» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » اوضاع سیاسی کشور پیش از انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری
سینما و تئاتر

اوضاع سیاسی کشور پیش از انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری

۹ اردیبهشت ۹۶ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، در حالی که فضای سیاسی کشور متأثر از شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر خود بود، دشمنان همچنان دو پروژه را برای طرح‌های براندازی نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفتند. یکی از آنها ترور شخصیت‌ها و مردم عادی به منظور ایجاد رعب و وحشت و ایجاد یأس، و دیگری نبرد نابرابر در جبهه‌های حق علیه باطل به سرکردگی صدام و رژیم بعث عراق بود.

منافقین پس از اقدام جنایتکارانه خود در ۸ شهریور و انفجار دفتر نخست‌وزیر که به شهادت شهید رجایی و شهید باهنر منجر شد، در تاریخ‌های ۱۴ شهریور آیت‌الله قدوسی، ۲۰ شهریور آیت‌الله مدنی و ۷ مهر ماه حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد را به شهادت رساندند.

در این میان بازگشت بازرگان و یارانش به مجلس با ابراز ندامت از نقش خود در پر و بال گرفتن منافقین در مبارزه با خط اما همراه نبود چرا که مهندس بازرگان در نطق پیش از دستور خود (در تاریخ ۶۰.۷.۱۵) دستگیرشدگان یا به هلاکت رسیدگان منافقین را نونهالانی خواند که «عاشق‌وار یا دیوانه‌وار فداکار یا گناهکار در طاس لغزنده‌ای افتاده‌اند»‌ و از این فریب‌خوردگان به عنوان جوانان جانبازی یاد کرد که نمی‌توان آنان را مزدور آمریکا خواند. او در این سخنرانی به دروغ و هم‌نوا با تبلیغات منافقین از اعدام‌های صد تا صدتایی فریب‌خوردگان آنها سخن گفت، حال آن که تعداد معدومان منافقین به مراتب کمتر از به شهادت‌رسیدگان در عملیات تروریستی آنان بود. بازرگان همچنین مدعی شده بود که جلوگیری از آزادی‌ها و فقدان امنیت برای مبارزه قانونی مسبب «تجاوز مسلحانه» و «تلافی‌های ناچارانه» منافقین است.

هر چند که اینگونه اظهارات با واکنش شدید مردم و نمایندگان آنان مواجه بود، اما جبهه لیبرال‌ها تا آنجا که امکان داشت به حمایت از منافقین می‌پرداخت. نمونه دیگر آن در قضیه انفجار دفتر نخست‌وزیری و انحراف افکار جامعه و فراری دادن «مسعود کشمیری» عامل اصلی این عمل تروریستی بود. وی که به دلیل فقدان دستگاه اطلاعاتی منسجم و کارآمد، توانسته بود به دفتر نخست‌وزیری نفوذ کند و مسئولیت‌های مهمی را نیز تصاحب کند، پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری توسط برخی چهره‌های ظاهراً موجه تبرئه شده و از رسیدگی به حقیقت ماجرا جلوگیری به عمل می‌آید، در کنار تلاش بسیاری از افراد برای معرفی جسد کشمیری در حادثه ۸ شهریور، بر اساس پاره‌ای اطلاعات، جلسه محرمانه‌ای با حضور بهزاد نبوی، خسرو قنبری تهرانی، سعید حجاریان و مصطفی قنادها برگزار و بیانیه‌ای درباره به اصطلاح شهادت کشمیری تنظیم و به وسیله محمدحسن سازگار (معاون سیاسی، اجتماعی نخست‌وزیری) به صدا و سیما و نیز مجلس ارسال شد. متأسفانه برخی از قرائن و شواهد به دلیل باورناپذیری در زمان خود جدی گرفته نمی‌شود.

پیگیری این پرونده با تمام ادله حاکی از قصور یا تقصیر دست‌اندرکاران اطلاعاتی، پیش از آن که به نتیجه محکمه‌پسندی برسد، با اصرار افرادی مثل سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها (دادستان وقت کل کشور( و در شرایطی که کشور در مرحله حساسی از دفاع مقدس قرار گرفته بود، به دستور حضرت امام (ره) متوقف شد و راز آن فاجعه بزرگ سر به مهر باقی ماند.

پروژه دیگر طراحان براندازی جمهوری اسلامی ایران، جنگ تحمیلی بود که پس از عزل بنی‌صدر و انتخاب «سرلشکر فلاحی» به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا از سوی حضرت امام (ره) زمینه برای تصمیم‌گیری‌های جدی‌تر در مورد جنگ فراهم آمد و یکپارچگی حاکمیت زمینه را برای نیروهای انقلابی به منظور ایفای نقش در صحنه جنگ و بیرن راندن ارش عراق بیش از پیش فراهم آورد.

در این مقطع، استراتژی جدید در جنگ از سوی مسئولان سیاسی نظامی کشور مطرح شد بر اساس این استراتژی روش‌های کلاسیک در جنگ که در گذشته مدنظر بنی‌صدر به عنوان فرماندهی کل قوا و یکی از عوالم شکست‌های پی در پی و نفوذ ارتش عراق به عمق خاک میهن اسلامی‌مان شده بود، به حاشیه رانده شد و تأکید اصلی جنگ بر جنگ انقلابی و استفاده بیش‌تر از نیروهای مردمی و انقلابی (سپاه و بسیج) و هماهنگی و انسجام بین آنها و نیروهای ارتشی، و ایجاد قرارگاه مشترک ارتش و سپاه بود.

لذا با بهره‌گیری از این استراتژی جدید و اتخاذ تاکتیک‌های جدید با اتکا به نیروهای پیاده و اجرای عملیات در شب، زمینه برای پشت سر نهادن بحران بی‌ثباتی در کشور و اداره مطلوب جنگ فراهم شد. به همین منظور، عملیات «ثامن‌الائمه»‌در راستای تحقق دستور حضرت امام (ره) مبنی بر لزوم شکستن حصر آبادان در تاریخ ۵ مهر ۱۳۶۰ اجرا شد و پس از ۴۸ ساعت نبرد، کلیه مواضع دشمن در شرق رود کارون در هم کوبیده و نیروهای عراقی از اطراف آبادان بیرون رانده شدند. این برای نخستین بار بود که نیروهای عمل کننده در چنین مقیاسی با هم ترکیب شده  و به نحو شایسته‌ای با یکدیگر همکاری و هماهنگی می‌کردند؛ چنان که این اقدام الگوی مناسبی برای ادامه همکاری ارتش و سپاه در سایر عملیات‌ها شد.

منبع: کتاب مردان جمهور

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید