» اخبار جدید » امروز آمریکا جایگاهی در نظم نوین جهانی ندارد/ حماس، آمریکا و اسرائیل را به زانو درآورده است
اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست - مازندران

امروز آمریکا جایگاهی در نظم نوین جهانی ندارد/ حماس، آمریکا و اسرائیل را به زانو درآورده است

۱۵ آبان ۰۲ 0۰38

نماینده ادوار مجلس با تاکید براینکه هیات اجرایی انتخابات نباید وابسته به گروه خاصی باشد، می گوید؛ الان حتی رقیب نمی‌داند رقیبش چه کسی است و فرد ثبت‌نام شده نمی‌داند ثبت‌نام شده‌های دیگر چه کسانی هستند، این موضوع در این قانون حتما باید اصلاح شود.

به گزارش«آسمانی نیوز» ، هوس «نماینده مجلس شدن» این روزها به سر سیاسیون زیادی افتاده و بسیاری ردای کاندیداتوری به تن کرده اند، فرقی هم ندارد قالیباف و یارانش باشند که روزهاست به صندلی پارلمان تکیه زدند یا نمایندگان ادواری که هنوز شوق و ذوق نشستن روی صندلی سبز بهارستان را دارند و چه چهره هایی که برای اولین بار است که تلاش می کنند به ساختمان هرمی برسند.

با این وجود اما برخی نگرانی ها بر سر بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی و نظارت انتخابات این روزها پررنگ شده است، خاصه بعد از مشخص شدن نحوه چینش برخی هیات های اجرایی انتخابات.

ماجرا از آن جایی آغاز شد که محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات را معرفی کرد و گفت: « معتمدین اصلی و علی البدل هیأت اجرایی مرکزی انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز شنبه هشتم مهر در حضور احمد وحیدی وزیر کشور، انتخاب شدند. در این جلسه که با حضور اعضای حقوقی هیأت اجرایی مرکزی و نیز نماینده هیأت نظارت مرکزی برگزار شد، معتمدان مردمی دعوت شده به نشست، از میان خود به ترتیب آرا «مصطفی رستمی»، «محمد حسین صفار هرندی»، «سید مرتضی بختیاری»، «کامران دانشجو»، «مرضیه وحید دستجردی» و «سید محمود آقا میری» را به عنوان معتمدان اصلی انتخاب کردند. همچنین «یحیی آل اسحاق»، «محمد مهدی طهرانچی» و «مهدی ناظمی اردکانی» به عنوان معتمدان مردمی علی البدل انتخاب شدند.»

نفوذ احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها در هیات های اجرایی

پس از اعلام همین اسامی از سوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، انتقادات به هیأت اجرایی مرکزی بالا گرفت و برخی از نفوذ احمدی نژادی‌ها و اعضای جبهه پایداری در این هیأت گفتند. یحیی ابراهیمی، نماینده دلفان و سلسله در مجلس یازدهم، نسبت به شائبه مهندسی در انتخابات هشدار داد و گفت: « متاسفانه در بعضی شهرستان‌ها چینش‌های هیات نظارت و اجرایی کاملاً یک‌ طرفه است. از همین الان شائبه مهندسی انتخابات در بعضی حوزه‌ها مطرح است البته شائبه است و به یقین نرسیده ولی باعث می‌شود که مشارکت پایین بیاید.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس با اشاره به نفوذ یاران رئیسی در انتخابات بیان کرده است: « موضوع دیگر، وابستگی شدید هیات‌های اجرایی به جریان پایداری است. این نشان می‌دهد جبهه پایداری با رسوخی که در وزارت کشور کرده، نقش بی‌بدیلی داشته است. به نظر من، در انتخابات آتی، شرایط برای قالیباف و همفکرانش خیلی سخت می‌شود، چون هر کسی از جبهه پایداری نباشد را اذیت می‌کنند.»

امیدمان به شورای نگهبان است

در این میان، عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده سابق که از کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم است، می‌گوید: «فقط امید به این است که اگر در هیات های اجرایی اتفاقی بیفتد، هیئت مرکزی نظارت و شورای محترم نگهبان بتواند جلوی آن اتفاق را بگیرد.

مشروح این گفتگو را با عزت الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس را بخوانید؛

*******

آقای یوسفیان ملا! نقدهایی به نحوه چینش اعضای هیات اجرایی مرکزی و استانی انتخابات مطرح است، نفوذ برخی چهره های دولت احمدی نژاد و پایداری ها انتقادبرانگیز شده است. تحلیل شما از این نوع چینش چیست و در حوزه انتخابیه شما به چه نحو است؟

برای انتخاب هیئت اجرایی، فرماندار لیستی از معتمدین محلی تنظیم می‌کند و در اختیار هیئت نظارت قرار می‌دهد، در صورتی‌که هیئت نظارت آن را تایید کند، فرمانداری همان افراد را دعوت می‌کند. که در شهرستان ما ۳۰ نفر هستند. آن ۳۰ نفر بین خودشان رای می‌دهند و ۸ نفر به‌عنوان هیئت اجرایی انتخاب می‌شوند. البته فقط همین افراد به تنهایی نیستند و فرماندار، یک حقوق‌دان از طرف دستگاه قضایی که معمولا دادستان، بازپرس، دادیار و یا حقوق دان است و هم‌چنین هیئت نظارت در کنار هیئت اجرایی قرار دارد.

معمولا بعضی از ‌آن‌ها را از افراد سال‌ها و دوره‌های گذشته دعوت می‌کنند. هیئت اجرایی شهرستان ما عموما متشکل از افراد شناخته شده است و آن‌ها در دوره های قبل هم بودند و این یعنی واقعا متعلق به جریان خاصی نیستند. از افرادی هستند که تجربه دارند و شاید بعضی‌هایشان ۳_۴ دوره هیئت اجرایی بودند و حالا هم هستند؛ لذا تهران را خبر ندارم.

البته تهران هم هیئت نظارت مرکزی، وزارت کشور و دادستان کل هستند که یک هیئت مرکزی اجرایی تحت نظر قانون به‌وجود می‌آید. هیئت مرکزی نظارت هم که مربوط به شورای نگهبان می‌شود و به هیئت اجرایی ربطی ندارد.

در مورد حضور چهره هایی وابسته به دولت احمدی نژاد یا پایداری ها در هیات های اجرایی چطور؟

فقط امید به این است که اگر در آن‌جا اتفاقی بیفتد، هیئت مرکزی نظارت و شورای محترم نگهبان بتواند جلوی اتفاق را بگیرد. این برمی‌گردد به سیاست‌هایی که فرماندار اعمال می‌کند. قانون نمی‌گوید از جریان خاص استفاده شود، قانون می‌گوید از افراد معتمد محل دعوت شود. معتمدین را معمولا از هر قشری دعوت می‌کنند از بازاری، دانشگاهی، درمانی و پزشکان و….

اگر بخواهند از گروهی خاص دعوت کنند می‌توانند این کار را بکنند، اما انتخاباتی که از یک جریان باشد، شکل و شمایل خود را از دست می‌دهد. فرماندارانی تدبیر کرده‌اند و از جریان‌های متفاوتی دعوت کرده‌اند و این خیلی خوب است. حالا اگر در تهران یا برخی شهرهای دیگر از طیف خاصی دعوت کنند بله این شائبه ممکن است پیش بیاید.

به هر حال این گام اول انتخابات است و شما می‌دانید که هیئت اجرایی هم به صلاحیت افراد رسیدگی می‌کند و هم برگزاری انتخابات. یعنی دو رکن اصلی انتخابات در دست هیئت اجرایی است و شورای نگهبان فقط نظارت می‌کند و ناظر است بدیهی است.

وقتی فرماندار به شورا می‌رود اگر فردی مسئله‌ای نداشته باشند، نمی‌توانند بگویند چون از یک جریان سیاسی خاصی است، نباید دعوت شود. آن‌ها به این موضوع توجه می‌کنند که هیئت اجرایی که قرار است از بین ۳۰ نفری که فرمانداری دعوت کرده است تشکیل شود باید افراد بدنامی نباشند واگر نه هرچه فرماندار بتواند این لیست را متنوع کند از افراد مختلف و جریان‌های مختلف استفاده کند و به آن تنوع بدهد، قطعا همین‌ها جاذبه‌های انتخابات را به‌وجود می‌آورد. آن‌چه که باید در انتخابات وجود داشته باشد؛ خارج کردن انتخابات از تسلط یک جریان خاص و متولی یک گروه خاص بودن است و واگذاری آن به مردم.

هیات های اجرایی باید منهای خط سیاسی عمل کند

وقتی هیات اجرایی را به مردم واگذار کردند باید واقعا مردمی باشد. ممکن است در یک شهری کج سلیقگی شود و افراد خاصی را دعوت کنند که یک مرتبه در اختیار یک جریان خاص در بیاید و این به نفع روند انتخابات نیست هیئت اجرایی باید افرادی باشند، مورد اعتماد، امین و قانون را اجرا کنند، منهای خط سیاسی و جریان‌های سیاسی.

به‌ هرحال چون شورای نگبان هم پشت سرش قرار دارد و نظارت می‌کند، بازهم جای نگرانی نمی‌بینم و اگر این‌ها خطایی کنند، می‌شود به هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان اعتراض کرد و اگر کسی به‌خاطر جریان سیاسی برایش اتفاقی افتاده باشد می‌تواند آن‌جا اعلام کند.

مردم نباید احساس کنند انتخابات برای روی کار آوردن افراد خاصی است

نوع عملکرد هیئت های اجرایی چه‌قدر ممکن است مشارکت گریز باشد؟

همیشه این‌طور است که اگر مردم تصور کنند این انتخابات، انتصابات و دولتی است و حاکمیت می‌خواهد عده خاصی را بیاورد و ببینند فردا افراد خاصی برای هیئت اجرایی انتخاب خواهند شد و همین افراد خاص هم افراد خاص دیگری را برای رفتن به پای صندوق انتخاب خواهندکرد، مقداری تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اما اگر مردم ببینند این آقایان افراد دارای طرز تفکر خاصی هستند ولی در قضاوت‌هایشان خاص عمل نمی‌کنند و ممکن است یک نفر از جریان خودشان باشد و او را رد صلاحیت کنند و یک نفر را از جریان دیگری را چون فرد سالمی است را تایید کنند، تاثیر خوبی دارد.

مردم این مسائل را می‌سنجند، در ایام انتخابات در جلسات، مراسم، تکایا و خانه‌هایشان که می‌نشینند از همین چیزها صحبت می‌کنند. قبلا روزی که کاندیداها ثبت‌نام می‌کردند مورد رصد مردم قرار می‌گرفتند و مثلا می‌گفتند [و مطلع می‌شدند] آقای فلانی ثبت‌نام کرده و این مسئله وارد جلسات، مجالس، دم مغازه‌ها و فروشگاه‌های مردم می‌شد و همه درباره‌اش صحبت می‌کردند اما حالا مردم حتی نمی‌دانند چه‌کسی ثبت نام کرده است. مگر این‌که خبرنگاری پیگیری کند و متوجه شود که فلانی ثبت نام کرده است. این که این‌بار ثبت‌نام به خانه‌ها رفت و پنهان شد و هم تعداد افراد ثبت‌نامی بیش از حد اتفاق افتاد.

الآن حتی نمی‌دانیم رقیبمان کیست

ببینید در گذشته وقتی من جلوی فرمانداری و وزارت کشور می‌رفتم برای ثبت‌نام، خبرنگاران بودند و می‌پرسیدند که چرا تو آمدی و می‌خواهی به مجلس بروی‌؟ و همین سوال‌ها، من را به‌عنوان ثبت‌نام کننده در مقابل افکار عمومی قرار می‌داد. خیلی‌ها در اثر همین برخورد با افکار عمومی برمی‌گشتند و ثبت‌نام نمی‌کردند. حتما یادتان هست که در زمان ثبت‌نام ریاست جمهوری، در مصاحبه‌ها می‌دیدیم چه کسانی برای ثبت نام آمده‌اند که حتی تبدیل به طنز و شوخی هم تبدیل می‌شد.

مثلا یک‌ نفر می‌گفت راننده کامیون است و آمده رئیس جمهور شود ولی الان دیگر این‌طور نیست، هر کس در خانه‌اش نشسته پای سیستم کامپیوتر و خودش را ثبت نام می‌کند و ممکن است اطرافیان و اقوامش را هم ثبت نام کند. ولی باید کاندیدای اصلح در این ثبت‌نام در معرض افکار عمومی قرارگیرد.

خیلی از مردم تصمیمشان را همان روزهای اول با شناختی که پیدا می‌کنند، می‌گیرند. ولی الان حتی رقیب نمی‌داند رقیبش چه کسی است و فرد ثبت‌نام شده نمی‌داند ثبت‌نام شده‌های دیگر چه کسانی هستند، این موضوع در این قانون حتما باید اصلاح شود. البته الان هم این اسامی نباید محرمانه باشند و گفتنش خلاف قانون نیست و اگر وزارت کشور بگوید در تهران، یزد، بروجرد و آمل و…چه کسانی ثبت نام کرده اند، خلاف قانون نیست و مشکلی ندارد اما من نمی‌دانم چرا اعلام نمی‌کنند و فقط می‌گویند ۸۰ نفر در فلان شهر ثبت نام کرده است. درحالی‌ که باید بگویند این ۸۰ نفر چه کسانی هستند. در این صورت هم رقبا هم دیگر را می‌شناسند و هم مردم می‌توانند بروند تحقیق کنند.

مردم که در ۴ _۵ روز نمی‌توانند دقیقا شناسایی کنند و باید از همین الان که ۲_۳ماه مانده است بتوانند بروند درمورد کاندیداها تحقیق کنند. این‌ها ایراداتی است که واقعا وارد است و فرمانداران و متولیان انتخابات باید بتوانند این مشکلات را برطرف کنند، که متاسفانه اصل ثبت‌نام که پنهان مانده و هنوز اسامی اعلام نشده، البته بقیه هیئت اجرایی تا آنجا که‌من اطلاع دارم در بعضی شهرها دارند خیلی خوب عمل می‌کنند و افراد خیلی خوبی را انتخاب کرده اند مثل آمل و مازندران.

۳۰ نفری را که دعوت کردند همه مردم می‌شناختند و از بین این ۳۰ نفر خودشان به ۸ نفر رای دادند. رییس ثبت احوال، یک نفر حقوق‌دان که از دادگستری تعیین می‌شود که معمولا دادستان است و به علاوه فرمان‌دار اعضای هیئت اجرایی را تشکیل می‌دهند. هیئت نظارت را هم که شورای محترم نگهبان تایید می‌کند.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید