» اجتماعی » بنیاد مستضعفان در یک نگاه (( گفتگو با محمد امین سرکهکی فعال اجتماعی و رسانه ای))
اجتماعی - سیاسی - صفحه اصلی

بنیاد مستضعفان در یک نگاه (( گفتگو با محمد امین سرکهکی فعال اجتماعی و رسانه ای))

۷ شهریور ۹۹ 2۰94

در زمان اعطای حکم آقای فتاح برای بنیاد مستضعفان رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی سه توصیه مهم، به ایشان تاکید نمودند: «اهمّ توصیه‎‌های اینجانب اولاً اهتمام به توانمندسازی تهیدستان و مصروف کردن این امانت ملّی در جهت آبادانی و پیشرفت جامعِ مناطق محروم، و ثانیاً رعایت دقیق بندهای اقتصاد مقاومتی و ثالثاً به‌کارگیری نیروهای جوان و متخصص و انقلابی و جریان‌سازی فعالیت جهادی در همه‌ بخش‌های این بنیاد است.»

اهم موارد مطروحه امام خامنه ای عبارت بودند از :

* اهتمام به توانمندسازی تهیدستان
* مصروف کردن این امانت ملی در جهت آبادانی و پیشرفت جامعه مناطق محروم
*رعایت دقیق بند‌های اقتصاد مقاومتی
*به کارگیری نیرو‌های جوان، متخصص و انقلابی
* جریان‌سازی فعالیت جهادی در همه‌ی بخش‌های بنیاد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری هم در مراسم معارفه اقای فتاح خطاب به وی، با بیان اینکه بنیاد درآمدش باید صرف مستضعفان شود، این چنین فرمودند : «حضرت آقا تأکید کردند بوروکراسی عریض و طویل را اصلاح کنید. من شما را به‌معنای واقعی کلمه مدیر جهادی می‌دانم و بدون هیچ ملاحظه‌ای مدیریت جهادی را اجرا کنید. سرمایه‌ها را برای مستضعفان بفروشید و کار را به عناصر ارزشی بسپارید.»
ولیکن بعد از ، گذشت بیش از چهل سال عملکرد بنیاد مستضعفان و شرکت‌های تابعه آن جای انتقاد دارد و بنیاد مستضعفان بعنوان یک نهاد اقتصادی علیرغم توانمندی، از تمام ظرفیت خود برای عمل به رسالت‌ خویش استفاده نمی‌کند.براساس تکلیف محوله باید سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و بنگاه‌های زیر مجموعه بنیاد برای فقر زدایی استفاده و صرف می شد و مابقی برای سرپا نگه داشتن و ادامه فعالیت‌های اقتصادی مورد استفاده قرارگیرد ولی آیا عملا در کارنامه فعالیت های این نهاد چنین موردی را ما شاهد هستیم .
چندی پیش فیلمی در فضای مجازی از روستایی به نام ابوالفضل اهواز در فضای مجازی پخش شد که انتقادهای زیادی را در افکار عمومی برانگیخته است . آقای فتاح ، علیرغم اینکه رویکرد بنیاد مستضعفان و دغدغه اساسی آنها باید تشکیل وحضور موثر ، چشمگیر در کاهش استضعاف و فقر و تامین نیازهای محرومان کشور باشد و همچنین باوجود اینکه فعالیت‌های اقتصادی خویش را باید برای دو هدف نخست اجتماعی که کاهش فقر و کمک به مستضعفان است را انجام و در راستای شفافیت حرکت کند ولی عملا در سالهای اخیر بجای گرفتن از افراد غنی و تاراج گران بیت المال ، که باید این اموال را تخلیه و به بنیاد برگردانند، و در صورت بازنگرداندن با ابزار قانونی برخورد شود ولی عملا متاسفانه مشاهده میکنیم که بیشتر این گزینه روی محرومان جامعه کاربرد دارد تا آقازاده ها .چرا که اگر افراد سطح پایین جامعه در صورت تصرف ملکی ، زمینی اگر با زبان خوش نیاورند به زبان ناخوش متوسل خواهند شد همانگونه که بتازگی در روستایی ۳۰۰خانواره مشاهده نمودیم ، آنچه را که نباید می‌دیدیم.

باید گفت آقای فتاح ، روستای ابوالفضل کاخ مرمر نیست .مکان زندگی ۳۰۰ خانواده ، هموطن بیگناه است . با اقدامات نابجا و تصمیمات اشتباه خویش نگذارید شاهد شروع انتفاضه ای در روستای مزین به نام مقدس حضرت ابوالفضل باشیم .

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید