» اجتماعی » عرفه؛ فرصتی برای تشبّه هرچه بیشتر به سیره عملی امام حسین (ع)
اجتماعی

عرفه؛ فرصتی برای تشبّه هرچه بیشتر به سیره عملی امام حسین (ع)

۲۱ شهریور ۹۵ 0۰11

[ad_1]

حجت‏‎الاسلام محمود ابوالقاسمی، محقق و پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» اظهار کرد: هرقدر رفتار و اعمال خود را به سیره عملی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) شبیه تر کنیم که این به معنای شیعه‎تر شدن است، صفات آن بزرگواران بیشتر در ابعاد وجودمان می‌نشیند و از آنجایی که صفات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) همان صفات خداوند است، هر قدر این صفات بیشتر در وجودمان بنشیند، معرفت‏مان به خداوند نیز بیشتر خواهد شد.

حجت‎الاسلام ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که چرا در احادیث به زیارت کربلا در روز عرفه بسیار تأکید شده است، گفت: هفتاد و دو نفر در کربلا نفر پیدا شدند که صفات امام زمانشان را در خود جای دادند و به او تشبه پیدا کردند، امیرالمؤمنین (ع) می‎‏فرماید: «الاصدقاء نفس واحده فی جسود متفرقه»، بر اساس این حدیث، هفتاد و دو نفر با امام حسین (ع) در کربلا یکی شدند، گرچه جسمشان متفاوت بود، در واقع هفتاد و دو حسین پیدا شد. بنابراین دلیل اینکه در چنین روزی توجهات به سمت کربلا جلب می‌شود، به دلیل صحبت از معارف است، معارفی که آن هفتاد و دو نفر به آن دست یافتند.

این پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت با بیان این مطلب که دعای عرفه برای یک حاجی امری واجب نیست، خاطرنشان کرد: دعای عرفه یک عمل مستحب است که در صحرای عرفات از باب عشق و حب به امام حسین (ع) می‌خوانیم، دعای عرفه کلامی در شأن و جایگاه امام حسین (ع) است، ممکن است کسی از باب تشبه به امام (ع) این دعا را نخواند و آنچنان اثری هم برای او نداشته باشد، وظیفه ما در این روز پرداختن به معرفت و افزایش آن است.

حجت‏‎الاسلام ابوالقاسمی یادآور شد: اگر در روز عرفه در سرزمین عرفات یا هر جای دیگری به خدا بگوییم می‎خواهم به امام (ع) شبیه شوم، حالا چه کار کنم بهتر است، می‌فرماید: غیبت نکنید، دروغ نگویید، فکر نادرست نکنید و …، حال بیاییم در دلمان بگوییم خدایا! من می‌خواهم برای امام زمان (ع) مفید واقع شوم، من می‎خواهم سرباز امام (ع) باشم، چه بسا اگر کسی تشبه خودش را از ظهر تا غروب به امام بیشتر کند، اثرش از خواندن دعای عرفه هم بیشتر باشد.

وی افزود: ممکن است کسی دعای عرفه را بخواند و چیزی هم از آن متوجه نشود، بنابراین در مرحلۀ نخست بیاییم تا جایی که امکان دارد در روز عرفه شباهتمان را به امام (ع) بیشتر و بیشتر کنیم، در مرحلۀ بعد نیز اگر دعای عرفه می‎خوانیم، به نیت تشبه به امام حسین (ع) بخوانیم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید