» مطالب گذشته » حضور پرقدرت ناشران روس و ترک/ مردم تشنه کتاب‌های دینی/ مصائب ورود کتاب‌های ایرانی به آذربایجان
مطالب گذشته

حضور پرقدرت ناشران روس و ترک/ مردم تشنه کتاب‌های دینی/ مصائب ورود کتاب‌های ایرانی به آذربایجان

۷ مهر ۹۶ 0۰74

[ad_1]

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، این روزها نمایشگاه کتاب باکو در کشور آذربایجان در حال برگزاری است و از ایران نیز چند ناشر علاوه بر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در آن شرکت کرده‌اند.

علیرضا سبحانی‌نسب مدیر انتشارات جمال که در باکو است از این نمایشگاه گزارشی اختصاصی برای خبرگزاری فارس تهیه کرده است.

*****

برای بازدید از نمایشگاه باکو و بررسی شرایط گفتگو  به این نمایشگاه آمده‌ایم. دیروز غرفه ها را میچیدند. یک سالن ورزشی است حدودا هفتصد هشتصد متر.
ولی مظلومیت خاصی حاکم بر این کشور به اصطلاح شیعی است. کاملا حس حضور در روسیه دست می‌دهد، نه حس حضور در امارات یا سوریه یا ترکیه.

یکی می‌گفت فبلا برای عزاداری سیدالشهدا فقط در مراسم سوگ عزیزانشان بر سر و سینه میزدند و یا حسین یا حسین می‌گفتند. و برخی آرزو می‌کردند و گاهی نذر می‌کردند که خودشان یا بستگانشان روز عاشورا یا تاسوعا بمیرد تا اقامه مجلس عزا برای امام حسین محیا شود.
آوردن هرگونه کتاب در این کشور ممنوع است. ساک‌های ما که حاوی کتاب بود با نوار قرمز علامتگذاری شده بود و مورد بازرسی مجدد در باکو قرار گرفت.
با توجه به اینکه اسامی ما داخل لیست نمایشگاهی ها بود اجازه ترخیص دادند و گرنه مصادره میشه و احیانا دردسر.

به چند کتابفروشی را هم سر زدیم از جنس کتابفروشیهای امروزی. کتاب، اسباب بازی، لوازم التحریر، هدایای فرهنگی و امثال آن.
متاسفانه در این کشور زبان انگلیسی زیاد رونق ندارد و سخت می‌شود با مردم به ویژه غیرجوانان ارتباط برقرار کرد. هرچند فارسی‌های شکسته رواج دارد.
حجت الاسلام اجاق‌نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان در میان این سرزمین مانند شمعی می‌درخشد و تاریکی منطقه را نوارنیتی خاص بخشیده است و به قول برخی دوستان سید حسن نصرالله مردم آذربایجان هستند.
آنچه تبلیغ دین به شمار آید ممنوع است. نگاه‌ها هنوز کمونیستی است. در آن زمان اداره مبارزه با خدا داشتند، الان هم دارند با نام‌های دیگر. یکی از کارمندان ایرانی در زمان برقراری اداره مبارزه با خدا نزد رییس اداره میرود و می‌پرسد مگه شما نمی‌گوید خدا نیست؟ میگوید خب بله نیست. میپرسد خب با چی مبارزه می‌کنید؟ با خدایی که نیست؟و چون مقام سیاسی بوده کاری باهاش نداشتند.

نمایشگاه باکو یک نمایشگاه دوسالانه است به مدت سه روز و بسیار کم رونق که در ورزشگاه باکو برگزار می‌شود. سالنی حدودا به مساحت هزار متر. پانزده کشور در این نمایشگاه حضور دارند. حضور ناشران روسی بسیار پررنگ است. ناشران ترکیه نیز حضور خوبی دارند.

امروز روز خوبی بود. با اینکه غرفه کوچکی داشتیم تقریبا همیشه افرادی در غرفه بودند و از کتابها دیدن می‌کردند. گفتگوهای زیادی انجام شد. بازدیدکنندگان اقشار مختلفی بودند. علی رغم حساسیت دولت نسبت به کتب دینی، مردم تشنه کتابهای دینی به ویژه کتاب کودک هستند. سخت‌گیری دولت، رغبت ناشران را برای سرمایه گذاری در این بخش گرفته و عمده کتاب‌های کودک در کتابفروشیها ارجینال و به زبان انگلیسی و روسی است.

 


حضور وزیر فرهنگ آذربایجان در غرفه جمهوری اسلامی ایران

 


فارسی رایزن محترم جمهوری اسلامی در باکو در حال معرفی آثار ایرانی به وزیر فرهنگ آذربایجان

 


دیدار رئیس اتحادیه ناشران ترکیه از غرفه جمهوری اسلامی ایران

یک آلبوم از تصویرگران کودک ایران تهیه کرده‌ایم که در این تصویر آثار تصویرگری ایرانی  به وزیر فرهنگ آذربایجان معرفی شدند. ایشان خیلی از این تصاویر لذت بردند و ابراز شادمانی کردند.

 


غرفه رایزنی جمهوری اسلامی ایران از استقبال خوبی برخودار بود.

 


امیری مدیر انتشارات براق که نصاب یک نشر بین الملل را دارد در غرفه جمهوری اسلامی و گفتگو با بازدیدکنندگان علاقمند به کتاب

همچنین آقای قاسمی مدیر انتشارات کتابک که انتشاراتی نونهال دارد با حضور حرفه‌ای در نمایشگاه بین المللی تهران در سال اول نامزد غرفه برتر شد و در سال دوم غرفه برتر ناشران کودک گردید. وی امسال در اولین حضور حرفه‌ای خود در نمایشگاه باکو، گفتگوی اولیه برای واگذاری یکی از کتابهای خود را انجام داد. ایشان چند تا از کتابهایش را به آذربایجانی ترجمه کرده و در غرفه عرضه کرده اند. چنین حضوری، ابتدایی ترین فعالیت برای حضور بین المللی است.

سید علیرضا طباطبایی مدیر انتشارات جامعه القرآن نیز اخیرا گام در عرصه بین الملل کتاب کودک گذاشته اند. تهیه کتابهای معارفی قرآنی برای خارج از کشور بسیار ضرورت دارد که گاهی نیازمند هزینه کرد بسیار با برگشتی دیرهنگام است. موسساتی مانند جامعه القرآن لازم در این وادی گامهای بلندی بردارند.

 


یکی از دست آوردها یافتن یکی از کتابهای انتشارات جمال بود. کتاب خداشناسی قرآنی کودکان نوشته حجت الاسلام حیدری ابهری

نکته مهم که به عنوان حضور حرفه ای ترجمه همه کتابهایی است که همراه خودمان آورده‌ایم. یعنی از چهار ماه قبل برای این نمایشگاه مشغول فعالیت بوده‌ایم.

انتهای پیام/و

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید