» سیاست » آیت الله علیرضا اعرافی » باید گفتمان علمی انقلاب اسلامی در حوزه شکل بگیرد
آیت الله علیرضا اعرافی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست - قم

باید گفتمان علمی انقلاب اسلامی در حوزه شکل بگیرد

۲۰ آذر ۰۲ 4۰70

 مدیر حوزه‌های علمیه  با بیان اینکه کشف مسائل و نیازهای اصلی نظام اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است، ابراز کرد: طرح‌های مختلفی در عرصه‌های متنوع حوزوی از جمله تبلیغ در دستورکار قرار دارد که باید تمام آن‌ها با پشتوانه پژوهش باشد.

به گزارش بهارستان آنلاین ، جضرت آیت الله علیرضا اعرافی امروز در اجلاسیه مدیران و معاونین پژوهش مراکز و مدارس حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س)، با اعلام همبستگی مجدد با مردم غزه و گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و تسلیت ایام شهادت صدیقه کبری(س) با اشاره به اهمیت حوزه پژوهش، عنوان کرد: در کنار سایر نظامات تربیتی و آموزشی حوزه پژوهشی نیز با راهبرد کلان مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در اسناد کلان حوزه بخش پژوهش نیز مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در پرتوی این اسناد ده‌ها طرح ناظر به نیازهای پژوهشی تدوین شده است.

 مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه گفتمان علمی انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد، تصریح کرد: این گفتمان علمی دستاوردهای حوزه علمیه را به نمایش خواهد گذاشت.

وی از دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام یاد کرد و گفت: این دبیرخانه حدود دو سال است که شکل گرفته و تاکنون صدها طرح به آن واصل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: رسالت اصلی این دبیرخانه گره‌زدن طرح‌های حوزوی به نیازهای نظام و دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی پژوهشگران و سامانه پژوهشگران انجام شده است، تصریح کرد: در این طرح پژوهشگران با ادبیات و شاخص‌های حوزوی رتبه‌بندی شده و در سامانه ثبت می‌شوند.

 مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند، یادآور شد: این افراد بیش از ۷۰ هزار اثر را ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی مراکز پژوهشی در ذیل یک رتبه بندی جامع در دستورکار قرار دارد، ابراز کرد: امروز تمام ۵۰۰ مدرسه علمیه سطح کشور با شاخص‌های ارزیابی که پژوهش نیز در آن ایفای نقش دارد، رتبه بندی شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه از طریق آموزش و پژوهش عرصه‌های جدید دانشی ایجاد شده است، بیان کرد: در مرکز اسناد، سوژه‌های خوب و مفیدی برای اقدامات تحقیقی و پژوهشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره علامه حلی(ره) و کتاب سال حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، اظهار داشت: در این جشنواره‌ها نیز شاهد ارتقاء و تحول‌های بسیاری بوده‌ایم.

 مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید محققین حمایت شوند، مطرح کرد: افزایش مراکز پژوهشی، انجمن‌های پژوهشی، مجلات پژوهشی و قطب‌های پژوهشی را طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه نیازمند خروجی ماندگار و هدفمند هستیم، عنوان کرد: در حوزه هوش مصنوعی با دست خالی در حوزه‌های علمیه توانسته‌ایم تحولات بزرگی را رقم بزنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه پژوهش پشتوانه اقدامات متعدد است، خاطرنشان کرد: باید طرح‌های مختلف ازجمله آموزش نیز پژوهش محور باشد.

وی با بیان اینکه نظام علمی و درسی باید معطوف به تحقیق و پژوهش شود، تصریح کرد: انتظارات از معاونین پژوهشی نیز در همین مسیر قرار دارد.

 مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه از ظرفیت عظیم درس‌های خارج نباید غافل شویم، یادآور شد: در قلمرو کلان علوم اسلامی درس‌های آزاد تحقیقی باید شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه کشف مسائل و نیازهای اصلی نظام اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است، ابراز کرد: طرح‌های مختلفی در عرصه‌های متنوع حوزوی از جمله تبلیغ در دستورکار قرار دارد که باید تمام آن‌ها با پشتوانه پژوهش باشد.

انتهای پیام

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید