به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آسمانی نیوز ؛ دکتر حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه در فاصله بین رای پارلمان اروپا تا زمانی که تمرکز طرفین بر سر موضوع هسته ای دوباره شکل بگیرد، دورانی داریم که به عنوان دوران دیپلماسی عمومی هسته ای مطرح است؛ خاطرنشان کرد: ایالات متحده با ژست توام با غرور و همچنین اروپا در این دوران سعی دارند فضای دیپلماسی بدون وجود ابتکار های دیپلماتیک حفظ شود.

این نماینده ادوار مجلس اظهار نمود : پیش بینی بنده این بود که در زمانی که رای پارلمان اروپا یعنی پایان برجام و پایان دیپلماسی هسته ای، بعد از آن اروپایی ها سعی خواهند کرد چراغ های سبزی را به ایران در میانه برزخی که شکل گرفته بدهند.

فلاحت پیشه در بحث آینده برجام  گفت: دو اتفاق می تواند رخ بدهد ؛ یکی اینکه طرفین اشتراکات را برجسته کنند و سعی کنند اختلافات را محدود کنند. این یک بحث مهم است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ نوع ابتکار دیپلماتیکی شکل نگرفته است. افزود:  کشورهای اروپایی از یک طرف پیشنهاد مذاکره را طرح می کنند از طرف دیگر آمریکایی ها پیشنهاد مذاکره را از موضوع فشار مطرح می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: به اعتقادبنده در چنین رویکردی که ما امروز از کشورهای غربی ها و ایالات متحده شاهد آن هستیم پیشنهاد مذاکره، برای کشور ما زیانبار است چراکه مذاکره تنها زمانی واقعیت می یابد که ابتکاری روی میز باشد اما امروز آنچه مشاهده می گردد این است که هیچ ابتکاری روی میز نیست.

وی ادامه داد: آقای بورل که تا دیروز هم اعلام می کرد برجام نمرده و تنها دچار وقفه شده است، می داند که بدون یک ابتکار که معمولا اروپایی ها برای آن واسطه می شوند و کار را به نتیجه می رسانند، برجام به نتیجه نمی رسد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه انتظار این است که در آینده برجام احیا شود اظهار کرد: این انتظار تحت تاثیر چند عامل است. یک عامل مسائل داخلی ایران است چراکه مسائل داخلی ایران همواره کشور های غربی را وسوسه می کند که ایران را بیشتر ضعیفتر کنند. البته بنده این قسمت را اشتباه غرب می دانم چون ایرانیان هیچ وقت از موضع ضعف مذاکره نمی کنند و امروز نیز تلاش هایی که در داخل ایران شکل می گیرد مثل عفو معترضین و … اگر افراطیون در داخل اجازه بدهند شکل گرفتن ساز و کاری برای حل اختلاف می تواند دیپلماسی برجام را با ابتکار پیش ببرد.

فلاحت پیشه با اشاره به موضوع اوکراین گفت : عامل خارجی  و بسیار مهم موضوع اوکراین است که پایش به بحث برجام باز شد. عملا برجام زیر غباری قرار گرفت که ناشی از دود جنگ اوکراین بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بارها این هشدار را داده ایم ؛ تصریح نمود: به اعتقاد بنده این شرایط تنها گناه چند نفر مذاکره کننده نیست. مسئولان دیپلماسی ایران در این زمینه گرفتار بازی غرب شدند و برجام تحت الشعاع ماجرای اوکراین قرار گرفت.

انتهای پیام/