» اخبار جدید » با ورود خودروهای کارکرده به کشور قیمت ها به شدت ریزشی خواهد شد
اخبار جدید - اقتصاد - اقتصادی - جدیدترین اخبار - خودرو ، مسکن و گوشی همراه - دولت - فارس

با ورود خودروهای کارکرده به کشور قیمت ها به شدت ریزشی خواهد شد

۲۵ خرداد ۰۲ 0۰54

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  اگر خودروهای کارکرده وارد کشور شوند، قیمت‌ها به شدت ریزشی می‌شود؛ گفت :  در کنار استیضاح آقای فاطمی‌امین که قیمت‌ها در بازار خودرو را کم کرد، یعنی در برخی خودروهای داخلی تا ۱۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر هم قیمت کم شد، عامل مهم‌تر در ریزش قیمت‌ها، لایحه‌ای بود که دولت با قید فوریت قبل از استیضاح به مجلس داد؛ آن هم لایحه واردات خودروهای کارکرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آسمانی نیوز» ؛ جلیل رشیدی کوچی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار منتظر تصمیم نهایی راجع به خودروهای کارکرده است و امروز شاهد بازار راکدی در حوزه خودرو هستیم ؛ گفت : در کنار این‌ها، شما شاهد بودید که خودروسازان بلافاصله طرح‌های مختلفی را ارائه دادند. آن‌طور که من آمار دارم، نزدیک به یک میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو برای دریافت خودرو ثبت‌نام کردند و هر نفر هم ۱۰۰ میلیون تومان به حساب بانک‌ها ریختند. همه این‌ها روی کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون طرح خودروهای کارکرده در دستور کار مجلس است؛ گفت: همه منتظر هستند که ببینند چه اتفاقی می‌افتد. در کل، با تصویب و نهایی شدن طرح خودروهای کارکرده و اجرای آن، من فکر می‌کنم سال آینده تعداد خودروی نویی که وارد کشور شود، بیشتر خواهد بود، چون در حال حاضر ثبت‌سفارش‌ها انجام شده است

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه من اعتقاد دارم که اگر خودروهای کارکرده وارد کشور شود، قیمت‌ها به شدت ریزشی می‌شود، خاطرنشان کرد:  فردی که امروز ب‌ ام‌ و سوار است و خودرو او ۲۰ میلیارد تومان باشد، وقتی ببیند قرار است یک ب‌ام‌و مدل ۲۰۲۲ با قیمت یکی دو میلیارد تومان وارد کشور شود، ۱۸ میلیارد تومان قطعا به ضرر این فرد خواهد بود، بنابراین این فرد هم خودرو را وارد بازار می‌کند. آخرین مدل خودروهای وارداتی که وارد کشور شد، مربوط به ۲۰۱۷ بود.

وی با ابراز نگرانی از اینکه دولت مجددا در آیین‌نامه واردات خودرو به جای این‌که نفع مردم را در نظر بگیرد، نفع خودروسازان را ببیند؛ گفت : این خودروهایی که در ایران برای ما آرزو شده، آن طرف خلیج‌فارس از دم قسط به مردم می‌فروشند. یعنی در آن‌جا خودرو را قسطی برمی‌دارید می‌آورید. ما باید به این سمت برویم. هر مسیری، هر رفتاری و هر حرکتی غیر از این باشد، حتما باعث افزایش قیمت می‌شود.

رشیدی کوچی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات خودروهای دست دوم به دلیل این که تقاضای بالایی را وارد بازار می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش قیمت ارز شود؛ گفت: نگاه من این نیست. به نظر من، این‌که می‌گویند اگر واردات خودروهای کارکرده اتفاق بیفتد، تقاضای ارز را افزایش می‌دهد، درست نیست. اول این که اگر کسی بخواهد خودرویی بیاورد، ارز را که از کف بازار جمع نمی‌کند، ولی خیلی‌ها فکر می‌کنند این اتفاق می‌افتد. شما اگر بخواهید خودرو بخرید، به صرافی می‌روید. ریال می‌دهید و صراف در کشور مقصد، ریال را تبدیل به دلار می‌کند و به عامل شما در آن کشور می‌دهد؛ آن هم با دلارهایی که در آن کشور برای ما است. یعنی اگر شما بخواهید یک خودرو بخرید، می‌روید معادل دلاری‌اش را پول به صراف می‌دهید، صراف این پول را به دلار تبدیل می‌کند و به عامل شما می‌دهد.

وی در ادامه گفت : این دلارها برای کیست؟ برای همین مردم است؛ برای شرکت‌های دولتی و یا صادرکنندگان است که دلارهایشان را به ایران نمی آورند. این شرکت‌ها محصولاتشان را صادر می‌کنند، اما دلار را در کشور مقصد نگه می‌دارد. چرا دلار را به ایران نمی آورد؟ چون اگر ارز را به ایران بیاورند، باید نسبت به بازار آزاد به قیمت کمتری بفروشد. برای مثال، باید به دولت ۲۸ هزار تومان بدهد، این در حالی است که قیمت ارز در بازار ۵۰ هزار تومان است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وقتی واردات خودروهای کارکرده آزاد شود، این دلارها تبدیل به خودرو می‌شود؛ گفت: امروز خودرو در ایران متقاضی زیاد دارد و سود بیشتری عایدشان می‌شود تا پس‌انداز کردن دلار در خارج از کشور. به این، تجارت می‌گویند. ضمن این که چرا ما دائما همه کالاها را با دلار محاسبه می‌کنیم؛ مگر درهم نداریم؟ مگر ارتباط ما چین خوب نیست و نمی خواهیم دلار را در مبادلات حذف کنیم؟ ما یوان که داریم. در کشور چین، هم خودرو چینی است و هم خودروی کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و … ما می‌توانیم خودرو چینی بیاوریم، خودرو آلمانی و کره‌ای هم از این کشور وارد کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که با احتمال ورود مافیا به واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد مطرح است، نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید این اتفاق می‌افتد؛ گفت: خودروهایی که در مناطق آزاد هستند، هیچ کدام نمی‌تواند به عنوان خودروهای کارکرده وارد شود، چون سقف این خودروها از ۵ سال گذشته است. آخرین خودرویی که وارد کشور شد، ۲۰۱۷ بود و الان سال ۲۰۲۳ است، بنابراین هیچ کدام از این خودروها نمی‌تواند بیاید.

انتهای پیام/

 

منبع خبر : خبرآنلاین

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید