» اخبار جدید » امروز اصلی‌ترین ابزار رسانه است / امر به معروف و نهی از منکر یقه گرفتن نیست
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - دولت - فرهنگی - فرهنگی، هنری - مدولباس

امروز اصلی‌ترین ابزار رسانه است / امر به معروف و نهی از منکر یقه گرفتن نیست

۱۵ آذر ۰۲ 4۰75

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر خشونت نیست؛ یقه گرفتن و مچ گرفتن نیست، بلکه ایجاد انرژی عمومی و پیوند دادن دل‌هاست. فراخوان جمعی برای حفظ قدرت جمعی زیر یک پرچم است.

به گزارش آسمانی نیوز، آیت الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نخستین جشنواره ملی معروف که ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به خطبه حضرت زهرا (س) گفت: حضرت زهرا(س) به زیباترین شکل در فضایی که علیه امیرالمؤمنین (ع) بود به تنهایی از گذشته حضرت علی (ع) تابلوی جامعی را نشان داد.

وی خطاب به هنرمندان گفت: هنرمندان ما باید از این خطبه فیلم و سریال بسازند و جاذبه و زیبایی های این خطبه و موضوعات فرازمانی و فرا مکانی آن به تصویر کشیده شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات حضرت زهرا (س) در خصوص امر به معروف گفت: این سخنان در تراز نهج البلاغه است براساس بیانات حضرت زهرا(س) امر به معروف و نهی از منکر مصلحت عامه است و یک حرکت عادی نیست بلکه تمدن ساز و جامعه ساز است. جریانی است که آحاد مردم را مسئولیت پذیر می‌کند و در ایفای این مسئولیت فرد همواره مسائل عمومی را به مسائل فردی ترجیح می‌دهد.

وی با بیان اینکه مردم در روز غدیر با امیرالمؤمنین بیعت کرده و سیره او را به عنوان سبک زندگی پذیرفته بودند، ادامه داد: با بیعت با امیرالمؤمنین (ع) قرار بود همه دلسوز یکدیگر باشند و نسبت بهم مسئولیت داشته باشند مطالب حضرت زهرا (س) مربوط به دوره و زمان و منطقه خاص نیست بلکه فریاد فطرت و اجتماع است. در اجتماع بدون تک تک افراد در جامعه گسست ایجاد می شود لذا بیانات حضرت زهرا(س) ایجاد وحدت است چراکه اگر جامعه از هم گسسته باشد جامعه مطلوب نیست لذا امر به معروف و نهی از منکر را تضمین جامعه معرفی کردند.

صدیقی خاطر نشان کرد: اگر برای امت گسست ایجاد شود نمی تواند امت باشد امت وقتی امت است جامعه وقتی جامعه است که هدف و مقصد مشخصی دارد. پیام امت این است که با هم باشید پشت یکدیگر را داشته باشید و برای پیشگیری از زیان جمعی همه حساس باشند و از هر آسیبی که جمع را متفرق می کند پیشگیری کنید و آن را درمان کنید و این ایجاد نمی شود مگر با یک امام. اگر بخواهید جمع تان جمع باشد باید محور و الگو داشته باشید لذا قوه عاقله جامعه عبارت است از امام جامعه و افراد جامعه اعضای پیکری هستند که با قوه عاقله حرکت می کنند و جاذبه قوه عاقله افراد را جذب خود می کند و برای حفظ این مجموعه یعنی امامت و امت مردم سالاری لازم است و مردم باید در صحنه باشند و مردم باید پذیرا باشند و این نیازمند جریان سازی است.

وی ادامه داد: برای پرهیز از تفرقه و علاج بیماری تفرقه که انحصارطلبی و منطقه ای فکر کردن است لازمه‌اش این است که همه خود را مسئول بدانند و مصالح مجموعه را مصالح خود بدانند و بدانند که از مفاسد عمومی خودشان ضرر می‌کنند. لذا هنرمندان در برجسته کردن نقش امر به معروف و نهی از منکر باید جریان ساز باشند و فضایی را ایجاد کنند که آحاد جامعه در این مجموعه خود را ببینند و خود را جزیره ای نبینند و جدای از دیگران نبینند. امر به معروف و نهی از منکر فرا صنفی و فرا جناحی است و مصلحت عمومی این است که همه بپاخیزند و همه دلسوز باشندو همه به دنبال عزت و قدرت عمومی باشند.

صدیقی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر خشونت نیست یقه گرفتن و مچ گرفتن نیست بلکه ایجاد انرژی عمومی و پیوند دادن دل هاست فراخوان جمعی برای حفظ قدرت جمعی زیر یک پرچم است.اگر توانستیم این موضوع را در تجسم به مردم ارائه دهیم. اگر این امر به معروف و نهی از منکر تامین شد مصالح عمومی تامین می شود و اگر بی تفاوت باشیم و هر کسی برای منافع خود گروهی را دور خود جمع کرد، گرفتار تفرقه می شویم و قدرت مان از بین می رود و نشاط جوانان از بین می رود و افسردگی گناه همه را بیچاره می‌کند.

وی گفت: باید توجه داشته باشید همه چیز هنری باشد بی هنری نباید در قالب هنر خود را نشان دهد اولویت ها را بشناسید و آن را با هنر برجسته کنید و استقامت در آن داشته باشید و در هر ترازی خروجی آن ارزیابی شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: مقوله امر به معروف و نهی از منکر اساسا مفهمومی انسانی است تا اسلامی، تمام بایدها و نبایدها در حیطه امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: توجه به این دو امر بسیار مهم است که هر چه باید انجام شود می‌شود معروف و هرچه نباید باشد می‌شود منکر. نظام اسلامی از ۱۴۰۰ سال قبل این موضوع را جز واجبات قرار داده است. حضرت علی(ع) امر به معروف و نهی از منکر را نسبت با سایر معروف‌ها نسبت قطره به دریا می‌داند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: امروز اصلی‌ترین ابزار رسانه است، در نظام جمهوری اسلامی معتقدیم سینما و مسجد باید در کنار یکدیگر باشند زیرا امروز اصلی‌ترین عنصر معرفی یک فکر فیلم است، منبرهای جدید فیلم و رسانه است که باید از این ابزارها استفاده کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: مردم باید در قالب هنر با امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند، در اصل ابلاغ پیام دین شریک شدن با اهل بیت(ع) و انبیاء است، حرف حق و معروف را باید در جامعه پویا کنیم، به همین منظور باید ابزار و بستر را فراهم کرده و برای این کار از تمام هنرمندان دعوت می‌کنیم. امر به معروف یک امر انسانی است که باید در قالب هنر خوبی‌ها را بگوید.

در پایان این مراسم با حضور آیت‌الله کاظم صدیقی-رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر- از پوستر «جشنوراه ملی معروف» رونمایی شد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید