» سیاست » احزاب و شخصیت ها » فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد : دوگانگی حقوق بشری کشورهای غربی در موضوع فلسطین کاملا مشهود است
احزاب و شخصیت ها - اخبار جدید - تهران - دولت - سیاست

فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد : دوگانگی حقوق بشری کشورهای غربی در موضوع فلسطین کاملا مشهود است

۲۴ مهر ۰۲ 0۰81

فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کشورهای غربی با هیچ جدیتی صحبت نمی‌کنند که جان غیرنظامی‌ها نباید در خطر قرار گیرد، این بمب‌های چندتنی که روی ساختمان‌های چند طبقه می‌افتد و آنها را با خاک یکسان می‌کند، هر موجود زنده‌ای را هم از بین می‌برد. آدم‌های مسن، معلول و… این موضوعی است که می‌طلبید شورای امنیت سریعا جلسه برگزار کرده، قطعنامه صادر کند و اجازه ندهد که حملات ادامه پیدا کنند، اما هنوز حرکت جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش«آسمانی نیوز» ؛ علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مورد حادثه حملات اسرائیل به غزه و دوگانگی حقوق‌بشر کشورهای غربی در خصوص این رخداد گفت: در موضوع فلسطین، حمایت‌ها یا مخالفت با آن در طول ۷۰ سال گذشته و مخصوصا در ۴۰ و خورده‌ای سال که نظام اسلامی با شعار حمایت جدی از حقانیت فلسطینی‌ها، مقاومت آنها در برابر اشغالگران و تلاش آنها برای رسیدن به حق خودشان شکل گرفته است، تا جایی که ما شاهد بودیم این دوگانگی وجود داشته و در جایی که بحث دفاع از فلسطینی‌ها و حق و حقوق آنهاست، شعارهای آزادی بیان، حق اجتماعات و حق اظهارنظر توسط غربی‌ها به صورت واقعی ظهور پیدا نکرده و نمی‌کند.

وی افزود: از طرفی وقتی بحث حمایت از اسرائیل پیش می‌آید، در سازمان ملل، در شورای امنیت و در دیگر مجامع و عرصه‌های حضور و اظهارنظر، فضا برای این کار فراهم‌تر است و ما شاهد بودیم هرجا قرار بوده از فلسطینی‌ها دفاع شود، معمولا از حق وتو استفاده شده و آن را بایکوت کردند. بعد از جنگ ۱۹۶۷، قطعنامه ۲۴۲ صادر شد، اگرچه این قطعنامه زیرفصل ششم سازمان ملل است و اجبار در آن نیست و دارای یک نوع اختیار است و اسرائیل را مکلف نمی‌کند که از سرزمین‌های اشغالی که در جنگ ۱۹۶۷ به تصرف خود درآورده عقب‌نشینی کند، اما به هرحال این قطعنامه صادر شده است. بعد از آن هم قطعنامه‌هایی به نفع فلسطینی‌ها صادر شد اما نه اینکه در حدی باشد که حقوق از دست رفته فلسطینی‌ها احیا شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، مواضعی که ایران و نظام جمهوری اسلامی داشته در ضدیت شدید با اسرائیل، آمریکا و ارزش‌های غربی بوده و آنها را به موضع عکس‌العمل انداخته و هرجا ایران حضور جدی داشته آنها در جهت مخالفت با ایران عمل کردند و هرچقدر جلوتر آمدیم متأسفانه به جای اینکه مواضع، براساس اصول حقوق‌بشر، حق همزیستی مسالمت‌آمیز و داشتن محل زندگی، کار و تلاش باشد، بیشتر به حاشیه توجه شد.

نمازی تصریح کرد: در موضوع تحولات اخیر که در این چند روز اخیر رخ داد و حماس حمله طوفان‌الاقصی را انجام داد،اتهاماتی هم در مورد نقش ایران مطرح شد که نه تنها آمریکایی‌ها اعلام کردند مدرکی دال بر نقش داشتن ایران وجود ندارد بلکه رهبری هم صحبت‌های محکمی در رد این موضوع داشتند اما باز هم می‌بینیم موضع آمریکا، اروپا و سازمان ملل در دفاع از اسرائیل و این دوگانگی که اسم بردید، بسیار مشهود است. یعنی در مقابل همه جنایت‌هایی که علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود، ما هیچ‌وقت شاهد نبودیم که آمریکا، اروپا و مجامع بین‌المللی با صراحت موضع گرفته باشند و آن را محکوم کرده باشند. اما جالب است که بایدن، وزیر خارجه آمریکا و هم وزیر دفاع او، فلسطینی‌ها را متهم به داعشی بودن کردند و بعد هم اعلام کردند که با تمام قدرت و توان از اسرائیل حمایت می‌کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: بنابراین این موضوعات و موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس مخصوصا هرجا بحث جنگ، تجاوز، اشغال و رفع مظلومیت از آنهایی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند مطرح بوده و به ویژه در موضوع فلسطین و لبنان، چنین مواضع دوگانه شدیدی را دارند و الان شاهد هستیم که چگونه دست اسرائیل را در از بین بردن یک شهر و جمعیت عظیم و کوچاندن اهالی آن به این راحتی باز گذاشته‌اند.

فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اسرائیل به دلیل آنکه سرزمین‌های اشغالی و حقوق فلسطین را پایمال کرده، به هیچ یک از قطعنامه‌ها اعتنا نکرده و حتی به خواسته رئیس‌جمهور آمریکا هم توجه نکرده و در مظلومیت مردم فلسطین آنها را به موضعی رسانده که الان شاهد آن هستیم. قطعا باز هم اسرائیل جنایت‌های زیادی را در غزه انجام خواهد داد و کشورهای همسایه و هم مرز سرزمین‌های اشغالی و کشورهایی که دارای حق وتو هستند پیشنهاد کرده بودند که اجازه ندهند این جنایت‌ها ادامه پیدا کند، اما این دوگانگی در این موضوع هم کاملا مشهود است.

نمازی در پاسخ به این سوال که شاهد هستیم که در حملات اسرائیل به غزه، آب؛ برق و گاز آنان هم قطع می‌شود. این اقدامات دارای چه معنایی است و مجامع بین‌المللی برای مقابله با این رفتارها باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: این موضوع قابل تصور نیست که در دنیای امروز که شعار حقوق بشر سر داده می‌شود، یک رژیم‌ اشغالگری بیاید آب، برق، گاز و خدمات اصلی و موردنیاز و حداقلی را قطع کند و کسی هم هیچ اهمیتی ندهد. چطور می‌شود موجود زنده‌ای به نام انسان بخواهد به حیاتش در این شرایط ادامه دهد؟ ما می‌بینیم که کشورهای غربی با هیچ جدیتی صحبت نمی‌کنند که جان غیرنظامی‌ها نباید در خطر قرار گیرد، این بمب‌های چندتنی که روی ساختمان‌های چند طبقه می‌افتد و آنها را با خاک یکسان می‌کند، هر موجود زنده‌ای را هم از بین می‌برد. آدم‌های مسن، معلول و… این موضوعی است که می‌طلبید شورای امنیت سریعا جلسه برگزار کرده، قطعنامه صادر کند و اجازه ندهد که حملات ادامه پیدا کنند، اما هنوز حرکت جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پایان افزود: امروز نمی‌دانم چرا دنیا این جنایات را تحمل می‌کند. هیچ‌ کدام از این موارد قابل تحمل نیست و باید هرچه زودتر این تجاوزات و جنایت‌ها برطرف شود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید