» اجتماعی » برنامه جدید الهدی برای توزیع آثار ایرانی در منطقه/ بهبود سیستم توزیع کتاب‌ ایرانی میان فارسی‌زبانان
اجتماعی

برنامه جدید الهدی برای توزیع آثار ایرانی در منطقه/ بهبود سیستم توزیع کتاب‌ ایرانی میان فارسی‌زبانان

۲۵ مرداد ۹۵ 0۰8

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صادرات کتاب ایرانی به کشورهای منطقه به ویژه کشورهای فارسی‌زبان مانند افغانستان یکی از امکاناتی است که با وجود روزهای نه چندان روشن نشر کشور، صورت می‌گیرد و این امکان را برای ناشران و نویسندگان فراهم می‌کند که آثارشان در خارج از کشور نیز مطرح شود. طبق برآورد انجام شده، افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین سهم مبادلات کتاب را در سال‌های اخیر با ایران داشته است.

گفته می‌شود که ۸۰ درصد کتاب‌های بازار نشر افغانستان، آثاری هستند که ناشران ایرانی منتشر می‌کنند. بعد از بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران که افغانستان در آن به عنوان میهمان ویژه حضور داشت، توجه به بازار نشر افغانستان از فعالان این حوزه در ایران بیشتر شد. از نتایج آن نیز سفر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد به همراه هیئتی به افغانستان برای انجام تفاهمنامه‌ای به منظور ایجاد همکاری‌های دو کشور بود تا از این طریق، بازار کتاب‌های ایرانی در افغانستان در کنترل ناشران دو طرف قرار گیرد. با وجود این برخی از کتابفروشان افغانستانی هنوز از وضعیت راضی نیستند و معتقدند که وعده‌های داده شده و مذاکرات انجام شده، به صورت عملی ملموس نیست. مشروح صحبت تعدادی از کتابفروشان افغانستانی در همین رابطه را می‌توانید اینجا بخوانید.

بخش عمده‌ای از توزیع کتاب‌های ایران در کشورهایی مانند افغانستان را انتشارات الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برعهده دارد. سیدقاسم حسینی میرصفی، سرپرست موسسه انتشارات الهدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برنامه‌های جدید این انتشارات برای بهبود وضعیت فعلی گفت: قصد داریم به منظور بهبود وضعیت فعلی و توزیع بهتر کتاب‌های ایران در کشورهای منطقه، این امر را به تعدادی از ناشران فعال در کشورهای مقصد واگذار کنیم. در این صورت انتشارات الهدی نقش توزیع‌کننده را دیگر ندارد و به عنوان حامی وارد عمل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و عراق برنامه‌‌ریزی کرده‌ایم و قرار است از هفته آینده با تعدادی از ناشران فعال در این کشورها وارد مذاکره شویم تا درباره جزئیات به نتیجه برسیم.

میرصفی یادآور شد: انتشارات الهدی نمایندگی خود را در این کشورها دارد و به پخش عمده آثار خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید