» اقتصادی » برنامه بورس تهران برای عرضه سهام بیمارستان‌ها
اقتصادی - بورس و فرابورس

برنامه بورس تهران برای عرضه سهام بیمارستان‌ها

۷ تیر ۹۹ 2۰43

مدیر پذیرش بورس تهران از متنوع کردن فضای سرمایه‌گذاری بازار سهام با پذیرش صنایع جدید مانند بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد.

بورس

به گزارش حوزه اقتصادی پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از همشهری – اسماعیل درگاهی تأکید کرد:سهام ۳شرکت جدید پاییز امسال در بورس تهران عرضه می‌شود. مدیر پذیرش بورس تهران در عین حال از اجرای یک طرح خلاقانه تحت عنوان کلینیک پذیرش خبر داد که براساس آن همه شرکت‌های ایرانی می‌توانند از خدمات آن به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند. به گفته او روش کار در کلینیک پذیرش به این صورت است که شرکت‌هایی که سازو کارهای مالی و حسابرسی‌شان چندان ساختار یافته نیست، می‌توانند با ثبت درخواست خود به‌صورت دیجیتال از مزایای نظام راهبری شرکتی که در بورس تهران ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

این شرکت‌ها حتی درصورت تمایل بعد از ساماندهی ساختار مالی پیشرفته می‌توانند برای ورود به بورس درخواست بدهند. مدیر پذیرش بورس تهران در عین حال از حضور صنایع جدیدی شامل بیمارستان‌ها در بورس خبر داد و گفت: بورس تهران در تلاش است تا تنوع سهام موجود در بورس را بیشتر کند؛ بر همین اساس برنامه‌های مدونی برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های فعال در بخش بازرگانی، چاپ و نشر، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، توریسم، آژانس‌های گردشگری، صنعت حمل‌ونقل هوایی و ICT از سوی بورس تهران در جریان است.

  • کلینیک پذیرش

درگاهی توضیح داد: شرکت‌های زیادی در اقتصاد ایران حضور دارند که ساختارهای مالی‌شان چندان شکل نگرفته و با نظام راهبری شرکتی آشنایی ندارند؛ به همین دلیل بوده که تاکنون اغلب شرکت‌های بزرگ و دولتی در بورس پذیرفته شده‌اند زیرا این شرکت‌ها استاندارد‌های مربوط به بورس را نداشته‌اند.او افزود: برای حل این مشکل بورس تهران کلینیک پذیرش را تأسیس کرده است و درنظر دارد از صفر تا ۱۰۰در کنار شرکت‌ها به‌صورت رایگان سازو کار اجرای یک سیستم مالی ساختار یافته و کارآمد را در این شرکت‌ها توضیح و پیاده‌سازی‌ کند.

مدیر پذیرش بورس تهران درمورد پذیرش شرکت‌های بخش خصوصی توضیح داد: شرکت‌ها می‌توانند از طریق سامانه پذیرش درخواست خود را برای دریافت خدمات کلینیک پذیرش ثبت و نسبت به رفع چالش‌های مالی خودازجمله نداشتن اشراف یا انگیزه تهیه گزارش‌های مالی اقدام کنند. به گفته او شرکت‌های حاضر در بخش خصوصی همچنین می‌تواننداز طریق توری به نام سفر پذیرش نسبت به حل محرومیت از فضای تأمین مالی بورس آگاهی یابند.

  • عرضه‌های جدید

مدیر پذیرش بورس تهران همچنین با بیان اینکه سهام ٩ شرکت جدید آماده عرضه اولیه در بورس تهران است، گفت: از این تعداد ۶شرکت در سال گذشته پذیرش و ۳شرکت جدید نیز در سال‌جاری پذیرش و درج نماد شده‌اند.درگاهی ادامه داد: این شرکت‌ها شامل شرکت مینو برای انتقال از فرابورس به بورس تهران، ترانسفورماتور توزیع زنگان با سرمایه ۵۰میلیارد تومانی، فولاد جنوب کیش متعلق به بنیاد مستضعفان با سرمایه ۷۰۰میلیارد تومانی،

تأمین سرمایه امید با سرمایه ۴۹۰میلیارد تومانی، مادر تخصصی و مالی سینا متعلق به بنیاد مستضعفان با سرمایه ۱۵۰میلیارد تومانی و توسعه نیروگاهی جهرم با سرمایه ۲۴۰۰میلیارد تومانی متعلق به بانک سپه، ازجمله ۶شرکتی هستند که در سال گذشته پذیرش شده‌اند و تا پایان امسال آماده عرضه اولیه سهام در بورس تهران هستند. درعین‌حال ۳شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومانی، بین‌الملل ساختمان و صنعت ملی با سرمایه ۹۰میلیارد تومانی و شفادارو با سرمایه ۱۱۷میلیارد و ۹۰۰میلیون تومانی کاندیدای عرضه اولیه سهام در نیمه دوم امسال هستند.

  • عرضه سهام ۳شرکت در پاییز

درگاهی تأکید کرد: سهام ۳شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با سرمایه ٢٠٠ میلیارد تومانی، بین‌الملل ساختمان و صنعت ملی با سرمایه ٩٠ میلیارد تومانی و شفا‌دارو با سرمایه ١١٧ میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومانی در سال‌جاری نمادشان درج شده است که انتظار می‌رود نیمه دوم امسال در بورس‌ سهامشان عرضه شود.

  • ۲۳شرکت در صف پذیرش

به گفته او در جلسات هیأت پذیرش بورس تهران درخواست پذیرش شرکت‌هایی ازجمله لیزینگ پارسیان متعلق به گروه مالی پارسیان، سیمان فیروزکوه، پرداخت الکترونیک سامان کیش، آسیاتک، مولد برق یزد و کشت و صنعت پارس مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. مدیر پذیرش بورس تهران افزود:

همچنین ۲۳شرکت خصوصی دیگر به هیأت پذیرش بورس تهران درخواست پذیرش داده‌اند که از این جمله می‌توان به پتروشیمی مروارید با سرمایه ۵۰۰میلیارد تومانی و متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان تاپیکو و صندوق بازنشستگی کارکنان نفت، تأمین سرمایه ملت متعلق به گروه مالی ملت با سرمایه ۳۰۰میلیارد تومانی، ملی نفتکش ایران متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی کارکنان نفت با سرمایه ۸۴۰میلیارد تومانی، شرکت سیمرغ متعلق به بانک کشاورزی با سرمایه ۸۰میلیارد تومانی،

طرح و توسعه آینده پویا متعلق به بانک ملی با سرمایه ۴۵۰میلیارد تومانی، ایران‌سازه متعلق به شستا با سرمایه ۸۹میلیارد تومانی، تأمین سرمایه نوین با سرمایه ۵۵۰میلیارد تومانی، گروه صنایع کاغذ پارس با سرمایه ۱۳۰میلیارد تومانی، فروشگاه زنجیره‌ای افق کورش متعلق به شرکت گلرنگ با سرمایه ۹۰میلیارد تومانی، هلدینگ معدنی صدرتأمین با سرمایه ۲۳۰میلیارد تومانی، هلدینگ عمران و حمل‌ونقل تأمین متعلق به شستا با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومانی،

هلدینگ سیمانی تأمین متعلق به شستا با سرمایه ۲۵۰میلیارد تومانی، پلی پروپیلن جم با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومانی، تولید فولاد سپید فراب کویر به‌عنوان تولیدکننده ورق و میلگرد در اصفهان، شرکت پخش سراسری آسیا فراز ایرانیان (برنج محسن) با سرمایه ۵۰میلیارد تومانی و همچنین شرکت‌های مدیران خودرو، ارس خودرو، کیش موتورز و تازموتور نیز درخواست خودرو برای پذیرش بورس تهران ارائه داده‌اند.به گفته او هم‌اکنون پذیرش ۴۰شرکت خصوصی روی میز هیأت پذیرش بورس تهران بوده که روند بررسی آنها به سال‌ آینده نیز خواهد کشید.

  • عرضه سهام ایرانسل

درگاهی در مورد دلیل طولانی شدن روند پذیرش سهام شرکت ایرانسل در بورس تهران نیز گفت: در زمان حضور وزیر پیشین ارتباطات در دولت یازدهم جلسه‌ای با سهامدار اصلی این شرکت در آفریقای جنوبی، نمایندگان سهامدار عمده در ایران و سازمان تنظیم مقررات رادیویی برگزار و چالش‌های موجود در این زمینه بررسی شد. او افزود: مطابق پروانه فعالیت، سهام شرکت ایرانسل باید در بورس عرضه شود و سازمان تنظیم مقررات هم هر سال این موضوع را به ایرانسل تکلیف می‌کند اما متأسفانه سهامداران ایرانسل به این قاعده توجهی نمی‌کنند.

او تأکید کرد: ایرانسل شرکت سودآوری است و شاید برای مجاب کردن این شرکت به‌منظور حضور در بازار سرمایه نیاز به دستور حکومتی باشد. این شرکت ازجمله بنگاه‌های شفاف بوده، اما سهامدار عمده آن در کشور آفریقای جنوبی (MTN) نگران شکننده شدن ترکیب هیأت‌مدیره خود پس از ورود به بورس تهران است، در این زمینه فرمولی از سوی بورس تهران مبنی بر عرضه ۵درصدی این سهم در بورس و همزمان ۵درصد دیگر این سهم در بورس ژوهانسبورگ ارائه شد که تاکنون به این نظر توجهی نکرده‌اند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید