تغییر آمار شکایت مردم از شرکتهای اینترنتی/ وقتی آمار به جای شفافسازی شبهه ساز میشود
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۵ شهریور ۹۶ 0۰66
[ad_1]
خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی، وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا وعده رسانهای کردن نام شرکتهای اینترنتی کم فروش را داده بود.
محمد جواد آذری جهرمی گفته بود: «مردم از کمفروشی اینترنتی گلایه دارند. من گفتم روز شنبه تمام شکایاتی که در رابطه با کمفروشی اینترنت وجود دارد، به صورت رسانهای منتشر شود تا روشن شود مردم از چه کسانی شکایت دارند. این نظارت بهترین راه نظارت است. هیچ ترسی هم از هیچکسی نداشته باشید و ملاحظهای نکنید. شکایات را منتشر کنید تا اصحاب رسانه آن را به مردم منتقل کنند و مردم بدانند شکایات کجاست و از کیست و چه کسی رعایت نمیکند. نمیشود ما مدیون مردم باشیم و مردم از ما طلب کنند و ما پاسخگو نباشیم.»
فارس دیروز در گزارشی با عنوان «شنبه موعود اعلام اسامی شرکتهای کمفروش اینترنت فرا رسید/ وزیر جوان ارتباطات تابوی غولهای متخلف ICT را میشکند؟» با اعلام سررسید این وعده، نوشت: صدای شکایت کاربران حوزه ICT از شرکتهای ارائه دهنده خدمت تاکنون همواره بلند بوده اما به جز موارد حادی که به رسانهها کشیده می شد اغلب به گوش کسی نمی رسید به همین دلیل بی نتیجه بودن شکایات از شرکت های دارای پول و قدرت حوزه ICT دیگر در ذهن مشترکان نهادینه شده است. اما اکنون که وزیر جوان ارتباطات خود موضوع برخورد با متخلفان از طریق رسانهای کردن نام آنها را مطرح کرده باید صبر کرد تا دید عمل محیرالعقول شکست تابوی کم فروشان در حوزه ICT سرانجام به نتیجه خواهد رسید و وزیر جوان از این آزمون سخت بیرون خواهد آمد یا خیر.»
عصر دیروز رگولاتوری لیست زیر را از شرکت های اینترنتی که شکایت داشته اند را منتشر و اعلام کرد که این اپراتورها بیش از ۲۰ شکایت در حوزه اینترنت پرسرعت داشتهاند.
در این باره نیز حسین فلاح جوشقانی سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، گفت: حدود ۶ درصد مجموع شکایتهای ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در سال ۹۵ مربوط به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت بوده که در ۴ بخش تحویل ترافیک کمتر از مقدار فروخته شده، تحویل سرعت کمتر از قرارداد، گرانفروشی و تعرفه خدمات در این سامانه ثبت شده است.
اما امروز و یک روز پس از انتشار این لیست، رگولاتوری لیست دیگری را با تفاوتهایی نسبت به لیست دیروز منتشر و اعلام کرد این لیست درصد شکایات مربوط به کم فروشی اینترنت در سال ۱۳۹۵ به کل شکایات ثبت شده در سامانه پاسخگوئی ۱۹۵ به تفکیک ثابت و همراه است.
جدول جدید رگولاتوری به شرح زیر است.
شکایات کم فروشی اینترنت ثابت در سال ۱۳۹۵
شکایات کم فروشی اینترنت همراه در سال ۱۳۹۵
در جداول جدید رگولاتوری ۳ تغییر مشاهده می شود. اصلاح آمار شرکت پارس آنلاین، تفکیک آمار مخابرات از همراه اول و تغییر آمار ایرانسل.
در جداول جدید، آمار شرکت پارسآنلاین که قبلا به اشتباه در دو ردیف نوشته شده بود یکجا شده که در نهایت تغییری در مجموع آمار این شرکت ایجاد نشده است.
آمار شرکت مخابرات ایران به دو بخش ثابت و همراه تفکیک شده که ارائه آمار تفکیکی، وضعیت شکایات مشترکان همراه اول را شفافتر بیان میکند که در نهایت تغییری در مجموع آمار این شرکت حاصل نشده است. آمار شکایات کمفروشی اینترنت ایرانسل ۶۰۰ عدد کاهش یافته و از رقم ۷۷۳ به رقم ۱۷۳ و از درصد شکایات ۱۶.۶ به ۳.۷ کاهش یافته است.
بنابراین نتیجه بازنگری در جدول جدید با اصلاح نگارشی ردیفهای شرکت پارس آنلاین، تفکیک ردیفهای شرکت مخابرات از همراه اول و کاهش تعداد شکایات ایرانسل بوده است.
در حالی که اقدام وزیر جدید در برخورد اثرگذار با پدیده کمفروشی اینترنت و رسیدگی به شکایات مشترکان چشمگیر و حائزاهمیت بود، بازنگری در آمار به صحت آمار و سرمایه اعتماد عمومی رگولاتوری لطمه میزند.
انتهای پیام/آ
[ad_2]