» اخبار جدید » از شنیدن خبر برخورد با جانبازان بسیار متاثر شدم/ بنیاد شهید باید حامی خانواده های شهدا و جانبازان باشد
اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - فرهنگی - قم - مذهبی و دینی

از شنیدن خبر برخورد با جانبازان بسیار متاثر شدم/ بنیاد شهید باید حامی خانواده های شهدا و جانبازان باشد

۲۳ تیر ۰۲ 1۰56

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: من از شنیدن خبر برخورد نیروی انتظامی با جانبازان بسیار متاثر شدم؛ نیروی انتظامی با وجود خدمات شایسته ای که برای برقراری امنیت کشور و حفظ جان و ناموس مردم انجام می دهد باید در برخورد با معترضین خصوصا آنها که برای این انقلاب ایثارگری کرده اند مراقب باشد. به نظرم بنیاد شهید و جانبازان باید حامی خانواده های شهدا و برادران جانباز باشد و حرف آنها را بشنود ولو توان اجابت خواسته هایشان را نداشته باشد به هر حال جا داشت این اقدام را محکوم کنید.

به گزارش «آسمانی نیوز»؛ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با آقای قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور دیدار و گفت وگو کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در این دیدار که درمرکزفقهی ائمه اطهارعلیهم السلام انجام شد، اظهار داشت: مسئولیت بسیار بزرگی که بر عهده جنابعالی گذاشته شده از ابعاد مختلفی قابل توجه است، از برکات رهبری معظم انقلاب دام ظله این است که در مورد هر نهادی تمام جزئیات و ریزه‌کاریها و دامنه مسئولیت‌ها را بیان می فرمایند و این از سرمایه‌های بزرگ برای هر نهادی است که ببینند ایشان چه فرموده و روی همان دقت و مطالعه کنند، من هم به بعضی از نکات اشاره می‌کنم و امیدوارم که مفید باشد.

وی افزود: اولین نکته این است که امام رضوان الله تعالی علیه با این انقلاب مسئله جهاد و شهادت را احیاء کرد و ارزش وقداست دین را برای نسل جوان بیان فرمود که اینقدر مهم است که انسان باید جان خودش را هم فدای این دین کند، این مطلب از برکات و عنایات خداست که با این انقلاب تحقق پیدا کرد. قبل از انقلاب بخش اندکی از مردم دین را کاملاً‌شناخته بودند و متوجه ارزش دین بودند و با یک نگاه اجمالی می دانستند دین حقیقتی است که برای حفظ آن باید خون شخصیتهایی مثل امام حسین(ع)، امیرالمؤمنین(ع) و دیگر ائمه نثار گردد، ما منّا إلا مقتولٌ أو مسموم. با انقلاب دین یک تولد جدید در بشریت پیدا کرد، قبل انقلاب گاهی که آیات قرآن راجع به شهادت را می‌خواندیم می‌گفتیم اینها حکایت از گذشته‌هاست و الان موضوعی برایش پیدا نمی‌شود، تا اینکه با جرقه های این انقلاب وبعد هم جنگ تحمیلی و پس از آن مدافعان حرم و مدافعان امنیت فرهنگ جهاد و شهادت روز به روز اوج بیشتری گرفت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که برای حفظ دین استمرار جریان شهادت و شهادت طلبی یک امر لازم است، یعنی آحاد جامعه باید بدانند برای حفظ دین، لازم است همه آماده جان نثاری باشند؛ همانند سربازان که نماد و نهاد دفاع از کشوردر مقابل هجوم دشمن به صورت مستمر هستند، دوره‌های مختلف آموزشی را می‌گذرانند تا اعلام کنند ما همیشه افراد آماده داریم، حال دفاع از دین که خیلی قوی‌تر و محکم‌تراز دفاع کشوراست.استمرار انقلاب با استمرار فرهنگ شهادت است. استمرار فرهنگ شهادت به چیست؟ به برگزاری جلسات تبیین و اینکه رسانه‌ها به صورت مستمر کار کند، بحمدالله مدتی است در صدا و سیما این جریان پیذا کرده است.
بنیاد شهید در تکریم شهید و شهادت از فضای مجازی استفاده کند

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که قبلاً در بعضی از شبکه‌ها آن هم در بعضی از اوقات ممکن بود قسمتی از وصیتنامه‌ی شهیدی خوانده شود، اما الآن در بهترین اوقات وصیتنامه شهدا را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: خیلی روشن عرض ‌کنم واقع مسئله این است که در طول این چهل و چند سال تکریمی که نظام باید راجع به شهید و شهادت از طریق رسانه‌ها (ونه از طریق اجرایی) انجام دهد به نحومورد انتظار واقع نشده، امروز جوان‌های ما با رسانه ها خصوصا شبکه مجازی ارتباط زیاد دارند، البته من فقط رسانه ملی را عرض نمی‌کنم . همین جا عرض کنم که بنیاد شهید از طریق فضای مجازی میتواند خیلی استفاده کند وکارهای خیلی زیادی انجام دهد. حال این جوان در چه صورت می‌تواند شهادت را بفهمد؟ در صورتی که دین را بفهمد، پس ما باید قبل از آن راجع به تفهیم حقیقت دین باید کار کنیم تا باور دینی جوان‌ان را بالا بیاوریم و تقویت کنیم، باور دینی جوان‌ها با چه چیز تقویت پیدا می‌کند؟ با دو بخش باطنی و ظاهری. بخش ظاهری‌اش با همین مراسم دعا و عزاداری و موالید و جلسات این چنینی است که این پوسته قضیه است.

وی افزود: برای تقویت بخش باطنی دین و فکر جوان‌ها باید ببینیم این سؤالاتی که امروز نسبت به دین دارند چیست؟ آنها را جواب بدهید و حل کنید، قبل از انقلاب همه سؤالات جوان‌ها خلاصه می‌شد در اینکه دین برای مبارزه با ظلم چکار می‌کند؟ خود شما دانشجوی قبل از انقلاب بودید، از دانشجویان قبل از انقلاب اگر بپرسید دین را یک حقیقت بسیار مؤثر و دارای محتوا در مبارزه با ظلم تشخیص دادند. لذا مورد توجه قرارگرفت واز دانشگاه‌ها شهید دادیم، در دبیرستان و اقشار مختلف هم شهید دادیم؛ ولی فهم ازدین قبل از انقلاب با الان خیلی فرق می‌کند، سؤالهای جوان‌ها اگر آن زمان در یکی دو سؤال نماد و شاخص بود اکنون صد سؤال است. این نکته‌ای که در مورد توجه به فرزندان شهدا عرض کردم به همین جهت است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ایثارگری های متعدد خانواده های شهدا و پا در رکاب انقلاب و نظام اسلامی ماندن آنان بیان داشت: والدین شهدا اولاً فرزندانی تربیت کردند که شهید شده و خودشان هم پای انقلاب ایستاده و خیلی هم محکم هستند.

واقعاً امروز باید خدا را شکر کنیم که این خانواده‌های شهدا موجب بقای نظام شده یا یکی از علل مهم بقای نظام هستند، ولی برای استمرار باید روی فرزندان و نوه‌های شهدا کار اساسی انجام شود، اینها باید حقیقت دین را از یک خانواده‌ای که شهید نداده است خیلی بهتر و عمیق‌تر بفهمند.

تمام اهداف شهدا حفظ دین است

وی با بیان این که باورمسئولین ما در طول این ۴۰ سال بر این بود که این دین روز به روز بین مردم قوی‌تر می‌شود، ولی نمی‌توانیم با یقین بگوئیم که دین قوی‌تر شد! ابراز کرد: بله آگاهی مردم از دین خیلی بالاتر رفته و قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، اما باورهای دینی و اینکه دین در اعماق جان انسان‌ها و جوان‌ها ریشه دوانده باشد دریک حدّ محدودی آدم می‌تواند قضاوت کند که هست اما در بدنه جامعه محقق نشده و ما باید این کار را انجام بدهیم؛ تمام اهداف شهدا حفظ دین است و غیر از این نیست، هدف اصلی بنیاد شهید باید این باشد که در هر زمانی حفظ دین به چه وسیله‌ای است؟ تفهیم دین به چه وسیله ای میسّراست؟ تقویت باورهای دینی از چه راهی باید ایجاد شود؟

آیت الله فاضل بیان داشت: تلقی اولیه از تاسیس بنیاد شهید این بود که پرونده‌ای برای شهدا و جانبازان درست شود و تا حدی از آنهاحمایت مالی بشود، اما بعدها با این مطالبی که شما فرمودید معلوم می‌شود که این نگاه عوض شده و این خیلی مهم است، بنیاد شهید قبل از پرداختن به کارهای درجه دو و سه کار اصلی‌اش باید این باشد که برای بقای فرهنگ شهادت در جامعه چکار باید کرد؟ همین که فرمودید خود بنیاد شهید به تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند، باید مراکز علمی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و حتی اقشار مختلف مردم کمک کنند.شما باید با همه اقشار جامعه خصوصا روحانیون واساتید دانشگاه جلسه داشته باشید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خطاب به رئیس بنیاد شهید اظهار داشت: شما یک بررسی بفرمائید درکلاسهای دانشگاه از اول تا آخر سال چند بار اسم یک شهید برده می‌شود؟‌ چند بار راجع به شهادت بحث می‌شود؟ راجع به حبّ وطن خیلی گفته می‌شود و من می‌دانم که بسیار ارزش دارد و باید هم باشد، ولی ما مفهومی بالاتر از حب وطن در فرهنگ دینی داریم که آن عشق به دین است، و فوق آن نمی‌توانیم خوبی ای راتصور کنیم و به دنبال آن عشق به شهادت است. باید با همه این گروهها جلسه باشد و از حوزه‌های علمیه بخواهید که راجع به شهادت چه نکات تازه‌ای دارید؟

وی افزود: یکی از ائمه جمعه که بسیار طلبه فاضلی هم هست چند وقت پیش رساله اش را که خیلی خوب نوشته بودبا عنوان شهید و شهادت، آورد وگفت شما این را نگاه کنید .اول گفتم که این بحث فقهی نیست، اما دیدم چقدر زحمت کشیده، چقدر نکات تازه در این رساله آمده، با اینکه وقت آنچنانی هم نداشت اما دیدم خیلی خوب است لذا به حوزه خراسان گفتم آن را چاپ کنید، فرهنگ شهادت و راهکارهای ترویج آنرا از حوزه‌ها و محققین مطالبه کنید. به نظرم ما باید بحث شهادت را از همین بچه‌ها شروع کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: اخیرا در مورد همین موضوع غدیرچقدر عالی تلویزیون بچه‌ها را به میدان آورد. سفارش اصلی دین همین است. امام از اول می‌فرمود یاوران من این فرزندان داخل گهواره هستند، فرهنگ سازی باید از اینها آغاز شود، اگر از دوران دبستان دختران ما کاملاً با حجاب آشنا بودند، یعنی دلیل و آثار و اهدافش را برای آنهاذکر می‌کردند دیگر تمایلی به کنار گذاردن حجاب پیش نمی آمد چون می‌داند حجاب محدودیت نیست. خدای تبارک و تعالی برای ارزش نهادن به زن است که می‌گوید باید حجاب داشته باشی نه برای اینکه او را محدود کند! برای مصونیّت وحفظ او، برای طهارت قلبش است. حالا همین فرهنگ شهادت را باید در کتابهای دبستان بیاوریم، از دبستان باید شروع شود

ضرورت آشنایی دانش آموزان با مکتب حاج قاسم از طریق کتاب های درسی

وی افزود: این فرمایشی که رهبری معظم راجع به مکتب حاج قاسم بیان کردند خیلی مهم است، این را بیاورند، نمی‌دانم امسال در کتب درسی آمده یا نه؟ علی القاعده باید آمده باشد تا بچه‌ها با آن آشنا شوند و به راحتی بپذیرند که انسان باید جان خودش را در راه خدا بدهد و بدانند هیچ ارزشی زیر این آسمان بالاتر از آن نیست. ارزشی که امام رضوان الله علیه در دیدار با رزمندگان حسرت می‌خورد و می‌گفت ای کاش توانایی داشتم به جبهه‌ها می‌آمدم و اگر فرض کنیم امام توانایی داشت واقعاً می‌رفت، همان طور که رهبری معظم حضور پیدا می‌کردند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که پاسخ به سوال شما این است که باید یک عمومیتی در فرهنگ سازی ایجاد شود، عنوان داشت: شما از وزرا سؤال کنید با خانواده شهدای مجموعه خودتان چقدر ارتباط دارید؟ چرا ما فقط این خبر را بشنویم که رهبر انقلاب به دیدار خانواده شهدا رفتند یا رئیس جمهور یا نهایتا مسئول بنیاد شهید، در حالیکه همه وزرا موظفند بروند.

به همت مسئول بزرگوار بنیاد شهید قم، برای ما این توفیق حاصل شد چند دیدار با خانواده شهدا داشته باشیم که درخود من بسیار موثر بود.

وی افزود: در سال‌های اولیه انقلاب ایام دهه فجریکی از برنامه های انجمن اسلامی محل ما دیدار خانواده‌های شهدای محل بود منتهی رفته رفته کمرنگ شد، این را دوباره احیا کنید، دیدار با خانواده شهدا باید مرسوم شود، نه تنها مسولین بلکه علما و اقشار مختلف بروند، عمومی کردن این فرهنگ خودش زمینه را برای فهم فرهنگ شهادت ایجاد می‌کند؛ پدر و مادر شهید و اقوامش یک نکاتی را از زندگی شهید ذکر می‌کنند و مردم از آن الگو گیری می‌کنند، ما باید شهید را الگو قرار بدهیم، این یک دستور دینی است، ما شهید را نباید فقط برای حفظ انقلاب و بقاء نظام تکریم کنیم آنها سر جای خودش! اماشهید برای سعادت یک انسان الگوست و این باور در بخشی از جامعه ضعیف است و باید الگوسازی کنیم، به هر جوانی بگوئیم الگوی تو در زندگی کیست؟ اگرشهدا را الگوی جوانان قرار ندهیم و آنها الگو قرار نگیرند، یک افراد کاذب و بی‌اساسی الگو می‌شوند که موجب شقاوت و بدبختی آنان خواهد شد و خودش هم نمی‌فهمد درچه مسیری حرکت می‌کند همان طور که خود پیامبر اکرم(ص) به تصریح قرآن یک اسوه و الگو است، در درجه بعد ائمه معصومین و در درجات بعد علما و مراجع الگو هستند، شهدا هم باید الگو باشند و اگر ما بتوانیم اینها را الگوی جامعه خودمان قرار بدهیم به نظر من خیلی جلو می‌رویم.

فرهنگ شهادت با انقلاب اسلامی دوباره متولد شد

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه بیان داشت: بالأخره خدای تبارک و تعالی نعمتی را به این بشر دوباره عنایت کرد وبا این انقلاب، فرهنگ شهادت مجدداً تولد پیدا کرد. تا دین و دفاع از دین هست شهادت هست، ایران باشد یا خارج ایران باشد فرق نمی‌کند، تا دشمن دین هست شهادت هست، اینکه یک عده‌ افراد ساده ذهن و کند ذهن یا به نظر من ضعیف الایمان می‌گویند ما تا زمان ظهور نباید حرفی از مقابله با ظلم و دفاع از دین بزنیم، بگذاریم تا خود حضرت بیاید، اینها نه دین را فهمیده اند ونه عاشورا و نه غدیر و نه مهدویت را! اگر کسی غدیر را بفهمد آرام نمی‌نشیند، در پی اینست که دین چه موقعیتی در جامعه دارد؟ خدا کجای جامعه است؟

وی با بیان این که قبل از انقلاب هیچ جای این کشور از حکومت خدا خبری نبود و از رأس می‌گرفتی تا ذیل مسئولین روی یک اهدافی انتخاب می‌شدند که نه خدا و نه پیامبر بوده و تنها اسمی از اسلام فقط مانده بود خاطرنشان کرد: امروز حکومت ما حکومت خداست، مسئولین از رهبری گرفته تا رئیس جمهور و وزرای محترم، همه می‌گویند باید ببینیم وظیفه‌ای که خدا برای ما معین کرده چیست و این خیلی ارزشمند است . تا دفاع از دین هست فرهنگ شهادت هم باقی می‌ماند؛ واقعاً یکی از آرزوهای انسان کامل شهادت در راه خداست که شایسته است خود این دعا را ترویج کنید که به نظرم یک مقدار مورد نسیان هم قرار گرفته است. انسان کامل برای خودش بسیار خسارت می‌بیند که در بستر طبیعی و به مرگ طبیعی از دنیا برود، او می‌گوید باید جان من در راه خدا داده شود.
باید بنیاد شهید حامی خانواده های شهدا و جانبازان باشد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان اظهار داشت: به هر حال این مسئولیت خیلی مهم است و اولاً دعا می کنیم خدای تبارک و تعالی شما را کمک کند و بدانید هر چه با اخلاص و توجه بیشتر به این مجموعه خدمت کنیم بیشتر موجب دعای شهدا قرار می‌گیریم و آنها شما را دعا می‌کنند، نسبت به جانبازان هم توجه ویژه داشته باشید. من از شنیدن خبر برخورد نیروی انتظامی با جانبازان بسیار متاثر شدم؛ نیروی انتظامی با وجود خدمات شایسته ای که برای برقراری امنیت کشور و حفظ جان و ناموس مردم انجام می دهد باید در برخورد با معترضین خصوصا آنها که برای این انقلاب ایثارگری کرده اند مراقب باشد. به نظرم بنیاد شهید و جانبازان باید حامی خانواده های شهدا و برادران جانباز باشد و حرف آنها را بشنود ولو توان اجابت خواسته هایشان را نداشته باشد به هر حال جا داشت این اقدام را محکوم کنید

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید