سال ۸۳ تصویب و در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد؛ اما تقریباً باگذشت حدود ۱۰ سال همچنان با حرکت کند و  لاک‌پشتی خود، تنها یک مدول از طرح تصفیه‌خانه اجرا شده است و متأسفانه سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان شهرستان قدس به فاضلاب‌های رهاشده در برخی از مناطق شهرقدس، سلامت و بهداشت مردم را با خطر جدی روبرو کرده است.

بر اساس تماس‌های مکرر اهالی شهرقدس با خبرنگار تسنیم در مورد معضل رها شدن فاضلاب برخی از محله‌های شهرقدس و مواردی مشابه آن به محل مراجعه کرده و با منظره نامطلوب و بوی تعفنی که هر عابری را آزار می‌دهد، مواجه شدیم.

محله‌هایی واقع در بلوار ۲۴ متری بهاران، کوچه‌های گلشن، مدنی، آشتیانی، کاشانی، شهرک نیروی انتظامی، ۹ دی،  برخی کوچه‌های منتهی به ۳۰ متری شورا و ۲۰ متری حضرت ولیعصر(عج) با این معضل درگیر هستند. در این محله‌ها برخی منازل واقع در کوچه‌های اصلی و فرعی به شبکه فاضلاب شهری وصل شده‌اند و برخی همچنان در لیست انتظار اجرای فاضلاب قرار دارند.

طبق گفته اهالی محل، صاحبان تعدادی از ساختمان‌ها هرچند وقت، چاه فاضلاب را با تانکر تخلیه کرده و فاضلاب را در خارج از شهر رها می‌کنند؛ اما مالکان بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل اینکه چاه‌های جاذب، بعد مدتی استفاده، قدرت جذب فاضلاب را از دست‌ داده، راه کم‌هزینه‌تری را انتخاب کرده و در نیمه‌های شب در کنار بی‌اعتنایی نهادهای مسئول، اقدام به رها کردن فاضلاب در کوچه می‌کنند.

رها کردن پساب و فاضلاب‌های خانگی در سطح برخی کوچه‌ها و معابر شهرقدس از یک‌سو باعث نگرانی و نارضایتی شهروندان شده و از سوی دیگر این مسأله می‌تواند منجر به از بین رفتن آسفالت معابر و افزایش احتمال شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی به ویژه در میان کودکان شود؛ زیرا فاضلاب‌ها به دلیل دارا بودن آمونیاک و اوره و ترکیب آن با هوا به‌ مرور زمان موجب به وجود آمدن لک روی پوست می‌شود.

در این زمینه یکی از مادران نگران اظهار داشت: دیگر از این اوضاع  خسته شده‌ایم، برخی همسایه‌ها اصلاً مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و پساب فاضلاب خانه خود را درجدول کوچه رها کرده و باعث آلودگی کوچه و محل زندگی ما و فرزندانمان می‌شوند.

وی ادامه داد: برای رفت‌وآمد در کوچه باید از بین فاضلاب‌ها عبور کنیم، فرزندانمان در این محل بین این‌همه آلودگی مشغول بازی می‌شوند؛ چراکه در محله ما حتی یک پارک هم وجود ندارد. خیلی از بچه‌ها در تماس با آب‌های سطحی دچار بیمارهای عفونی و پوستی شده‌اند، از طرفی دیگر گاهی این پساب‌ها و فاضلاب‌ها به منازل همسایه‌های دیگر نفوذ کرده و باعث آلودگی و بیماری ساکنان می‌شود.

شهروند دیگری با صدای بلند اعتراض خود را اعلام کرده و گفت: شما باید اول صبح اینجا باشید تا ببینید چه خبر است؟ جمع شدن آب‌های خانگی و فاضلاب‌ها اول صبح چهره زشتی به محله‌مان داده و همیشه باید بوی نامطبوع و حشرات ناشی از جمع شدن این پساب‌ها را تحمل‌کنیم.

فرد دیگری با تأیید حرف‌های همسایه‌اش عنوان کرد: بارها به خاطر این وضعیت و آلودگی با اهالی محل به شهرداری، مرکز بهداشت و اداره آبفای شهرستان قدس مراجعه کرده‌ایم، اما اقدامی جدی و بازدارنده در این زمینه صورت نگرفته است، مسئولان باید به این وضعیت رسیدگی کنند و با افراد متخلف برخورد جدی کنند.

این شهروند شهرقدسی که شاکی از عدم رسیدگی ادارات مربوطه بود، به بیماری کودک همسایه‌اش اشاره‌کرده و گفت: این فاضلاب‌ها سلامت کودکانی را که در این کوچه و محل بازی می‌کنند به خطر می‌اندازد تا جایی که فرزند همسایه ما مدتی دچار بیماری‌های عفونی‌شده بود که براساس آزمایش‌ها و تشخیص پزشک، متأسفانه مشخص شد براساس آلودگی آب بوده است.

در همین زمینه نوشین پرویزی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت و درمان شهرستان قدس اظهار داشت: برای جلوگیری از رهاسازی فاضلاب در سطح شهر باید زیرساخت‌های لازم و شبکه فاضلاب شهری وجود داشته باشد؛ اما به دلیل عدم وجود فاضلاب شهری کافی، مردم باید نسبت به حفر چاه فاضلاب اقدامات مؤثری انجام دهند تا از رها شدن فاضلاب منازل به معابر شهری جلوگیری شود.

وی افزود: واحد بهداشت محیط در این زمینه فعال است و پس از مشاهده یا گزارش چنین مواردی به محل مراجعه کرده و در مرحله اول به فرد خاطی تذکر داده و مهلتی برای رفع این معضل به وی می‌دهند، در صورت برطرف نشدن مشکل، به وی اخطاریه داده و سپس فرد خاطی به مراجع قضایی زیربط معرفی می‌شود.

این کارشناس بهداشت خاطرنشان کرد: حفر انشعاب آب و فاضلاب شهری می‌تواند این مشکل را برطرف کند؛ ولی با توجه به جمعیت ۴۰۰ هزارنفری شهرستان قدس، این معضل به  صفر نخواهد رسید. کار مرکز بهداشت، نظارتی است و برخورد قانونی به عهده مراجع قضایی است.

پرویزی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های کاری مرکز بهداشت، موضوع فاضلاب و زباله است اگر در این مورد موردی شکایتی گزارش شود، به‌سرعت رسیدگی می‌شود و در چندین مورد از شکایات،  فرد خاطی به مراجع زیربط معرفی‌شده و با مراجعه به مراجع حل اختلاف؛ منجر به رفع نقص و جلوگیری از برخورد قانونی شده است.

در ادامه گفت‌و‌گوها به سراغ بهزاد رضوانی رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان قدس رفتیم. وی در ابتدا ضمن بیان توضیحاتی در مورد اجرای پروژه آب و فاضلاب شهرستان اظهار داشت: پروژه فاضلاب شهرستان یکی سخت‌ترین پروژه‌های در دست اقدام توسط شرکت آب و فاضلاب است و قطع به‌یقین می‌توان گفت که در مجموعه ۱۳ شهر و شهرک موجود در محدوده غرب استان تهران هیچ منطقه‌ای همچون شهرستان قدس برایش پروژه تعریف ‌نشده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان قدس افزود: در همین راستا براساس اولویت در نقاط مختلف شهری، در حال حاضر چند شرکت پیمانکار در چند نقطه از شهر  به طور همزمان مشغول کار هستند.

رضوانی تصریح کرد: در سال جاری نیز بالغ ‌بر پانصد میلیارد ریال از اعتبارات شرکت جهت تسریع در روند اجرای  پروژه فاضلاب تخصیص دادیم و اولویتمان نیز در مناطق شهرک نیروی انتظامی آشتیان، گلشن و بیان است، که امکان حفر چاه جذبی در آنجا وجود ندارد.

وی عنوان کرد: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب در سفر معاون اصلی رئیس‌جمهوری اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در شبانه‌روز ۲۷ هزار مترمکعب به آن تزریق و ۲۴۰ لیتر در ثانیه نیز پساب خروجی داریم.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان قدس با بیان اینکه اعتبارات لازم جهت اجرای فاز دوم نیز پیش‌بینی‌شده، افزود: در نظر داریم که با اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه بتوانیم تمام شهر را تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دهیم.

رضوانی بیان کرد: مقرر شده تا پساب‌های خروجی از  شبکه فاضلاب را نیز در جهت آبیاری کشاورزی و فضای سبز  اختصاص دهیم که در نهایت بتوانیم حداکثر بهره برداری لازم را از آن داشته باشیم.

وی در پاسخ به مشکلات و معضل رهاشدن  فاضلاب  در مناطق ۲۰ متری که دارای پوشش صخره سنگی است گفت: متأسفانه در این مناطق به‌ویژه کوچه‌های آشتیان و بیان به دلیل عدم وجود نقطه انفصال و زیرساخت‌های منطقه، اجرای پروژه فاضلاب با مشکل مواجه شده بود، که در همین راستا و پس از برگزاری چند مناقصه پیمانکار موردنظر انتخاب و در نهایت شروع به کار کرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان قدس تصریح کرد: در حال حاضر پیمانکار مربوطه در حال اجرای انشعابات اصلی است و این نوید را می‌دهم که تا پایان بهمن‌ ماه مشکلات فاضلاب در کوچه‌های مذکور واقع در منطقه ۲۰ متری مرتفع می‌شود.

در پایان امید است مسئولان مربوطه با اقدامی جهادی جهت رفع جدی و سریع مشکلات مردم این محله تلاش کنند و فاضلاب شهرقدس از دست‌اندازهای بروکراسی عبور کرده و به مقصد برسد تا بتوانیم شاهد توقف ریزش پساب‌های شهری و در نهایت سلامتی محیط‌زیست باشیم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید