» مطالب گذشته » تاکید مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی بر حفظ میراث تاریخی حرم‌ها/ تلاش ستاد بازسازی عتبات بر مشارکت حداکثری مردم
مطالب گذشته

تاکید مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی بر حفظ میراث تاریخی حرم‌ها/ تلاش ستاد بازسازی عتبات بر مشارکت حداکثری مردم

۵ شهریور ۹۶ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، اولین گردهمایی رؤسای ستاد بازسازی عتبات عالیات بانک‌های کشور صبح امروز (یکشنبه) در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، سید محمود علوی دبیرکل بانک مرکزی و ۳۳ نفر از نمایندگان بانک‌های کشور برگزار شد.

در این نشست حسن پلارک گفت: به نمایندگان بانک‌های حاضر در این جلسه تبریک می‌گویم؛ چرا که آنان با حسن پذیرش مسئولیت ستاد بازسازی عتبات عالیات در بانک به خادمین اهل‌بیت(ع) افزوده شده‌اند.

ستاد بازسازی عتبات مجموعه‌ای تحت امر حاکمیت بدون وابستگی به آن 

وی تصریح کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات مجموعه‌ای تحت امر حاکمیت است، البته این موضوع بدون وابستگی به حاکمیت بوده و هست. این در حالی است که همین رویه در طول ۱۲ سال فعالیت این ستاد جاری و ساری بوده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: امروز دفتر مقام معظم رهبری شورایی را برای ستاد بازسازی عتبات عالیات تعیین کرده است که حجت‌الاسلام قمی مسئول امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس در نظر گرفته شده‌اند که این شورا مجموعه بالاسری ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

پلارک افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات هیچ‌گونه ردیف و بودجه‌ و وابستگی دولتی ندارد، اما ریال به ریال مسائل ملی آن تحت کنترل است.

پرهیز از موازی کاری در بازسازی‌ها با هماهنگی کامل ببین ایران و عراق

وی اضافه کرد: هماهنگی کاملی بین ستاد بازسازی عتبات عالیات، وزارت بلدیه و دیوان وقف‌الشیعی عراق وجود دارد تا خدای‌ناکرده موازی‌کاری در بازسازی اعتاب مقدسه صورت نگیرد، به همین جهت می‌کوشیم ضمن حفظ آثار تاریخی عتبات عالیات، فرامین مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی را مبنی بر حفظ آثار تاریخی جامه عمل پوشاند و نظارت و حساسیت زیادی بر آن داشته باشیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: حرم‌های اهل‌بیت(ع) اختصاص به شیعیان ندارد و متعلق به تمام جهان اسلام است، البته ما برای خودمان داشتن زیربنای ۱۱ هزار مترمربعی در حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) را قابل قبول نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم که حرم امام اول شیعیان کمتر از امامزاده صالح(ع) تهران باشد.

پلارک خاطرنشان کرد: اقدامات بازسازی در عتبات عالیات فقط با کمک مردم و عشق به اهل‌بیت(ع) انجام شده و هم‌اکنون وارد فاز توسعه‌ای شده است به‌طوری‌که حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) با اجرای پروژه صحن و شبستان حضرت زهرا(س) ۲۰ برابر توسعه پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه این پروژه بزرگ‌ترین پروژه جهان اسلام است.

نماز ۱۰۰ هزار نفری با اتمام کامل صحن و شبستان حضرت زهرا(س) 

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار نفر هم‌زمان می‌توانند در صحن و شبستان حضرت زهرا(س) بعد از اتمام کامل این پروژه نماز بخوانند. این در حالی است که این پروژه بزرگ‌تر از مسجدالحرام است و تمام تلاش ما برای پایان این پروژه تا انتهای سال ۹۶ است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: اجرای پروژه صحن عقیله بنی‌هاشم با ۱۶۰ هزار مترمربع در حال انجام است، این در حالی است که با انجام این پروژه ۱۴ برابر به زیربنای حرم مطهر سیدالشهدا(ع) افزوده خواهد شد.

پلارک گفت: پروژه صحن عقیله بنی‌هاشم در ۵ سال آینده به پایان خواهد رسید، ضمن اینکه هم‌اکنون ۱۵۰ پروژه در عراق در حال انجام است.

تاثیرگذاری شبکه بانکی در بازسازی عتبات عالیات 

وی افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌کوشد همان‌طور که در ۸ سال دفاع مقدس مردم ایران در جنگ دخیل و شریک بودند، در بازسازی اعتاب مقدسه نیز فعالیت داشته باشند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: پروژه عملیاتی ترفیع گنبد حرم سیدالشهدا(ع) در حال حاضر فعال است و می‌کوشیم با این کار ۷ متر گنبد را مرتفع کنیم، البته هم‌زمان با این کار و با قوی کردن ستون‌های حرم و لاغرسازی بخش‌هایی از این ستون‌ها اقدامات مؤثری برای باز شدن اطراف ضریح و گنجایش بیشتر زائران را در اطراف ضریح داشته باشیم، هرچند که گنبد جدید ۱۲۰۰ تن وزن دارد.

پلارک گفت: مجموعه بانکی که پیشانی کشور است می‌تواند در بازسازی عتبات و عالیات تأثیرگذار بوده و نقش‌آفرینی کند و با توجه به اینکه شبکه بانکی ارادت ویژه‌ای به اهل‌بیت(ع) دارد می‌کوشد در بازسازی اعتاب مقدسه فعالیت‌هایی را انجام دهد.

توزیع ۲ میلیون وعده غذا در طول ۲۴ ساعت بین زائرین اربعین 

وی بابیان اینکه تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای در اعتاب مقدسه در حال پیگیری است از ارائه خدمات به زوار اربعین توسط این ستاد خبر داد و گفت: مسئولیت اصلی اسکان، پذیرایی از سوی ستاد مرکزی اربعین به ستاد بازسازی عتبات عالیات محول شده است و ما می‌کوشیم مشارکت‌های مردمی را در این موضوع سازماندهی کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در توضیح بیشتر افزود: قرار است از موکب‌های ۲۰ نفر تا ۱۰۰ هزار نفری توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات تقسیم‌بندی و آمایش جغرافیایی شود، ضمن اینکه هم‌زمان با این کار ۹۰۰ موکب سازماندهی شده و پروانه فعالیت برای آنها صادر شده و یا خواهد شد.

پلارک بابیان اینکه توزیع ۲ میلیون وعده غذا در طول ۲۴ ساعت یکی از وظایف ستاد بازسازی عتبات عالیات در اربعین است، ضمن اینکه ما به دنبال اسکان ۱۰۰ هزار نفری در صحن حضرت زهرا(س) هستیم.

تشکر ویژه از ۳ بانک به دلیل نقش‌افرینی در بازسازی عتبات 

وی در این نشست به‌طور ویژه از بانک صادرات ایران، بانک گردشگری و بانک قرض‌الحسنه رسالت که در سال‌های اخیر خدمات گسترده‌ای را در امر بازسازی عتبات عالیات انجام داده‌اند تشکر کرد.

در حاشیه این مراسم ۲ مدال طلای آسیایی و بین‌الملل مهدی آرزومند که در مسابقات کاراته سال ۲۰۱۰ میلادی به‌دست آورده بود به موزه حرم مطهر علوی و حرم امام حسین(ع) و خانواده سردار شهید اسماعیل حیدری اهدا شده و به ستاد بازسازی عتبات عالیات جهت تقدیم آستان مقدس این حرم‌ها شد.

شبکه بانکی پیشخوان نظام در ارائه خدمات به مردم 

در این مراسم سید محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی گفت: این روزها در شبکه بانکی کشور اتفاقات بزرگ و خوبی در حال رخ دادن است که البته تمامی این اقدامات بدون مشارکت گسترده شبکه بانکی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در این روزها هیچ کجای کشور به‌اندازه شبکه بانکی موردتوجه، نقد و ارزیابی نیست. این در حالی است که هیچ خدماتی به‌اندازه خدمات شبکه بانکی گستردگی ندارد.

دبیر کل بانک مرکزی تصریح کرد: بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد تومان تراکنش مالی از طریق خودپردازها و دستگاه‌های پوز در طول روز صورت می‌گیرد که این خدمات در کمترین زمان با بیشترین خدمت به مردم ارائه می‌شود.

احمدی اظهار داشت: هیچ فعالیت تولیدی بدون مشارکت شبکه بانکی در کشور انجام نمی‌شود که خدمات دفاتر الکترونیکی تنها بخشی از خدمات شبکه بانکی به‌عنوان پیشخوان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: حیف است که شبکه بانکی که هم‌اکنون منشأ اثر و خدمات گسترده است در ارادت به اهل‌بیت(ع) و عتبات عالیات اقدامی نکنند، به همین جهت جلسه‌ هم‌اندیشی امروز با حضور نمایندگان بانک‌ها برای کمک به بازسازی عتبات انجام شده است.

دبیر کل بانک مرکزی اضافه کرد: قرار است جلسات مستمری با محوریت ستاد بازسازی عتبات عالیات و بانک مرکزی انجام شود، ضمن اینکه در بحث اربعین هم قرار است اقدامات خوبی بین این ستاد و شبکه بانکی انجام شود.

احمدی در پایان گفت: امسال در بانک مرکزی پرداخت ارز از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام خواهد شد و برخی بانک‌ها مانند بانک ملی‌، شهر و پارسیان به‌شدت به دنبال ارائه این خدمات به زوار اربعین هستند.

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید