» اجتماعی » اقامت تمکن مالی‌ چیست؟
اجتماعی - جدیدترین اخبار - خانه و خانواده - سبک زندگی - سفرهای خارجی - شهروند خبرنگار - صفحه اصلی - گردشگری و میراث - مسافرت رفتن

اقامت تمکن مالی‌ چیست؟

۱۳ شهریور ۰۲ 0۰84

اقامت غیر انتفاعی که در ایران به اقامت تمکن مالی نیز معروف است ، مجوزی است که به خارجی های غیر از اتحادیه اروپا اجازه میدهد در کشور اسپانیا اقامت داشته باشند. گرچه دارنده این اقامت میتواند بدون هیچ مشکلی به اتحادیه اروپا سفر کند و در اسپانیا اقامت داشته باشد، لیکن این اقامت بدون اجازه ی هر گونه فعالیت حرفه ای خواهد بود. به عبارتی دیگر مادامی که شخصی با اقامت تمکن مالی در اسپانیا مقیم است مجوز کار در اسپانیا را​​​​​​​ ندارد. در واقع این اقامت بیشتر برای افراد بازنشسته و یا کسانی که احتیاج به استراحت دارند طراحی شده است. لذا یکی از شرایط اخذ این اقامت داشتن تمکن مالی مناسب و کافی برای مدت اقامت در اسپانیا می‌باشد. این اقامت هم به مانند اکثر اقامت های دیگر اسپانیا، ابتدا مجوزی ۱ ساله است که فرد دارنده ی این اقامت بعد از انجام پروسه ی تمدید اقامت ۲ ساله دریافت خواهد کرد.
مزایای دریافت اقامت تمکن مالی:

دریافت اقامت برای سرپرست و تمام اعضای خانواده
سفر بدون محدودیت به تمامی کشورهای حوزه شنگن
افتتاح حساب در معتبرترین بانک های اروپایی
امکان اخذ اقامت طولانی پس از ۵ سال
امکان اخذ تابعیت و پاسپورت پس از ۱۰ سال
امکان استفاده از خدمات درمانی رایگان برای تمامی اعضای خانواده
سهولت در اخذ ویزای آمریکا، کانادا و انگلستان
اجازه کار ندارد
اقامت تمکن مالی‌ قابل تبدیل به اکثر انواع اقامت های دیگر می باشد
شرط حضور در اسپانیا را دارد

برای اخذ این اقامت به چه میزان تمکن مالی نیاز است؟

همانطور که گفتیم این نوع اقامت نیازی به سرمایه‌گذاری گذاری ندارد و از آنجایی که اجازه ی فعالیت کاری نمیدهد، برای اخذ آن باید مسئولان مربوطه را متقاعد کنید که از توانایی مالی مکفی برای اقامت در اسپانیا برخوردار هستید. برای حساب کردن میزان این تمکن، فرمولی را مشخص کردند که در ادامه به آن می‌پردازیم. ولی قبل از آن باید با یک اصطلاح آشنا بشید به نامIPREM. شاخص IPREM که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد شاخصی است که به عنوان یک مرجع جهت تعیین میزان کمک هزینه ها، یارانه ها و یا میزان حقوق بیکاری استفاده می شود. در واقع هدف IPREM کمک به خانواده‌های محروم تر می‌باشد. به عنوان مثال اگر شخصی بیکار بماند و درخواست یارانه ی بیکاری کند مبلغ این یارانه نباید کمتر از ۸۰٪ IPREM و نه بیشتر از ۱۷۵٪ آن باشد. البته این مثال برای فردی است که فرزند نداشته باشد.
​​​​​​​در مورد اقامت تمکن مالی

​​​​​​​در مورد اقامت تمکن مالی ، متقاضی باید نشان دهد که درآمدی برابر با ۴۰۰٪ IPREM را در سال داراست. در سال ۲۰۲۲ این این شاخص ۵۶۴.۹۰ یورو در ماه مشخص شده است. لذا میزان سالیانه ی آن ۶۷۷۸.۸۰ یورو خواهد بود. در واقع فرد متقاضی باید درآمدی بالغ بر ۲۷.۱۱۵,۲ در سال را نشان دهد. البته باید توجه داشته باشیم که این مبلغ مینیمم تمکنی است که باید ارائه داد. ولی اگر قرار باشد به هدفی موفق برسیم نباید روی مینیمم مانور زد و بهتر است بیشتر از مینیمم را نشان داد. نکته ی مهم دیگر در مورد این تمکن آن است که درآمد حاصله نباید مستلزم حضور متقاضی در کشور مبدأ (مثلا ایران) باشد. تمکنی که حاصله از اجاره ی ملک، سهام شرکت، سهام کلینیک یا بیمارستان یا هتل و هر آنچه که بدون حضور شما در کشور مبدا حاصل میشود میتواند گزینه های خوب برای این نوع اقامت باشد.

چنانچه متقاضی قصد اخذ اقامت برای خانواده ی خود را همزمان با خود داشته باشد تمکن مالی بیشتری میبایست نشان دهد. این بدین معناست که متقاضی برای هر عضو خانواده میبایست ۱۰۰٪ IPREM سالیانه ( ۶۷۷۸.۸۰ یورو در سال ۲۰۲۱)، اضافه بر تمکن خود را نشان دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

اسدالله راه خدا

  • ×

    با ما در ارتباط باشید