» اجتماعی » اجرای ۱۴ نمایش در ۵ بخش
اجتماعی

اجرای ۱۴ نمایش در ۵ بخش

۲۴ شهریور ۹۵ 0۰7

[ad_1]

به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، در بخش صحنه‌ای، سالن اصلی تالار مولوی میزبان نمایش «غم فراغ» نوشته مجتبی رفیعی به کارگردانی حامد ادوای است. این اثر به مدت ۶۰ دقیقه در دو نوبت ۱۵ و ۱۷ اجرا می‌شود. در سالن کوچک نیز نمایش «کمد دیواری» نوشته کیوان میرمهدی به کارگردانی طاهره قهرمانی در دو نوبت ۱۸ و ۱۹:۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه به صحنه می‌رود.
خانه نمایش اداره تئاتر «ایستگاه آخر» کاری از محمود اکبرشاهی را به نمایش می‌گذارد که از تولیدات مدرسه تئاتر محسوب می‌شود.
همچنین در بخش کودک و نوجوان، نمایش «سفر به شهر قصه‌ها» نوشته زیبا برجی‌فلاح به کارگردانی مشترک امیررضا توکلی و حمید ندیمی به مدت ۵۰ دقیقه ساعت ۱۷:۳۰ در سالن مطهری فرهنگسرای خاوران اجرا می‌شود. در سالن فرهنگ این فرهنگسرا نیز نمایش «جادوی عروسک» کاری از امیرمحمد انصافی در دو نوبت ۱۸ و ۱۹:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه به صحنه می‌رود.
خانه فرهنگ فدک میزبان «گربه سیاه ناقلا» به کارگردانی مرجان قمری است که در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه اجرا خواهد شد.
در بخش خیابانی، فرهنگسرای سرو ساعت ۱۷ تا ۱۹ میزبان نمایش‌های «دریافت حق شارژ از مرده» کار ابوذر چهل‌امیرانی، «قرار بی‌قرار موش‌ها» کار ستار مهرشاد و «مغول به توان دو» کار محمدحسین شکرگزار است.
در فرهنگسرای شفق نیز نمایش‌های «پسر من» کار زهرا مریدی، «جادوگر بلا، مبارک ناقلا» کار مجتبی دربندی و «گاهی بگو نه» کار مصطفی مباشرامینی ساعت ۱۷ تا ۱۹ اجرا دارند.
در بخش ویژه، نمایش «احساس چوبی» کار سیدمحمد رضوی در دو نوبت ۱۶ و ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای سرو اجرا خواهد شد.
نمایش «رابطه» نیز در بخش تئاتر شورایی، توسط گروه (تئاترشورایی فرهنگسرای اندیشه) تولید شده و در فرهنگسرای ارسباران ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰  اجرا می‌شود. 

بیان خواسته‌های یک خانواده برای بهتر زندگی کردن
نمایش «پاداش جنگ» به کارگردانی کتایون کارایی همزمان با پنجمین جشنواره تئاترشهر به صحنه می‌رود.
کتایون کارایی توضیح داد: نمایشنامه «پاداش جنگ» نوشته حسام نامی است و پس از نمایشنامه‌خوانی در فرهنگسرای ابن‌سینا و جلسه نقد با حضور بهرام جلالی‌پور برای اجرای صحنه‌ای جشنواره انتخاب شد.
وی ادامه داد: داستان نمایش «پاداش جنگ» به گونه‌ای پیش می‌رود که از خواسته‌های یک خانواده برای بهتر زندگی کردن تا افکاری که در واقع غیر ممکن به نظر می‌رسند را به سادگی بیان می‌کند. افکاری که می‌تواند در لایه‌های پنهان انسان‌ها جریان داشته باشد ولی هیچ‌گاه به وضوح بیان نشوند. شخصیتهای نمایش در موقعیت کمیک در لحظه به آنچه از ذهنشان می‌گذرد عمل می کنند.
کارایی افزود: پس از انتخاب متن «پاداش جنگ» مرحله به مرحله از درون‌مایه متن توانستم المانهایی را در جریان حرکتها و اعمال بازیگر هماهنگ با دیالوگها طراحی کنم که بار معنایی و مفهومی دارد. طراحی صحنه، حرکت شخصیتها و افکتهای صدا تعریف غیر واقعی دارند. روش اجرایی نمایش نیز به‌گونه ای است که در لحظاتی مرز بین اعمال واقعی بازیگر و جریانات غیر واقعی به یکدیگر نزدیک و در کنار یکدیگر پیش می‌روند.
این نمایش خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که در کشاکش خواسته‌ها و ندانم کاری‌های خود و جریاناتی که از بیرون به آنها تحمیل می‌شود مرحله به مرحله در وضعیتی قرار می‌گیرند که دست به کارهایی می‌زنند که اعمالی غیر انسانی هستند. تمام علت‌های بیرونی و درونی هم جهت می‌شوند و داستان را پیش می‌برند.
حمیدرضا مرادی، کتایون کارایی، حمیدرضا میرحسینی و محمد پارسا بازیگران این نمایش هستند.
دایانا صفترزاده دستیارکارگردان، وحید لاری طراح صحنه، ناهید شریک‌زاده طراح لباس، مریم خدادادی گریم، آرمان عطایی مدیرصحنه، میروحید شفیعی‌جود و کتایون کارایی موسیقی و آهنگسازی نمایش را به عهده دارند.
«گربه‌ها و آقاها» نمایشی درباره معتادان باسواد
نمایش «گربه‌ها و آقاها» نوشته حسین امرایی به کارگردانی احسان بیات‌فر همزمان با پنجمین جشنواره تئاترشهر اجرا خواهد شد.
قصه این نمایش در یک کافه و بین ۶ نفر می‌گذرد.
نمایشنامه درباره اعتیاد است و این بیماری به منجلابی تشبیه شده و تاکید دارد افرادی که درگیر اعتیاد می‌شوند دچار تباهی خواهند شد.
در نمایش «گربه‌ها و آقاها» افرادی اعتیاد دارند که بی‌خانمان و بی‌سواد نیستند.
در بخشی از اجرای نمایش، میزانسن با تعریف پلان در سینما ترکیب شده است.
گل ناز عباسی، مسعود رمضانی، محمدرضا جمشیدی‌پی، احسان بیات‌فر، حسین امرایی و علی میری بازیگران نمایشند.
طراح صحنه و لباس نمایش نیز مه‌سیما بزرگی‌مهر است.
نمایش «گربه‌ها و آقاها» در دو نوبت ۱۸ و ۱۹:۳۰ در سالن کوچک مولوی اجرا ‌می¬شود.
در بخش جنبی جشنواره تئاترشهر
اجرای دو نمایش از گروه نمایش کانون خیریه سندروم داون
دو نمایش «کفش بلور» و «افسانه دشت بی‌باران» به نویسندگی، کارگردانی و تئاتردرمانگری رسول حق‌شناس از گروه نمایش کانون خیریه سندروم داون ایران، سه‌شنبه ۲۳ شهریور در فرهنگسرای سرو در بخش جنبی (توان‌یابان) اجرا می‌شود.
«کفش بلور» قصه دختری فقیر است که کفش‌های کهنه‌اش را گم می‌کند. پسرپادشاه برای پیداکردن دخترفقیر کفش بلور می‌خرد و در روستا جار می‌زند تا صاحب کفش را پیدا کند و کفش بلور را به او بدهد. این نمایش به مدت ۱۰ دقیقه اجرا می‌شود.
در نمایش «افسانه دشت بی‌باران» مردم ده برای باران دعا می‌کنند ولی دختر یتیم ده مراسم دعا را برهم می‌زند چون خانه‌اش سقف ندارد. مدت اجرای نمایش ۱۳ دقیقه است.
آیداعادل‌پور، مجید اقتداری، آذین بهرامی، سولماز نورمحمد، حسین شکوری‌راد، حسین روضه‌خوان، محمدامین شعبانی، فاطمه درگاهی، محمدامین صحت، محمدرضالطیفی، احسان فعلی، فرداد لولوئی، تقی اخوان، کیارش میرزازادی، علی اصغر حق شناس و کیاناحق شناس بازیگران مشترک هر دو نمایش محسوب می‌شوند.
رسول حق‌شناس طراح صحنه، سمیه کیادربندسری طراح لباس، دستیار کارگردان علیرضا ترامشلو و موسیقی کاری از مهدی غلامی‌نسب است.
مروری بر رویدادهای اولین روز پنجمین جشنواره تئاتر شهر
تئاتر مولوی رکورد تماشاگران را شکست
اولین روز از پنجمین جشنواره تئاتر شهر با استقبال بی نظیر تماشاگران و علاقه مندان تئاتر از اجراهای تئاتر مولوی همراه شد.
نمایش های روز صحنه رفته دو سالن تئاتر مولوی با استقبال تماشاگران روی صحنه رفتند به طوری که در سالن اصلی نمایش آرامگاه خانوادگی در دو اجرای خود مجبور به میزبانی از تماشاگرانی شد که پنج ردیف روی زمین نشسته بودند.
تعدادی از تماشاگران نیز از ورود به سالن باز ماندند. اجراهای این مجموعه تئاتری که به نمایش های بخش رقابتی تئاتر صحنه ای اختصاص یافته جز پرمخاطب ترین نمایش های این روز بود.
هدیه ننه سرما به جشنواره نرسید
نمایش هدیه ننه سرما به کارگردانی میثم میثاقی که قرار بود در سومین روز جشنواره و در فرهنگسرای فدک روی صحنه برود از همراهی با پنجمین دوره جشنواره تئاتر شهر بازماند.
کارگردان این نمایش آماده نشدن عروسکهای نهایی برای اجرا و آسیب دیدگی یکی از دست اندرکاران گروهش را به عنوان دلیل این انصراف اعلام کرده است.
بنا به اطلاع دبیرخانه جشنواره به جای این نمایش در فرهنگسرای فدک نمایش “گربه سیاه ناقلا” به کارگردانی مرجان قمری روی صحنه می رود.
نابینایان در فصل بهار نارنج گل کاشتند
اجرای نمایش فصل بهار نارنج به کارگردانی غلامرضا عربی که در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه رفت با توجه به حضور بازیگران نابینا و کم بینا با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد.
این گروه که پیش از این در خانه نمایش اداره تئاتر اثری ر ا روی صحنه برده بود برای علاقه مندان تئاتر شناخته شده است و پیش بینی می شد که در اجرای جشنواره نیز با اقبال مخاطب روبرو شود.
نمایش فصل بهار نارنج روز سه شنبه ۲۳ شهریور ماه نیز یک اجرا در ساعت ۱۹.۳۰ و در سالن اصلی تالار محراب انجام خواهد داد.
دو نمایش کودک با میزبانی خاوران
نمایش های اگر پدرم را دیدی به کارگردانی اکبر قهرمانی و نمایش ماجرای آقا ماهه و خورشید خانم به کارگردانی حسین بلبل آبادی دو نمایشی بودند که به ترتیب در سالن مطهری و سالن فرهنگ فرهنگسرای خاوران روی صحنه رفتند. این دو نمایش که ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است با حضور خانواده ها و شهروندان منطقه جنوب شرق تهران روز به یاد ماندنی داشتند.

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید