» اجتماعی » بصیرت سیاسی رهبری جزئی از منظومه فکری ایشان است/ ملاک مشروعیت سیطره حکومت در اسلام
اجتماعی

بصیرت سیاسی رهبری جزئی از منظومه فکری ایشان است/ ملاک مشروعیت سیطره حکومت در اسلام

۹ شهریور ۹۵ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خرنگاران تسنیم«پویا» امروز(سه‌شنبه ۹شهریور)، مراسم آئین معرفی کتاب «از نیمه خرداد» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی با حضور علیرضا مختارپور قهرودی، معاون نشر موسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دکتر محمد جواد لاریجانی،معاون بین‌المللی قوه قضائیه و رئیس ستاد حقوق بشر کشور و نویسنده کتاب برگزار شد.
در این نشست لاریجانی گفت: من وقتی این کتاب را دیدم و تورقی کردم، اولین احساسم این بود که برای نسل ما مطلب جدیدی ندارد زیرا من تمامی آثاری را که از ابتدای انقلاب تا به الان راجع به آقا نوشته شده و مطالبی هم که از ایشان در جلسات خصوصی بیان شده است را دیده و مطالعه کرده‌ام اما بعد از مطالعه این کتاب به این نتیجه رسیدم که مطالب آن، جدید است و کلید اصلی این تازگی هم این است که مؤلف آن سعی کرده است منظومه آقا را تبیین کند و منطق عملی از آن ارائه دهد.
وی درخصوص مطالب محتوایی کتاب گفت: زیباترین استنباط کتاب راجع به رهبری و نهاد رهبری است. شعار این بخش کتاب عبارت است از اینکه رهبری یعنی مدیریت کلان ارزشی. به قول این کتاب، رهبری یک مدیریت کلان ارزشی است. یک سرفصل دیگری دیگری که در کتاب آمده و البته کم به آن پرداخته شده است و باید اضافه بشود، بحث نقش رهبری در توسعه علمی کشور است.
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی درباره پیشرفت علمی کشور گفت: باید به دو نکته اشاره کنم، اولا، وقتی جمهوری اسلامی تاسیس شد با بنای یک نظام سیاسی-مدنی با عقلانیت اسلامی بود که خیلیها درخصوص آن شک و تردید داشتند و می‌گفتند نمی‌شود با اسلام یک حکومت پیشرفته ایجاد کرد. امروز کشور ما پیشرفته‌ترین کشور به لحاظ علمی در منطقه جنوب غرب آسیا است. این پیشرفت عظیم علمی که برای ما رخ داده، اتفاقی نبوده بلکه با مدیریت عظیم و دقیق رهبری بوده است.
وی درخصوص استراتژی علمی رهبری گفت: استراتژی علمی رهبری درطول ربع قرن  که در طول تمام دولتها از جانب ایشان مطالبه و پی‌گیری می‌شده استراتژی عظیمی بوده که تنها ۳۰ درصد از آن تا به الان محقق شده و حاصلش جایگاه علمی ما در دنیا به اعتراف جهانیان است. استراتژیهای علمی رهبری عبارتند از:۱-اعتقاد به اینکه علوم پایه همواره باید مورد حمایت قرار بگیرد و این علوم مثل حساب پس‌انداز است ۲- نوآوری ۳- رقابت بین‌المللی( ایشان میدان مسابقه را در علم، جهانی تعریف کردند) ۴- تکیه بر جوانان ۵- چرخه دانش، تکنولوژی، صنعت و سرمایه.
لاریجانی با شاره به بخشی از دیدگاه جهانی و رو به جلوی امام خامنه‌ای گفت: پژوهشگاه بنیادی برای اولین بار در کشور اینترنت را وارد کرده است. زمانیکه ما قصد داشتیم اینترنت را وارد کشور کنیم، من اختلافی با وزیر وقت مخابرات یعنی آقای غرضی بر سر ماهیت اینترنت پیدا کردم و ایشان بر این تاکید می‌کرد که این اینترنت همان  فکس است. بنده نامه و گزارش ۱۵ صفحه‌ای به حضرت آقا نوشتم و ابعاد اینرنت را برای ایشان گزارش دادم. رهبری در پاسخ گزارش من سه محور را مطرح فرمودند:۱- این تکنولوژی را وارد کنید و در اختیار نهادهای محتلف و عموم مردم بگذارید و آن را محدود به وزارت مخابرات نکنید ۲- این میدان اینترنت را برای جوانان باز کنید که به نظر می‌آید برای آنها جالب باشد ۳- از ابتدای کار، دغدغه آلودگیهای این صنعت(صنعت اینترنت) را داشته باشید.
وی درباره بصیرت سیاسی رهبری گفت: بصیرت سیاسی حضرت آقا جزء منظومه فکری ایشان است که در این کتاب نسبت به آن کم پرداخته شده است. یکی از تجارب مهم ما در انقلاب، تجربه سیاسی-مدنی حاکمیتی براساس عقلانیت جامع اسلام بوده و هست ما باید به منظومه آقا در ذیل این تجربه توجه کنیم. دلایل موجه بودن این تجربه در خود اسلام است زیرا که اسلام دین سرزنده است و مندرس نمی‌شود، برای عموم و اجتماع است و دین خصوصی نیست و همچنین جهان‌شمول است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: از نظر فلسفی، ماهیت حکومت یک تجمع اختیاری عامل است. در خصوص ماهیت هر حکومتی دو سؤال مطرح است:۱- ملاک مشروعیت سیطره حکومت چیست؟(در هر حکومتی، ما یک سیطره‌ای داریم خب ملاک اطاعت از این سطره چیست؟) ۲- چیستی و چگونگی نظام کارآمدی
لاریجانی درخصوص ملاک مشروعیت حکومت گفت: در مکتب اهل بیت، دغدغه مشروعیت وجود داشته و داردو از نظر سیاسی، این مکتب یک مکتب کاملا مدرن است. اگر دقت صورت بگیرد، مدرنیته با سه دغدغه شروع شد:۱-دغدغه ریشه‌داری ۲- دغدغه فهمیدن ۳-دغدغه سعادت. مدرنیته در دغدغه سعادت به دنبال این بوده و هست که حکوکتی داشته باشد تا امنیت مردم را تامین کند و همین تامین امنیت مردم و قرارداد اجتماعی در حول آن، ملاک مشروعیت بوده است.
وی در انتهای سخنانش با اشاره به چند روایت درباب مشروعیت ولایت و حکومت در مکتب تشیع گفت: ملاک صحت بقیه اعمال و فرایض دینی ما، ولایت است. ولایت بقدری مهم است که حضرت علی علیه اسلام می‌فرماید دو سوم قرآن درمورد ولایت است.
انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید