» اجتماعی » اضطراب و استرس پیامد های مهم از بیماری قلبی
اجتماعی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - خانه و خانواده - سبک زندگی - سلامت

اضطراب و استرس پیامد های مهم از بیماری قلبی

۸ مرداد ۰۲ 0۰21


اگر دچار حمله قلبی شده باشید، تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید یا تشخیص داده شود که یک عارضه قلبی دارید، طبیعی است که نسبت به سلامتی خود بیشتر نگران شوید. اما گاهی این نگرانی می‌تواند مانع زندگی‌تان شود.

اضطراب داشتن در مورد سلامتی زمانی است که شما بیش از حد نگرانید مریض شوید، یا مبادا بیماری‌تان بدتر شود و این نگرانی بر کیفیت زندگی شما اثر می‌گذارد، حتی بااین‌وجود که ممکن است اصلاً بیماری نداشته باشید. مثلاً اگر یک مشکل قلبی داشته باشید یا یک حمله قلبی را پشت سر گذاشته باشید، اما نگرانی شما نامتناسب و بیش از اندازه باشد، اثر منفی بر زندگی روزانه‌تان می‌گذارد.

اضطراب از هر نوعی که باشد زندگی را سخت می‌کند، بنابراین لازم است فکری برای آن بکنید.

چرا نگران بودن در مورد سلامتی همیشه هم خوب نیست؟
نگرانی و اضطراب زیاد در مورد سلامتی گاهی می‌تواند منجر به افکار فاجعه‌آمیز شود و این زمانی است که ذهن شما بدترین سناریوها را در نظر می‌گیرد. مثلاً کسی که متوجه شده یک بیماری قلبی دارد، اگر بعد از پیاده‌روی در یک سربالایی ضربان قلبش کمی بالا برود یا نفس‌نفس بزند، فوراً فکر می‌کند دچار یک حمله قلبی شده است.
برخی از علائم اضطراب (مثل بالارفتن ضربان قلب، احساس تنگی نفس و تعریق) ممکن است شبیه علائمی که حین یک حادثه قلبی تجربه می‌شوند باشند (مثلاً حمله قلبی).
به همین دلیل گاهی اضطراب می‌تواند منجر به پدیده‌ای به نام «رفتار اجتنابی» شود. فرد نگران این است که مبادا فعالیت‌های فیزیکی معمولی باعث یک حمله قلبی دیگر برایش شوند و به همین علت از ورزش‌کردن که در واقع برای سلامتی‌اش خوب است، اجتناب می‌کند .
پزشکتان می‌تواند به شما کمک کند بفهمید علائمی که دارید ناشی از مشکلی در قلبتان است یا نه و اینکه چگونه می‌توانید این علائم را کنترل کنید. همچنین می‌توانید از پزشکتان بپرسید چه فعالیت‌هایی برای شما مناسب‌ترند و اینکه چقدر باید ورزش کنید و هر چند وقت یکبار برای چکاپ بروید.

نگرانی‌هایتان را بنویسید
اگر افکار نگران‌کننده مکرراً سراغتان می‌آیند، آنها را بنویسید، چه در دفتر و چه در تلفن همراهتان؛ هر وقت نگرانی‌ها فکرتان را درگیر کردند آنها را بنویسید. شاید بهتر باشد زمان مشخصی را در روز یا هفته تعیین کنید و در آن مدت‌زمان به نگرانی‌هایتان بپردازید، مثلاً با خودتان قرار بگذارید ۲۰ دقیقه بنشینید و به نگرانی‌هایتان فکر کنید و وقتی این زمان تمام شد دیگر سراغ نگرانی‌هایتان نروید.
در زمان‌هایی که آرام‌ترید با خودتان فکر کنید آیا می‌توانم جور دیگری که مفیدتر یا واقعی‌تر باشد به این مسئله فکر کنم؟ مثلاً اگر نگران چیزی هستید که در سینه‌تان احساس می‌کنید، به یاد توصیه‌های پزشکتان بیفتید و افکارتان را متعادل کنید: آخرین تست‌ها و آزمایش‌های من مشکلی را نشان ندادند و پزشک من به من گفت که چیزهایی که در سینه‌ام احساس می‌کنم به دلیل نگرانی و اضطرابم هستند.

تکنیک‌های ریلکسیشن یا ذهن‌آگاهی را تمرین کنید
این تکنیک‌ها برای کاهش اضطراب بسیار مفیدند:
. تنفس شکمی که به آن تنفس دیافراگمی یا تنفس عمیق هم می‌گویند.
. آرام‌سازی پیش‌رونده عضلات که در آن عضلات خود را منقبض و منبسط می‌کنید و هم‌زمان دم و بازدم انجام می‌دهید.
. تمرین مدیتیشن یا ذهن‌آگاهی

هدف‌هایتان قابل‌انجام باشند
اگر دارید تمرین می‌کنید تا بر اضطرابتان غلبه کنید، پس باید کارهایی انجام دهید که اضطراب کمتری به شما بدهند تا بتوانید بر آن غلبه کنید. اگر بخواهید خودتان را مجبور به انجام کاری یا رسیدن به هدفی کنید که سخت است، بدتر دچار اضطراب خواهید شد.
مثلاً با اینکه پزشکتان به شما توصیه کرده یک مسیر نسبتاً طولانی پیاده‌روی کنید؛ اما شما نگران هستید اتفاقی برایتان بیفتد، بسیار خب مسیر طولانی پیاده‌روی نکنید؛ مثلاً با خود قرار بگذارید ۳۰۰ متر راه بروید، به خانواده‌تان اطلاع دهید قرار است کجا بروید و چند روز این کار را انجام دهید تا کم‌کم احساس اعتمادبه‌نفس پیدا کنید، سپس تدریجاً مسافت پیاده‌روی‌تان را بیشتر کنید.
بودن در یک گروه حمایتی نیز بسیار مفید است و می‌توانید با افرادی که در موقعیت‌های نسبتاً مشابهی با شما هستند گفتگو کنید و نگرانی‌های مشترکتان را ببینید.

اگر افکار نگران‌کننده مکرراً سراغتان می‌آیند، آنها را بنویسید، چه در دفتر و چه در تلفن همراهتان؛ هر وقت نگرانی‌ها فکرتان را درگیر کردند آنها را بنویسید. شاید بهتر باشد زمان مشخصی را در روز یا هفته تعیین کنید و در آن مدت‌زمان به نگرانی‌هایتان بپردازید، مثلاً با خودتان قرار بگذارید ۲۰ دقیقه بنشینید و به نگرانی‌هایتان فکر کنید و وقتی این زمان تمام شد دیگر سراغ نگرانی‌هایتان نروید

اطلاعات درست کسب کنید؛ اما در این کار زیاده‌روی نکنید
وقتی نگران سلامتی خود هستید، طبیعی است به دنبال کسب آگاهی بیشتر باشید. اطلاعات درست از منابع معتبر به کاهش اضطراب شما کمک می‌کنند؛ اما اگر وسواس به خرج دهید و مدام به دنبال اطلاعات باشید، به‌احتمال زیاد مضطرب و پریشان می‌شوید.
مثلاً اگر مدام در اینترنت جست‌وجو کنید، نبضتان را قبل از خروج از منزل بیست بار بگیرید یا بی‌دلیل به پزشک مراجعه کنید و درخواست تست داشته باشید، حسابی به دردسر خواهید افتاد. هر وقت به اطلاعاتی نیاز دارید، فقط سراغ منابع معتبر بروید.
گاهی افرادی که بیماری قلبی دارند در مورد فشارخون و سطح کلسترول یا فاکتورهای دیگری که گفته می‌شود بر سلامت قلب اثر می‌گذارند نگران و مضطرب‌اند. هر چند خیلی خوب است که نسبت به این ریسک‌فاکتورها آگاه باشید و آنها را کنترل کنید، اما زیاد فکرکردن به آنها هیچ کمکی نمی‌کند. چیزی که در نهایت به نفع شماست این است که یک سبک زندگی سالم با عادت‌های خوب و تداوم پذیر در پیش بگیرید.

علامت‌هایی که نشان می‌دهند به کمک نیاز دارید
طبیعی است بعد از یک حادثه قلبی یا تشخیص بیماری قلبی تا حدودی نگران باشید. اما اگر نگرانی‌های شما مانع روال عادی زندگی‌تان هستند باید با پزشک صحبت کنید:
. حتی ماه‌ها بعد از اتفاقی که افتاده هنوز نگرانید و نمی‌توانید به زندگی عادی‌تان برگردید (مثلاً از خانه بیرون نمی‌روید یا به سر کارتان برنمی‌گردید)
. شب‌ها فکر و خیال مانع خوابتان می‌شود
. هر روز ساعت‌ها به این مسئله فکر می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات هستید.

اضطراب؛ ریسک فاکتوری برای بیماری‌های قلبی
آیا می‌دانید که خود اضطراب یکی از ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی است؟ اگر دچار اختلال اضطراب هستید، بهتر است به‌جای اینکه بابت هر مسئلهٔ کوچکی فوراً به پزشک مراجعه کنید و هر اتفاقی را که در بدنتان رخ می‌دهد به بیماری و عارضه‌ای ربط بدهید و خودتان را بیمار بدانید، به دنبال درمان اختلال اضطراب خود باشید!

به این نوشته امتیاز بدهید!

محمد کرمی

  • ×

    با ما در ارتباط باشید