» صفحه اصلی » معطلی ۶ ساله آزادسازی حرم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد/طرحی که در پاس‌کاری وعده‌ها محقق نشد
صفحه اصلی

معطلی ۶ ساله آزادسازی حرم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد/طرحی که در پاس‌کاری وعده‌ها محقق نشد

۹ آذر ۹۵ 0۰17

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، حرم امامزاده زید بن علی(ع) خرم‌آباد در مرکز بازار قدیمی این شهرستان قرار دارد که باوجود اتصال به قلعه فلک‌الأفلاک از شاخص‌ترین نقاط گردشگری، مذهبی و فرهنگی شهر خرم‌آباد به شمار می‌رود که در میان مغازه‌های بازار روز شهر محصورشده است.

وجود مغازه‌های تجاری، دست‌فروشان و زباله‌ها در اطراف حرم این امامزاده چهره خوشایندی ندارد و این امر به‌هیچ‌وجه شایسته نیست و باید اقدامی اساسی در راستای توسعه حریم این امامزاده انجام شود.

حرم امامزاده زید بن علی(ع) همچنان در محاصره مغازه‌ها

سالیان سال است که  آزادسازی حریم این مکان معنوی از مطالبات اساسی مردم شده ولی تاکنون هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته درحالی‌که وجود چنین امامزاده‌ای در مرکز شهر یک فرصت مناسب برای توسعه گردشگری و مذهبی استان  به شمار می‌رود.

روزانه خیل عظیمی از زائران برای انجام اعمال دینی به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند در حالی که این مکان مذهبی موقعیت فیزیکی مناسبی ندارد و قرار گرفتن در شلوغی بازار و سروصدای بیش‌ازحد مانع از انجام اعمال دینی، آرامش روحی و طلب حاجت زائران می‌شود.

این بقاع متبرک که از محبوبیت خاصی نزد شهروندان خرم‌آبادی برخوردار است و ارادتمندان زیادی نیز از دیگر نقاط مختلف کشور را به خود جذب می‌کند اما فضای محوطه داخلی و بیرونی این امامزاده محدود و برای برگزاری بسیاری از مناسبات مذهبی در ایام سال مناسب نیست که آزادسازی و توسعه حریم آن ضرورت دارد.

طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) عملی نشد

از سال ۸۹ طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) خرم‌آباد ارائه‌شده اما به دلیل عدم اعتبار یا کوتاهی مسئولان به بهانه‌های مختلف تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده و متأسفانه پیگیری‌های مکرر جهت آزادسازی حریم این امامزاده ثمربخش نبوده  و این مکان همچنان در بین مغازه‌ها محصور مانده که امید می‌رود با تعامل و همکاری مسئولان امر و مردم این مطالبه چندین ساله محقق شود.

دستگاه‌های متولی برای توسعه حرم ورود کنند

حجت‌الاسلام خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان درباره آزادسازی و توسعه حرم امامزاده زیدبن علی(ع) اظهار داشت: باید میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی، شهرداری، بنیاد مسکن و اوقاف به آزادسازی امامزاده زیدبن علی(ع) ورود کنند.

وی بابیان اینکه دستگاه‌های متولی باید حرم امامزاده زیدبن علی(ع) را به قطب فرهنگی تبدیل کنند، افزود: اوقاف متولی امامزاده است ولی اطراف این حرم را چه کسی باید آزاد کند؟ فضای سبز، عمران و آبادانی شهری، مبارزه با بافت‌های فرسوده و مرمت بناهای میراثی اختصاص به چه کسی دارد و بودجه و اعتبار در اختیار چه کسانی است؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان عنوان کرد: اوقاف کجای کار است! ما خود را جلو انداخته‌ایم تا محرک آقایان باشیم تا این امامزاده به قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل شود. مخالف آزادسازی قلعه فلک الافلاک نیستیم ولی آیا زیبنده نبود که در مقابل این قلعه این امامزاده نیز توسعه می‌یافت؟

از تشکیل جلسات بی‌نتیجه به ستوه آمده‌ایم

خاکباز تصریح کرد: آزادی، سلامت و صلابت امامزاده زیدبن علی(ع) به‌عنوان قلعه مذهبی معیار اعتقادی ماست که تاکنون برایش هزینه مادی و معنوی زیادی داده‌ایم ولی این امامزاده محصور مانده و معلوم نیست چه اعتقادی با توسعه آن مبارزه می‌کند؛ از اینکه بارها جلسات تعیین تکلیف امامزاده را تشکیل داده‌ایم به ستوه آمده‌ایم.

وی گفت: آزادسازی حرم امامزاده زیدبن علی(ع) وظیفه چه کسانی است؟ کمیسیون‌های مختلف در اختیار کیست؟ کمیسیون ماده ۵ در اختیار چه کسی است چرا به کمک اوقاف نمی‌آیند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار داشت: چرا باید پروژه‌ای از دولت قبل بماند و تا پایان این دولت هم هنوز قدم از قدم برنداشته نشود.

کار برخی دستگاه‌های متولی تنها در حد نامه‌نگاری است

وی افزود: ما همه‌جانبه شده‌ایم و جور همه را به‌دوش می‌کشیم؛ برخی دستگاه‌ها فقط می‌توانند نامه‌نگاری کنند، یکی از مسئولان استان نامه‌ای برای ما ارسال کرد که این امامزاده تعیین تکلیف شود ولی باید گفت خود شما این امامزاده را محصور کرده‌اید تا ساخت‌وساز صورت نگیرد، ما هم عطا را به لقایش بخشیدیم و فقط امامزاده را مدیریت می‌کنیم و کاری به اطراف حرم نداریم و می‌گذاریم آبروی شهر برود.

خاکباز عنوان کرد: چرا مسئول باید این‌قدر بی‌تدبیر باشد که از ما درخواست تعیین تکلیف کند درحالی‌که تعیین تکلیف این موضوع حمایت دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد. تنها کسی که تاکنون برای این پروژه کمک‌حال ما بوده شخص استاندار است و علی‌رغم اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی مخالف بودند ولی بیان کردند باید این کار امسال انجام شود.

آمادگی اوقاف برای خرید مغازه‌ها به قیمت کارشناسی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان تصریح کرد: ۹۶ مغازه اطراف حرم وقفی هستند، اداره‌کل اوقاف لرستان این آمادگی را دارد که براساس محاسبه کارشناس رسمی دادگستری هزینه واحدهای تجاری حریم امامزاده را پرداخت کند هرچند دل‌خوش به این توافق نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲۰ جلسه تشکیل‌شده ولی رقم‌هایی که توسط کسبه مطرح می‌شود برای هر مغازه یک میلیارد است؛ اگر می‌خواهیم یک نگین فرهنگی مثل شاه‌چراغ داشته باشیم باید مردم و مسئولان پای‌کار بیایند.

خاکباز گفت: چون حرم امامزاده زیدبن علی(ع) بنایی میراثی است تنها اوقاف متولی آن نیست چراکه جز مبلمان فرهنگی شهر و جزء بناهای فاخر استانی است که باید برایش هزینه شود.

باوجوداینکه آزادسازی و رفع محاصره این امامزاده از میان مغازه‌ها ضرورت دارد اما  پیگیری این موضوع از سوی مسئولان استانی امیدوارانه نیست و پس از گذشت شش سال تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.انوند

گزارش از فاطمه بیرانوند

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید